27.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLB on moderni katutilamaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLB on onnistunut katumaasturin ja tila-auton yhdistelmä. Hyvää: Mukavuus, tilat ja muunneltavuus, ajettavuus. Huonoa: takaistuimen tuki aikuisille, 200-malli varauksin. Mitä eroa on katumaasturilla ja tila-autolla? Vastaus löytyy haluttavuudesta. Aktiivisesta elämäntavasta viestivät katumaasturit kasvattavat edelleen suosiotaan, kun tila-autot nähdään automaailman pesukoneina, elämää helpottavina harmauksina. Siksi Mercedes-Benz GLB:n tapaiset autot yhdistävät kaksi autoluokkaa. Päälle näkyy menevät katumaasturikuoret, sisältä löytyy tila-automaista avaruutta ja joustavuutta. Näkeehän sen nimestäkin: GL viittaa valmistajan maasturimalleihin, B taas tila-autoon. Mercedes-GLB 220d 4Matic Moinen yhdistäminen johtaa automaailmassa usein kompromissiin, jossa etuvetoisesta katumaasturista löytyy perin niukat tilat. Mercedes-Benzin kompaktiautojen perusrakenteelle tehty GLB välttää moisen kompuroinnin, mutta automallin hinta ei vielä tällä hetkellä ole tiedossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mukautuvaa avaruutta Perusmalli on viisipaikkainen. Toinen istuinrivi on sijoitettu etuistuimia korkeammalle näkyvyyttä ulos parantaen. Tilat ovat avarat joka suuntaan, mutta tasaiseksi muotoiltu istuinosa ja selkänoja heikentävät aikuismatkustajien mukavuutta. Selkänojan kaltevuus on säädettävissä, ja lisävarusteena istuimiin saa kaksiosaisen etäisyyssäädön. Se mahdollistaa tasapainoilun tavara- ja takatilojen välillä. Autoon on myös saatavilla kolmas istuinrivi, josta löytyy toisen istuinrivin tavoin kaksi Isofix-paikkaa lastenistuimille. Valmistaja mainitsee kolmannen istuinrivin soveltuvan vain alle 168 senttimetrisille kolariturvallisuuden takaamiseksi – pisteet avoimuudesta. Pidempikin ihminen takariville mahtuu hetkeksi. Luonnollisesti selkänojat kumoutuvat tavaratilan lattiaksi. Kuuntelee vain aikuisia GLB:tä markkinoidaan erityisesti perheiden tarpeisiin. Lisävarusteisten älypuhelin- ja tablettitelineiden lisäksi jokaiselta istuinriviltä löytyy muutama USB-C -latauspistoke puhelimille ja tableteille. Mercedes-Benz kertoo ”Hey Mercedes” -komentoa tottelevan ääniohjauksen jättävän lasten käskyt huomiotta. Olikohan koeajoseurueemme keskustelut sitten liian lapsellisia, kun järjestelmä ei tuntunut ymmärtävän meitäkään? Laatuvaikutelma kohoaa Etuistuimelta GLB tuntuu tutulta merkin kompaktiautoja ajaneelle, vaikka istuinkorkeus onkin esimerkiksi A-sarjan Mercedes-Benziä korkeampi. Valmistaja kertoo tuoneensa selkeisiin peruslinjoihin on tuotu hieman seikkailullisuutta metalliputkea imitoivin alumiinisomistein. Huomionarvoista on myös sisustan laatutason parantuminen: esimerkiksi ilmastoinnin hallintapaneeli tuntuu nyt paljon jämäkämmältä kuin puolentoista vuoden takaisissa ensimmäisissä A-sarjan yksilöissä, vaikka osa näyttää täsmälleen entiseltä. Selvää kehitystä siis tapahtuu jatkuvasti taustalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Moottoreissa eroja Kehitystä on tapahtunut myös GLB 200 -mallin käyttämässä voimalinjassa. Nykyisellä ohjelmistolla Dailmer-Renault-Nissan -taustainen M282-yhteistyömoottori ja 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto selviävät liikkeellelähdöistä jo kohtalaisen hyvin. Silti mainittu voimanlähde tuntuu malliston heikoimmalta lenkiltä. GLB 200 -mallin moottori on edelleen hivenen karkea ja ponneton, 163 hevosvoimaa tuntuu kuljettavan paljon 1 555 kiloa painavampaa autoa. Mercedes-GLB 220d 4Matic Yläpuolelta löytyy GLB 250 4Matic, joka vaihtaa Mercedes-Benzin omaan 2-litraiseen moottoriin (M260) ja kaksoiskytkinvaihteisto korvautuu 8-portaisella versiolla. Tähän emme ensikoeajossa ehtineet tutustua. Sen sijaan GLB 220d 4Matic osoittautuu mainioksi. Auto on varustettu E-sarjasta tutun 2-litraisen OM254-dieselin poikittaisasenteisella versiolla. 190-hevosvoimaa vie autoa vaivattomasti ja moottorin ja vaihteiston toiminta on korkealuokkaista. Saman paketin saa myös 116- ja 150-hevosvoimaisina 180 d ja 200 d -malleissa. Ensimmäinen on aina etuveto, jälkimmäiseen nelivedon saa lisävarusteena ja 220d on vetää aina joka nurkasta. Mukavuuspainotteinen GLB 220d 4Maticin alusta on viritykseltään hyvin mukavuuspainotteinen ainakin lisävarusteisen sähkösäätöisen iskunvaimennuksen kera. Auto nielee töyssyt ja kuopat hienosti laajoilla liikkeillä keinahdellen – usein korkeiden autojen kallistelua halutaan rajoittaa jäykistämällä alustaa, ja seurauksena on epämukavaa kyytiä. Ohjaus on Mercedes-Benzin tyyliin progressiivinen, eli keskialuetta rauhoitetaan hitaammalla ohjausvälityksellä, kaupunkipyörittelyä taas helpotetaan nopeuttamalla ohjausta suuremmilla kääntökulmilla. Perusmallin ohjaustuntuma on miellyttävän kirkas ja luonnollinen. Nopea muttei räyhä AMG Jos mukavuuspainotteisuus ei sovi omaan makuun, tarjotaan autosta myös Mercedes-AMG GLB 35 4Maticia. Nimen lupausten sijaan auto kannattaa ottaa suorituskykyisenä perusautona: voimaa löytyy ja alusta on tehtäviensä tasalla, mutta nimeen liittävää draamaa ja savuavia takarenkaita on turha odottaa. Jos GLB 35:n hinta jää järkeväksi, tarjoaa auto kiinnostavan yhdistelmän arkea piristävää suorituskykyä ja jopa seitsemälle hengelle venyviä tiloja. Mercedes-Benz oli rakentanut koeajoreitille lyhyen maastoajoradan. Ei GLB:tä yritetä mutakuopassa rypimiseen myydä, mutta Keski-Euroopan talvirenkain varustettuna auto selviää kunnialla paikoista, joihin kukaan tuskin autoa tarkoituksella vie. Kiitos tästä kuuluu sähköohjatulla lamellikytkimellä toteutetulle nelivedolle ja rajallisia joustovaroja kiitettävästi paikkaavalle jarrupohjaiselle luistonestojärjestelmälle. Helmat kuravapaina pitävä ovisuunnittelu taas on yksityiskohta, jota arvostaa Suomen talvessa kestopäällysteelläkin ajaessa. Pidonhallintajärjestelmien ansiosta GLB:llä pääsee melko kiperäänkin paikkaan, vaikka maastoautosta ei kyse olekaan. Ensivaikutelma jättää Mercedes-Benz GLB:stä positiivisen kuvan, jossa autoluokkien kompromississa pääpaino on positiivisten puolien yhdistämisellä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLB 200 Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 120 kW (163 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1620–4000 r/min) Vääntö 250 Nm (1620–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4634 mm, leveys 1834 mm, korkeus 1659 mm, akseliväli 2829 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku