19.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 400e – ladattava hybridi puskee sähköauton tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC hipoo täydellisyyttä monella osa-alueella. Hinta vaan karkaa turhan hulppeaksi. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, kääntösäde, toimintamatka Huonoa: hinta varusteltuna GLC on klassinen esimerkki automalista, joka on niin hyvä, että se lipsahtaa tylsyyden puolelle. Ladattava hybridiversio 400e tarjoaa hyvän tehoreservin ja ajomukavuutta, jollaista on yleensä tarjolla lähinnä napsua ylemmässä autoluokassa.Perusajatukseltaan Mercedes-Benz GLC iskee samaan saumaan kuin suomalaisten suosikkicrossover Nissan Qashqai. Vaikka GLC on parikymmentä senttiä Nissania pidempi, voi kaksikon nähdä ikään kuin kilpailijoina toisilleen. Toki Mercedes on premiumia ja Nissan perustasoa.Premiumin autosta tekevät muun muassa ajomukavuus, voimalinja ja laatuvaikutelma. Mercedes henkii laatua ohjaamossa, ulkokuoressa ja teknisissä innovaatioissa. Mutta valitettavasti sama pätee myös hintaan, etenkin laajemmin varusteltuna. Koeajetun auton hintalappu yltää lähes 100 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienen sähköauton akku hybridissäGLC 400e:n voimalinja on vakuuttava. Kaksilitraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu sähkömoottori, ja kaksikon yhteistehoksi muodostuu mukavat 381 hevosvoimaa. Vääntöä paketista irtoaa 650 Nm, joten voimanpuutteen vuoksi ei tarvitse kyyneliä vieritellä. Nollasta sataan kiidetään 5,7 sekunnissa.Mercedes on vienyt ladattavien hybridien toimintasäteitä koko ajan pidemmiksi, eikä GLC 400e:n kohdalla ole tehty poikkeusta. Akun kapasiteetti on 31,2 kWh, mikä vertautuu markkinoiden pienempiakkuisten sähköautojen kanssa. Mercedesissä vain on lisäksi polttomoottori.Jykevän kokoisella akulla huristellaan optimaalisissa olosuhteissa 121 km, eli taakse jää esimerkiksi ensimmäisen sukupolven täyssähköauto Nissan Leaf. Ei hassummin ladattavalta bensamallilta. Kaiken lisäksi Mersusta löytyy CCS-lataus ja maksimissaan auto ottaa virtaa vastaan 60 kW nopeudella. Kovalla pakkasella latausnopeus oli koeajolla 24 kW.Talvikelissä jäädään alle 100 kilometrin toimintasäteelle, mutta vaikkapa työmatkoista sillä suoriutuu helposti. Ilman polttomoottoria voi huristella myös moottoritienopeuksia, sillä sähköiset huiput ovat 140 km/h. Toki silloin toimintamatka hupenee nopeammin, sillä korkea katumaasturi kuluttaa energiaa.Noin sadan kilometrin sähköinen toimintamatka on monelle kaupungissa asuvalle riittävä lukema päivittäisten ajojen hoitamiseen yhdellä latauksella ja sähköisesti. Työmatkan lisäksi GLC:llä huristelee helposti lasten harrastuskuskaukset iltaisin.Valmistajan ilmoituksen mukaan keskikulutus on puolisen litraa sadalla. Tämä toteutuu ahkeralla lataamisella lämpimässä ilmastossa, mutta ilman latausta GLC hörppää seitsemän litraa polttonestettä sadalla kilometrillä. Omissa bensakuluissa voi siis säästää isoja summia latailemalla taajaan.Ei niin suuri kuin olettaisiGLC ei ole järin suuri auto. Se soveltuu viiden hengen automalliksi lyhyemmillä taipaleilla, mutta pidemmillä siivuilla kolme takapenkkiläistä joutuu taistelemaan tilasta. Periaatteessa tilaa on hyvin, mutta keskimmäinen istuin ei ole sieltä kaikkein mukavimmasta päästä.Toinen haaste perhekäytössä on tavaratila, josta 400e–mallin kohdalla joudutaan tinkimään. Auton kookas akkupaketti on sijoitettu tavaratilan pohjan alle, ja tämä nielaisee 150 litraa polttomoottorimallin tilavuudesta. Jos tavarat haluaa saada mahtumaan tavaratilan katteen alle, ei takaosasto vedä kovin suuria kantamuksia. 470 litraa on tämän kokoluokan autossa pieni tilavuus.Kuskin näkökulmasta Mercedes-Benz GLC 400e on nautinnollinen. Istuimen säädöt ovat laajat, ja hallintalaitteet on sijoiteltu hyville paikoille. Ja koska voimalinjassa riittää potkua, on vankkurilla mukava ajella liikennevirrassa ja ohittaa tarpeen mukaan. ilma-alusta tekee kyydistä mukavaa ja sellainen on vakiona ladattavissa hybridimalleissa.Erityisen ilahduttava asia GLC:ssä on kääntösäde, joka on moneen kilpailijaan verrattuna selkeästi pienempi. Tämä johtuu nelipyöräohjauksesta. Taka-akselin pyörät kääntyvät 4,5 astetta ja sen myötä kääntöympyrä pienenee 80 senttiä. Erityisen ilahduttavaa nelipyöräohjaus on parkkipaikoilla, joissa auto tuntuu kääntyvän liiankin hyvin. Fiilistä korostaa entisestään etuakselin nopea ohjaus.Mercedes-Benz GLC 400e:n kohdalla väitteet siitä, että ladattava hybridimalli olisi vain turha välivaihe sähköön siirtymisessä, saavat hieman perspektiiviä. Kookas akku ja pitkä toimintamatka tekevät autosta niin sähköautomaisen, että polttomoottori tuntuu olevan keulalla ikään kuin turhaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 400e Hinta alkaen 77 829 € Koeajetun auton hinta varusteineen 98 383 € Moottori Bensiinimoottori 1 993 cm3, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto, ladattava hybridi Teho 185 kW (252 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Akku Akku 31,2 kWh Toimintamatka 121 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 4716 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 2355 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen