19.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC 400e – ladattava hybridi puskee sähköauton tontille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC hipoo täydellisyyttä monella osa-alueella. Hinta vaan karkaa turhan hulppeaksi. Hyvää: voimalinja, ajomukavuus, kääntösäde, toimintamatka Huonoa: hinta varusteltuna GLC on klassinen esimerkki automalista, joka on niin hyvä, että se lipsahtaa tylsyyden puolelle. Ladattava hybridiversio 400e tarjoaa hyvän tehoreservin ja ajomukavuutta, jollaista on yleensä tarjolla lähinnä napsua ylemmässä autoluokassa.Perusajatukseltaan Mercedes-Benz GLC iskee samaan saumaan kuin suomalaisten suosikkicrossover Nissan Qashqai. Vaikka GLC on parikymmentä senttiä Nissania pidempi, voi kaksikon nähdä ikään kuin kilpailijoina toisilleen. Toki Mercedes on premiumia ja Nissan perustasoa.Premiumin autosta tekevät muun muassa ajomukavuus, voimalinja ja laatuvaikutelma. Mercedes henkii laatua ohjaamossa, ulkokuoressa ja teknisissä innovaatioissa. Mutta valitettavasti sama pätee myös hintaan, etenkin laajemmin varusteltuna. Koeajetun auton hintalappu yltää lähes 100 000 euroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPienen sähköauton akku hybridissäGLC 400e:n voimalinja on vakuuttava. Kaksilitraisen bensiinimoottorin kaveriksi on laitettu sähkömoottori, ja kaksikon yhteistehoksi muodostuu mukavat 381 hevosvoimaa. Vääntöä paketista irtoaa 650 Nm, joten voimanpuutteen vuoksi ei tarvitse kyyneliä vieritellä. Nollasta sataan kiidetään 5,7 sekunnissa.Mercedes on vienyt ladattavien hybridien toimintasäteitä koko ajan pidemmiksi, eikä GLC 400e:n kohdalla ole tehty poikkeusta. Akun kapasiteetti on 31,2 kWh, mikä vertautuu markkinoiden pienempiakkuisten sähköautojen kanssa. Mercedesissä vain on lisäksi polttomoottori.Jykevän kokoisella akulla huristellaan optimaalisissa olosuhteissa 121 km, eli taakse jää esimerkiksi ensimmäisen sukupolven täyssähköauto Nissan Leaf. Ei hassummin ladattavalta bensamallilta. Kaiken lisäksi Mersusta löytyy CCS-lataus ja maksimissaan auto ottaa virtaa vastaan 60 kW nopeudella. Kovalla pakkasella latausnopeus oli koeajolla 24 kW.Talvikelissä jäädään alle 100 kilometrin toimintasäteelle, mutta vaikkapa työmatkoista sillä suoriutuu helposti. Ilman polttomoottoria voi huristella myös moottoritienopeuksia, sillä sähköiset huiput ovat 140 km/h. Toki silloin toimintamatka hupenee nopeammin, sillä korkea katumaasturi kuluttaa energiaa.Noin sadan kilometrin sähköinen toimintamatka on monelle kaupungissa asuvalle riittävä lukema päivittäisten ajojen hoitamiseen yhdellä latauksella ja sähköisesti. Työmatkan lisäksi GLC:llä huristelee helposti lasten harrastuskuskaukset iltaisin.Valmistajan ilmoituksen mukaan keskikulutus on puolisen litraa sadalla. Tämä toteutuu ahkeralla lataamisella lämpimässä ilmastossa, mutta ilman latausta GLC hörppää seitsemän litraa polttonestettä sadalla kilometrillä. Omissa bensakuluissa voi siis säästää isoja summia latailemalla taajaan.Ei niin suuri kuin olettaisiGLC ei ole järin suuri auto. Se soveltuu viiden hengen automalliksi lyhyemmillä taipaleilla, mutta pidemmillä siivuilla kolme takapenkkiläistä joutuu taistelemaan tilasta. Periaatteessa tilaa on hyvin, mutta keskimmäinen istuin ei ole sieltä kaikkein mukavimmasta päästä.Toinen haaste perhekäytössä on tavaratila, josta 400e–mallin kohdalla joudutaan tinkimään. Auton kookas akkupaketti on sijoitettu tavaratilan pohjan alle, ja tämä nielaisee 150 litraa polttomoottorimallin tilavuudesta. Jos tavarat haluaa saada mahtumaan tavaratilan katteen alle, ei takaosasto vedä kovin suuria kantamuksia. 470 litraa on tämän kokoluokan autossa pieni tilavuus.Kuskin näkökulmasta Mercedes-Benz GLC 400e on nautinnollinen. Istuimen säädöt ovat laajat, ja hallintalaitteet on sijoiteltu hyville paikoille. Ja koska voimalinjassa riittää potkua, on vankkurilla mukava ajella liikennevirrassa ja ohittaa tarpeen mukaan. ilma-alusta tekee kyydistä mukavaa ja sellainen on vakiona ladattavissa hybridimalleissa.Erityisen ilahduttava asia GLC:ssä on kääntösäde, joka on moneen kilpailijaan verrattuna selkeästi pienempi. Tämä johtuu nelipyöräohjauksesta. Taka-akselin pyörät kääntyvät 4,5 astetta ja sen myötä kääntöympyrä pienenee 80 senttiä. Erityisen ilahduttavaa nelipyöräohjaus on parkkipaikoilla, joissa auto tuntuu kääntyvän liiankin hyvin. Fiilistä korostaa entisestään etuakselin nopea ohjaus.Mercedes-Benz GLC 400e:n kohdalla väitteet siitä, että ladattava hybridimalli olisi vain turha välivaihe sähköön siirtymisessä, saavat hieman perspektiiviä. Kookas akku ja pitkä toimintamatka tekevät autosta niin sähköautomaisen, että polttomoottori tuntuu olevan keulalla ikään kuin turhaan.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 400e Hinta alkaen 77 829 € Koeajetun auton hinta varusteineen 98 383 € Moottori Bensiinimoottori 1 993 cm3, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto, ladattava hybridi Teho 185 kW (252 hv), 5800 r/min Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-3200 r/min) Akku Akku 31,2 kWh Toimintamatka 121 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 280 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,7 s Huippunopeus 237 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 0,5 (yhd.) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 4716 mm, leveys 1890 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 470 l Omamassa: 2355 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 v. / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Koeajo Koeajo: Mini Aceman SE Favoured Trim – uusi ässä hihasta 15.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max EV – kuorma-auto pakettiauton kuorissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous