18.10.2016

Koeajo: Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress

Italialaisen Moto Guzzin persoonallisesti muotoiltu ensimmäinen bagger, Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress, pitää sisällään kaikki varusteet – ja lisäksi vielä ohjaustehostimen. Hyvää: Persoonallinen ulkonäkö, suorituskyky, varustetaso. Huonoa: Kypärä ei mahdu kapeisiin sivulaukkuihin, epävakaa rekan ”peräaalloissa” ajettaessa.

Baggerin tunnusmerkkejä ovat halkaisijaltaan isokokoinen etupyörä, massiivinen etukate ja sulavalinjainen matala takapää integroiduilla sivulaukuilla. Moto Guzzi täyttää nämä ehdot, mutta silti se rikkoo perinteisen baggerin rajat ennakkoluulottomalla muotoilullaan.

Futuristisen muotoilun lisäksi Guzzissa huomio kiinnittyy runsaaseen hiilikuituosien sekä punaisen tehostevärin käyttöön. Hiilikuidun avulla on saavutettu luokkansa kevyin paino, tankattuna 356 kiloa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Urheilullisuus korostuu

Pitkittäinen V2-moottori heilauttaa koko pyörää sivusuunnassa moottorin käynnistyessä. Tyhjäkäynnillä harvataajuinen tärinä tuntuu selvästi ohjaustangon ja satulan välityksellä. Liikkeelle lähdettäessä ja kierrosluvun noustessa tärinät häviävät.

Jäljelle jää vain urheilullinen suorituskyky ja ilmajäähdytteisen moottorin miehekkäät mekaaniset äänet. Urheilullisuutta korostaa sekin, että kuljettajan jalat eivät lepää perinteiseen bagger-tyyliin astinlaudoilla, vaan urheilullisemman otteen antavilla jalkatapeilla.

Jousitus on säädetty pehmeäksi. Mukavuutta parantaa takajousituksen peräti 116 millin joustomatka. Takajousen esijännitystä voi säätää kätevästi oikealla sivulla olevalla säätöpyörällä. Tuplalevyjarrut radiaalisatuloilla takaavat riittävän hidastuvuuden.

Tehoasetuksia on kolme ja ne on nimetty italialaisittain: Veloce, Turismo ja Pioggia. Tehon lisäksi säätyy samalla myös mm. moottorijarrutuksen määrä. Koeajossa urheilullisin Veloce-asetus osoittautui suosikiksi. Luistonestossa on kolme eri tasoa, ja lisäksi se on kytkettävissä pois päältä.

Ohjaustehostin keventää

Vakionopeussäätimen aktivoimisesta kertova vilkkuva vihreä merkkivalo on helppo sekoittaa suuntavilkun merkkivaloon. Muuten mittaristo on selkeälukuinen. Älypuhelin on liitettävissä langattomasti pyörän multimediajärjestelmään niin, että mittariston lcd-näyttö kertoo tulevista puheluista. Ajoasento on rennon pysty, mikä toimii mainiosti pidemmilläkin matkoilla. Erikoisesti muotoiltu matala tuulilasi suojaa sopivasti ajoviimalta.

Erikoisin varuste on ohjaustehostin, joka nyt nähdään tuotantomoottoripyörässä ensimmäistä kertaa. Se keventää ohjausta ääriasennoissa, mutta keskialueella tehostin ei ole toiminnassa. Pienen totuttelun jälkeen ominaisuus osoittautuu miellyttäväksi. MGX on urheilullinen bagger hänelle, joka ei pelkää ohikulkijoiden hämmästyneitä ilmeitä eikä kanssamotoristien värikkäitä kommentteja pyörän ulkonäöstä.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kari Karttiala, Janne Huhtala

Moto Guzzi MGX21 Flying Fortress

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 490 €

Moottori

Bensiinimoottori 1380 cm³, kaksisylinterinen V-moottori pitkittäin, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto.

Teho

71 kW (96 hv), 6500 r/min

Vääntö

121 Nm (3000 r/min)

Vääntö

121 Nm (3000 r/min)

Muu tieto

Mitat: istuinkorkeus 740 mm, paino tankattuna: 356 kg, akseliväli: 1700 mm, tankin tilavuus: 20,5 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70R21, takana 180/60R16. Huoltoväli: 10 000 km.

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat