Koeajo: neliveto on pakussakin yliveto – Volkswagen Crafter 4Motion
Talvi helpottaa Volkswagen Crafter -pakettiauton vetotavan valintaa. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, automaatti, kuskin paikka. Huonoa: pitkän mallin kankeus, rengasmelu.
Volkswagen Crafter on saatavana kolmella vetotavalla. Näistä kevyimmät ja edullisimmat etuvetomallit sutivat tyhjää raskaasti kuormattuna, ja järeämmän pään takavetoiset versiot puolestaan kärsivät tyhjänä kevytperäisyydestään.
Neliveto onkin talvella Crafteriin ilmiselvä ratkaisu. Aika moni on sen huomannutkin, sillä lähestulkoon puolet tänä vuonna myydyistä Craftereista on nelivetoisia – suolaisesta kahdeksan tonnin lisähinnasta huolimatta.
Laaja mallisto
Crafterin laajasta mallistosta nelivetoversion saa kokonaispainoltaan joko 3,5-tonnisena pakettiautona tai 3,88-tonnisena kuorma-autona. Hyötykuorma jää versiosta riippuen 1 200–1 600 kiloon. Umpikoreja on kolmea pituutta ja korkeutta, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiometriä. Alustamalleja tarjotaan lyhyellä tai pitkällä ohjaamolla.
Moottorina on kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 177-hevosvoimaisena. Nelivedossa moottori on etuvetoisen tapaan nokalla poikittain, takavetoisessa sama moottori on pitkittäin asennettu. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanpykäläinen automaatti.
Kelpo konttori
Crafterin kuljettajalla ei ole valittamista. Pitkäkin kuljettaja saa ajoasennosta luontevan, ja istuimen muotoilu tukee juuri oikeista paikoista. Leveä ja suoralinjainen kojelauta on tyylikäs ja selkeä, mutta osaa nappuloista joutuu vähän kurottelemaan.
Leveyttä ohjaamossa piisaa kahdenkin apukuskin mukaan ottamiseen, ja läpikulku onnistuu helposti. Säilytyslokeroita on runsaasti niin kojelaudassa, ovissa, istuimien alla kuin katon rajassakin.
Sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen on mahdollistanut henkilöautoista tuttujen elektronisten avustimien ja turvajärjestelmien liittämisen myös Crafteriin, valitettavasti ainakin alkuun vain lisävarusteina.
Vakaata menoa
Nelivetoinen Crafter on ajettavuudeltaan raskaiden pakettiautojen aatelia. Kokeiltu pitkä versio ei ole näppärin pyöriteltävä kaupungissa: hulppea akseliväli teettää työtä hitaalla ohjauksella. Ohjaus on kuitenkin tarkka ja tunnokas. Yhdessä jämäkän alustan kanssa se tekee maantiellä kulusta vakaata ja miellyttävää.
Crafter on helppo hallittava myös liukkaalla pinnalla äkillisissäkin suunnanmuutoksissa, minkä saimme kokea suljetulla jääradalla. Ajonvakautus suitsee luistoja tehokkaasti, ehkä vähän innokkaastikin. Luistonesto poiskytkettynä ajolinjat levenevät, mutta vauhti ei parane. Ajonvakautus onkin syytä pitää kytkettynä, sillä näin pitkällä autolla pienikin luisu on leveä.