25.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: neliveto on pakussakin yliveto – Volkswagen Crafter 4Motion Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Talvi helpottaa Volkswagen Crafter -pakettiauton vetotavan valintaa. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, automaatti, kuskin paikka. Huonoa: pitkän mallin kankeus, rengasmelu. Volkswagen Crafter on saatavana kolmella vetotavalla. Näistä kevyimmät ja edullisimmat etuvetomallit sutivat tyhjää raskaasti kuormattuna, ja järeämmän pään takavetoiset versiot puolestaan kärsivät tyhjänä kevytperäisyydestään. Neliveto onkin talvella Crafteriin ilmiselvä ratkaisu. Aika moni on sen huomannutkin, sillä lähestulkoon puolet tänä vuonna myydyistä Craftereista on nelivetoisia – suolaisesta kahdeksan tonnin lisähinnasta huolimatta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laaja mallisto Crafterin laajasta mallistosta nelivetoversion saa kokonaispainoltaan joko 3,5-tonnisena pakettiautona tai 3,88-tonnisena kuorma-autona. Hyötykuorma jää versiosta riippuen 1 200–1 600 kiloon. Umpikoreja on kolmea pituutta ja korkeutta, tilavuudeksi tulee 10–18 kuutiometriä. Alustamalleja tarjotaan lyhyellä tai pitkällä ohjaamolla. Moottorina on kaksilitrainen diesel, joko 140- tai 177-hevosvoimaisena. Nelivedossa moottori on etuvetoisen tapaan nokalla poikittain, takavetoisessa sama moottori on pitkittäin asennettu. Vaihteistona on joko kuusivaihteinen manuaali tai kahdeksanpykäläinen automaatti. Kelpo konttori Crafterin kuljettajalla ei ole valittamista. Pitkäkin kuljettaja saa ajoasennosta luontevan, ja istuimen muotoilu tukee juuri oikeista paikoista. Leveä ja suoralinjainen kojelauta on tyylikäs ja selkeä, mutta osaa nappuloista joutuu vähän kurottelemaan. Leveyttä ohjaamossa piisaa kahdenkin apukuskin mukaan ottamiseen, ja läpikulku onnistuu helposti. Säilytyslokeroita on runsaasti niin kojelaudassa, ovissa, istuimien alla kuin katon rajassakin. Sähköiseen ohjaustehostimeen siirtyminen on mahdollistanut henkilöautoista tuttujen elektronisten avustimien ja turvajärjestelmien liittämisen myös Crafteriin, valitettavasti ainakin alkuun vain lisävarusteina. Vakaata menoa Nelivetoinen Crafter on ajettavuudeltaan raskaiden pakettiautojen aatelia. Kokeiltu pitkä versio ei ole näppärin pyöriteltävä kaupungissa: hulppea akseliväli teettää työtä hitaalla ohjauksella. Ohjaus on kuitenkin tarkka ja tunnokas. Yhdessä jämäkän alustan kanssa se tekee maantiellä kulusta vakaata ja miellyttävää. Crafter on helppo hallittava myös liukkaalla pinnalla äkillisissäkin suunnanmuutoksissa, minkä saimme kokea suljetulla jääradalla. Ajonvakautus suitsee luistoja tehokkaasti, ehkä vähän innokkaastikin. Luistonesto poiskytkettynä ajolinjat levenevät, mutta vauhti ei parane. Ajonvakautus onkin syytä pitää kytkettynä, sillä näin pitkällä autolla pienikin luisu on leveä. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Crafter 4Motion 35 2.0 TDI Hinta alkaen 57 965 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 590 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 130 kW (177 hv), 3600 r/min Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Vääntö 410 Nm (1500–2000 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,0 (yhd.) CO2-päästöt 237 g/km Mitat pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2590 mm, akseliväli 4490 mm Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan