25.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoinen Nissan Qashqai parantaa etenemiskykyä entisestään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joka nurkasta raapiva Nissan Qashqai toteuttaa nelivetoisen auton perinteiset edut, joskin korkea maavara auttaa jo etuvetoisenkin version etenemiskykyä. Hyvää: nelivedon maltillinen lisähinta, käytännöllinen kokonaisuus. Huonoa: kalleimman varustetason lisähinta. Nelivetoinen Nissan Qashqai ehti koeajoon oikeastaan vähän myöhässä, sillä kuten käyttötestimme väliraporteista olette saaneet lukea, olemme ehtineet möyriä etuvetoisella Qashqaillamme jos jonkinlaisten kinosten halki – kuten niin monet suomalaiset autoilijat menneenä talvena. Silti olemme vain yhden kerran jääneet käyttötestiautolla oikeasti jumiin; tämä tapahtui kaupungin keskustassa, kun jouduimme edellä olevan jonomuodostelman vuoksi pysähtymään ylämäkeen ja keskelle pahinta lumipöperöplänttiä. Tilanteesta päästiin onneksi – ystävällisen takana tulijan annettua tietä – peruuttamalla alas tasaiselle ja puhtaammalle pinnalle, mutta nelivetoa tuli tuossa hetkessä rehellisesti ikävä. Nyt sellainen on sitten alla, mikä kieltämättä tuo maasturintapaisen auton olemukseen tiettyä aitoutta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takana monivarsituenta Moottoriteho määrää Qashqai-mallistossa myös voimansiirron toteutustavan, sillä neliveto on tarjolla vain 1,3-litraisen bensaturbon tehokkaampaan eli 116 kilowatin (158 hv) painokseen etuvedon vaihtoehdoksi, ja vaihteistona on molemmissa vetotavoissa aina portaaton automaatti. Maltillisempi, 103-kilowattinen (140 hv) malli raapii poikkeuksetta edestä, ja kuski saa luvan heilutella manuaalivaihteiston keppiä. Suurin tekninen ero vetotapojen välillä on taka-akselin tuennassa: siinä missä etuvetoisessa Qashqaissa käytetään 19-tuumaisiin pyöräkokoon asti yhdystukiakselistoa, nelivetoisen sekä 20-tuumaisilla pyörillä varustetun etuvetoisen mallin takapyörät on ripustettu monivarsituennalla. Käytännön ajossa, kun sekä nelivetoinen koeajoauto että etuvetoinen käyttötestiautomme oli rengastettu samanlaisin, nastattomin Nokian Hakkapeliitta R3 SUV -talvirenkain 215/65 R17 -koossa, taka-akseliston tuennan eroja on vaikea havaita niin ajettavuus- kuin mukavuuspuolellakin; molemmat täyttävät arkiauton odotukset hyvin. Ainoa ero on ohjauksessa, jonka tuntuma oli tässä nelivetoisessa jonkin verran jämäkämpi. Selvimmin tekniset ratkaisut näkyvätkin tavaratilassa, jonka pohja on nelivetoisessa viitisen senttiä korkeammalla. Silti tämäkin kontti on tilava ja syvä, ja varustettu etuvetoisesta tutulla, kätevällä kahteen osaan jaetulla ja korkeussuunnassa säädettävällä välipohjalla. Neliveto lisää 0–100 km/h -kiihtyvyyteen 0,7 sekuntia ja kulutukseen noin puoli WLTP-litraa sadalla: ensin mainittua ei käytännössä huomaa, mutta jälkimmäisellä on näinä kalliin bensan aikoina suurempaa merkitystä. Jarrullisen perävaunun massa on samat 1 800 kilogrammaa molemmissa vetotavoissa, mutta etuvetoisessa jarruttoman kärryn massa saa olla vain 725 kg nelivedon 750 kiloon verrattuna. Ohjaamossa kaikki on muuten kuten etuvetoisessakin, mutta katse pysähtyy ajotilojen valitsimeen, joka on liukukytkimen sijaan pyörömallinen ja sisältää etuvetoisesta löytyvien Standard-, Eco- ja Sport-moodien lisäksi Snow- ja Off-Road -ohjelmat huonompia ajo-olosuhteita varten. Autoa tarkkoihin paikkoihin siirreltäessä antaa kiitosta portaattomalle vaihteistolle, jonka avulla sentintarkkakin ryömittäminen onnistuu – toisin kuin monilla kilpailijoiden automaattivaihteistoilla, joiden toimintaa säestävät usein kiusalliset viiveet ja sen jälkeen turhan voimakkaat ryntäilyt. Tuhansien eurojen kysymyksiä Kahden vetävän ekstrapyörän lisähinta on kaikissa saatavilla olevissa neljässä varustetasossa kolmetuhatta euroa, mitä voi päälle 35 000 euron hintaluokassa pitää kohtuullisena. Juuri varustetasoja vertailemalla tämä summa asettuu mielenkiintoiseen kontekstiin. Koeajoauto nimittäin edusti malliston runsaimmin varusteltua päätä eli tasoa nimeltä Tekna+. Kuten tiedetään, käyttötestissämme on N-Connecta-tasoinen malli, jonka varustelu ei reilun kolmen kuukauden ajojen jälkeen ole juuri jättänyt toiveille sijaa. Tämän tottumuksen myötä onkin poikkeuksellisen mielenkiintoista asettua malliston huippuversion ratin taakse. Jo ratin kehä on päällystetty sileämmän tuntuisella nahalla, samoin istuimet ovat nahkapäällysteiset – mutta nahkajakkarat itse asiassa tukevat vartaloa hieman huonommin, kun penkki on laakeammin muotoiltu ja vieläpä kangasistuinta pintakovempi. Sähkösäädötkään eivät tunnu tavoittavan ainakaan parempaa tukea reisille. Muita Tekna+ -lisiä ovat muun muassa mukautuvat led-ajovalot, runsaampi sähköinen ajoavustinkimara, istuinten hieronta, digimittaristo, tuulilasin heijastusnäyttö, lasikatto sekä sähköisesti liikuteltava takaluukku. Nämä ovat kieltämättä kivoja juttua, mutta ilmankin tulee aivan mainiosti toimeen. Varsinkin, kun varustetasojen välinen hintaero on kalliimman version pyöräkoosta riippuen kuudentuhannen euron molemmin puolin. Jos siis ylimääräistä rahaa on käytettävissä, suosittelemme hankkimaan nelivetoisen N-Connectan ja räätälöimään sitä lisävarustelistan avulla oman maun mukaan lähemmäs Tekna+ -tasoa. Jää se nelikkokin jumiin Entä sitten kysymys: etuveto vai neliveto? Jatkuvasti huonosti aurattuja teitä tahkoavalle tai turhaa sutimista kammoavalle valinta on selvä, mutta aivan kuten olemme väliraporteissa maininneet, Qashqain tapauksessa jo korkea, 18 senttimetrin maavara auttaa etenemiskyvyssä paljon, kun pohjan alle ei pakkaudu menoa haittaavaa lumipatjaa ainakaan kovin helposti. Se kun yleensä ensimmäisenä tyssää matalamman henkilöauton kulun kuin seinään, ja pakottaa lapiohommiin. Ja se, että olemme tosiaan jääneet etuveto-Qashqaillamme jumiin vain kertaalleen, kertoo kenties siitäkin, että nelivedolla tulee vaistomaisesti kokeiltua, pääsisikö sillä vielä tuonkin lumitöppyrän ylitse. Kuten tiedetään: jos nelikko sitten jääkin jumiin, se jää selvästi pahempaan paikkaan kuin vastaava kaksivetoinen, eikä siinä välttämättä enää lapiokaan auta. Koimme tämän konkreeettisesti, kun parkkeerasimme nelivetoisen Qashqain kevätloskaiselle parkkipaikalle kohtaan, jossa kaksivetoisella versiolla olisi ollut heti etenemisongelmia. Tarkoitus oli ulkoilla lähellä sijaitsevalla rannalla, ja hetken mietin jo, pitäisikö sitä nelivedon etenemiskykyä nyt toden teolla testata rantaan viettävällä pikkutiellä. Onneksi emme lähteneet toteuttamaan suunnitelmaa, sillä rantaan päin kävellessämme kohtasimme suuren katumaasturin jumiutuneena tuolle kyseiselle tienpätkälle – pohjasta lumeen kiinni jääneenä, kaikki neljä pyörää villisti sutien. Osoitus siitä, että nelivedon kanssa tarvitaan yhtä lailla harkintaa kuin etuvetoisellakin autolla – pahan paikan mittarit vain ovat erilaiset. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen Nissan Qashqai MHEV 158 Xtronic 4WD Tekna+ 20” Hinta alkaen 45 150 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto. Teho 116 kW (158 hv), 5500 r/min Vääntö 270 Nm (1800–3750 r/min) Vääntö 270 Nm (1800–3750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 198 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,0 (yhd.) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2665 mm Tavaratila: 436–1422 l Omamassa: 1645 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?