29.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Opel Mokka-e on sitikan sisarmalli, vaikkei päältä uskoisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konserniyhteistyöstä nauttiva Opel Mokka-e tarjoaa näppärän kohtuuhintaisen täyssähköauton. Hyvää: käytön mukavuus. Huonoa: toimintamatkan arviointi. Opelilla on uusi suunta, jonka mukaista Astra-mallia odotamme jo innolla. Uusi Mokka avasi tätä muotokieltä vuoden 2020 puolella, ja nyt koeajettu Mokka-e on sen täyssähköversio. Citroën ë-C4 on hyvässä ja pahassa tämän mallin isoveli. Katumaasturibuumissa Mokka on paahtunut hitaasti ja kitkerää makua välttäen tärkeäksi tuotteeksi saksalaiselle salamamerkille. Matkalla mukaan on tarttunut erinäisiä lisäkirjaimia X:stä e:hen, mutta tuote on jatkanut kehittymistään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pieni on kaunista Ohjaamon puolella havaitsee välittömästi yhteistyön lieveilmiöitä. Saksalaiset ovat tahtoneet ilmastoinnille perinteiset pyöriteltävät namiskat, mistä kiitokset. Valitettavasti lämpötilansäädöt ovat unohtuneet turhaan tietoviihdejärjestelmän näytölle. Se kaipaisi kuljettajaltakin ranskalaista logiikkaa. Navigaattorille on esimerkiksi ensin kerrottava, haluaako hakea kohdetta nimellä vai osoitteen perusteella. Suosittelemme Android Auton tai Apple CarPlayn hyödyntämistä. Ohjauspyörä, viikset ja mittaristo ovat Opelia. Näistä monitoimiohjauspyörä tekee ratinlämmittimen löytämisestä selvästi Citroënin vastaavaa helpompaa. Koristelistana käytetystä hiilikuitujäljitelmästä voi olla montaa mieltä, mutta Executive-varustelun istuinverhoilu tuntuu erittäin laadukkaalta. Toimintamatkasta lisää hieman edempänä, mutta pidemmällä matkalla selkä kyllä kipeytyisi istuimessa, josta ristiseläntuki uupuu kokonaan. Auton helman kynnys on erittäin leveä ja autoon kumartuminen vaatii notkeutta, ettei päätä lyö matalalla kulkevaan kattolinjaan ja voimakkaasti laskevaan C-pilarin reunaan. Vaikka takapenkki näyttää ahtaalta, kaksi keskikokoista aikuista mahtuu istumaan peräkkäin. Leveyttä ei luonnollisesti riitä kolmelle, ja reisitukikin jää vajavaiseksi. Sukulaissuhteesta huolimatta Mokka-e on selvästi lyhyempi kuin Citroën ë-C4. Tämä näkyy typiste-tymmän akselivälin lisäksi 70 litraa pienemmässä tavaratilassa. Toimintamatkaa arvaillen Sähkömoottorin voima riittää liikuttamaan tämän kokoluokan autoa hyvin, ja eteneminen on saumatonta. Toisaalta todellisten tilanteiden toimintamatkaa on keskimäärin vain reilut 200 kilometriä – mikäli pahimmat pakkaset unohdetaan. Sopivalla säällä noin 300 kilometriä lienee mahdollista saavuttaa. Auton oma kulutusmittari kertoo moottoritietä, maantietä ja kaupunkiajoa sisältäneelle koeajolle keskikulutukseksi 17 kWh/100 km. Sen tulisi tarkoittaa yli 260 kilometrin toimintamatkaa, mutta tämä ei aivan vastannut kokemuksiamme. Muutenkin auton toimintamatka-arvio tuntuu putoavan aina nopeammin kuin matkamittari mutustelee metrejä. Myöskään auton lataus ei tuntuisi aivan yltävän luvattuun 100 kilowatin tehoon, sillä latauksen kannalta akun varauksen optimialueellakin (20–80 %) liikuttiin lähempänä 50 kilowatin lataustehoa. Lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelataus saisi olla vakiovaruste. Ajettavuudeltaan Mokka-e välittää iloisia uutisia kevyeksi tehostetulla ohjauksellaan. Alusta on jämäkkä muttei kova – aivan kuin jousivakio olisi piirun verran iskunvaimennusta jäykemmällä. Myös melutaso on erityisesti tässä kokoluokassa hyvällä tolalla. Opelin hinnasto näyttäisi alkavan täyssähköisen Mokka-e:n osalta alle 30 000 eurosta, mutta tässä on jo huomioitu valtion 2 000 euron täyssähköautoja koskeva hankintatuki. Sama hintaero on myös Opelin hinnaston ja ilmoittamamme automallin hinnan välillä. Kaikesta huolimatta Mokka-e on houkuttelevan edullinen erityisesti maantiemukavuus huomioon ottaen. Hinnan huomaa lähinnä sisätilojen materiaaleista ja ahtaudesta, mutta toimintamatkan arviointiin kaivattaisiin parempaa matematiikkaa. Teksti ja kuvat: Henri Posa Opel Mokka-e Executive 136 automaatti Hinta alkaen 36 390 € Moottori Sähköauto etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50 / 45 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (1 x 32 A), lisävarusteena Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 322 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,0 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4151 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2561 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 90 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?