20.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 on mukava, mutta matka lyhenee vaivihkaa pakkasella Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-C4 on ilahduttavan hiljainen, mukava ja kohtuuhintainen sähköauto. Valitettavasti pakkanen puree pahasti toimintamatkaan. Hyvää: mukavuus monessakin mielessä. Huonoa: toimintamatka kylmässä, toimintamatkan arviointi. Uusi Citroën ë-C4 -täyssähköauto ja sen perustana toimiva uusi kolmannen sukupolven C4 iskevät tärkeään rakoon. C-segmentti eli alempi keskiluokka on autonvalmistajille erittäin arvokas, ja ranskalainen tuplaviiksi tietää tämän – erityisesti, kun merkin historiasta löytyy automalleja kuten GS, BX ja Xsara. Edeltänyt toisen sukupolven C4 on auto, jota kukaan ei muista. Ensimmäinen sukupolvi tarjosi kaksi mielenkiintoisella tavalla toisistaan poikkeavaa korimallia, mutta toinen sukupolvi ei enää sitäkään. Nyt esitelty kolmas sukupolvi repii rakenteet rohkeasti uusiksi. Reilulla 156 millimetrin maavaralla ja maalipintaa suojaavilla maalaamattomilla muoviosilla SUV-suuntaan henkivää viistoperää ei voi syyttää ainakaan mitäänsanomattomaksi. Varustetasoja C4-mallisto tuntee neljä: Live Pack, Feel, Feel Pack sekä Shine. Varustetasot tuovat mukanaan muun muassa Citroën Advanced Comfort -jousituksen, pysäköintitutkan, sade- ja valoautomatiikan, lisää usb-liittimiä, kiitettävän kätevän tablettitelineen sekä aktiivisen vakionopeudensäätimen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pehmeä päällinen Jo Feel-tasosta lähtien varusteluun kuuluva digimittaristo on pelkistetyn yksinkertainen, mutta personointia voisi kaivata lisääkin. Heijastusnäyttö on kiva lisä, mutta astuu matkaan vasta kalleimmassa varustetasossa. Hieman kankea, ja painikkeiden puutteesta kärsivä, vakiovarusteinen 10-tuumaisella kosketusnäytöllä varustettu tietoviihdejärjestelmä herää henkiin, kun Android Auto tai Apple Car Play kytketään päälle. Peilauksen kautta käyttö pelaa. Myös persoonallista ranskalaista ergonomiaa löytyy yhä. Esimerkiksi ohjauspyörän lämmityksen painike on piilotettu ratin taakse, eikä sitä löydä käsikopelollakaan neljän samanlaisen sileän painikkeen rivistä. Toisaalta tablettitelineen tarjoava kolmen hansikaslokeron kavalkadi on piristävä uutuus, mikä korostaa C4:n hyviä säilytystiloja. Auton noin 20 000 eurosta alkava hinnoittelu tuntuu kovana muovina, mutta lopputulos on toimiva ja asiallinen. Tyylikkäästi verhoillut istuimet ovat tukevat ja ryhdikkäät heti 15 millimetriä paksun pehmeän päällyskerroksen jälkeen. Kuljettajalle ristiseläntuen säätö on vakiona, ja penkeillä istuu pitkäänkin mukavasti. Varsin korkealle sijoitettu istuma-asento tosin jää lähellä rattia istuvalle keskimittaiselle miehelle lievästi kompromissiksi, koska istuinosasta puuttuu kallistuksen säätö. Ratti meinaa jäädä kauas tai reisituki vajaaksi – sama haaste tosin koskettaa eräitä kilpailijoitakin. Tästäkin sähköautosta löytyy takaa keskitunneli, jossa pakoputki perinteisesti kulkee. Kompromissi on ilmeinen ja vihjaa siitä, että ë-C4 on vielä suunniteltu ennen kaikkea polttomoottorimalliksi. Keskitunneli syö takana keskellä istuvan jalkatilaa, ja muutenkin penkki on kolmelle kapeahko. Sen sijaan pääntilaa on riittävästi ja polvitilaa hulppeasti, vaikka reisituki loppuukin aikuiselta kesken. Valmistaja mainostaa sähköversion tiloja samoiksi kuin polttomoottorimallissa, ja tällä kertaa se todella pitää paikkansa. Jopa 380-litraisen tavaratilan välipohjan alta löytyvä lokero on käytettävissä. Takapenkit kaatuvat kaikissa malleissa kahdessa osassa, ja suksiluukkukin löytyy. Korostetun mukava Citroën ë-C4 liikkuu etuakselille asennetun, 136 hevosvoimaa ja 260 newtonmetriä tuottavan sähkömoottorin voimin. Välitön vääntö tekee liikkumisesta vaivatonta, ja suorituskyky riittää arjen tarpeisiin erinomaisesti. Etuvetoisuuden huomaa liukkaalla niin hyvässä kuin pahassakin. Voimakkaasti tehostetussa ohjauksessa ei ole juuri tuntoa, vaikka se onkin arjessa helppo ja mukava. Ranskalaismerkki on onneksi hiljattain palannut mukavuuden alttarille. Ainakin Progressive Hydraulic Cushions -jousituksella varustettu yksilö on korostetun mukava ja hiljainen. Jouston pehmeydestä huolimatta auto asettuu myös hyvin kaarteisiin, joten tässä suhteessa ei tarvitse pelätä yletöntä hyllyntää. Maavara ja reilut 215/55 R18 -pyörät tekevät C4:stä oivan kulkijan routapaakkujen runtelemille teille. Vakiorengaskoko olisi itse asiassa harvinainen 225/60 R18, mutta sellaisena ei ole tarjolla yhtään ainoaa talvirengasta. Toimintamatka hiipuu Aivan kaikki ei ë-C4:ssä kuitenkaan ole niin kuin pitää. Koeajoviikolla Etelä-Suomessa vallitsivat varsin kovat pakkaset, mikä valitettavasti korosti PSA-konsernin tunnettuja ongelmia sähköautojen toimintamatkan laskemisessa. Auto on varustettu 50 kilowattitunnin akulla, millä ë-C4 saavuttaa WLTP-mittauksessa 350 kilometrin toimintamatkan. Koeajossa jäimme kuitenkin pahimmillaan lähemmäs 150 kilometrin lukemia. Erityisen epämiellyttäväksi tilanteen teki se, millä tavalla auto viesti asiasta. Arvioitu toimintamatka oli illalla latauksen jälkeen 306 kilometriä, kun akun varaustila oli 94 prosenttia. Kylmän yön jälkeen liikkeelle lähtiessä lukema on laskenut ymmärrettävästi lukemaan 266 kilometriä. Tässä kohdassa järjestelmään luottava saattaa astua syvään suohon. Tasan 57 kilometriä myöhemmin arvioitua toimintamatkaa oli jäljellä vain 70 kilometriä! Ongelma toistui koeajon aikana useissa eri tilanteissa ja useilla kuljettajilla – moisella ei herätetä luottamusta sähköautoon siirtyvälle. Lataus korostaa ongelmaa entisestään – kylmä akku kun ei lataudu kovin nopeasti. Teoriassa lataus on mahdollista tyhjästä 80 prosenttiin jopa 30 minuutissa, mutta kovilla pakkasilla latausteho jäi heikoimmillaan pikalatureillakin vain noin 11 kilowatin luokkaan. Haaste koskee kaikkia sähköautoja, mutta osa on onnistunut tässäkin paremmin. Pakkanen toi ilmi positiivisiakin asioita. Istuin- ja ratinlämmitys toimivat hienosti, ja sähköautossa ne ovatkin arvossaan, sillä ne siirtävät lämpöä kuljettajan kehoon selvästi energiatehokkaammin koko ilmatilan lämmitykseen verrattuna. Puhallin puhaltaa automaattiasetuksella kovilla pakkasilla varsin reilusti ja nousee jopa kovimmaksi äänenlähteeksi. Toisaalta lasit pysyvät hienosti huurteettomina. Auton ajotilan valinta liittyy tähän siinä mielessä, että Eco-ajotilassa palellaan pakkaskeleillä. Se säästää moottorin tehon lisäksi lämmityksestä, kuten lupaakin. Oletusajotila on järkevin valinta lähes kaikkiin tilanteisiin. Ajotilaa voi luonnollisesti vaihtaa kesken ajon, mutta se on hieman epämiellyttävää. Eco-tilaan vaihdettaessa kaasua pitäisi osata runtata samalla sekunnilla selvästi syvempään, tai muuten vauhti hiipuu heti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihtoehtoja tavallisemmille C4 ja ë-C4 tarjoavat vaihtoehtoja tavanomaisiin ja epämukaviin saman luokan autoihin kyllästyneille. Sähköversio sopii hyvin rajatulle asiakaskunnalle, mutta maahantuoja odottaakin vain joka kymmenennen C4-yksilön olevan ë-C4. Diesel kaapannee lähes yhtä monta asiakasta kuin sähkö, joten noin 80 prosenttia asiakkaista valitsee bensiinimoottorin. Varuste- ja moottorivaihtoehdoista Feel Pack 130 automaatti saattaa muodostua kaikkein suosituimmaksi. Ehkä katse pitäisikin kääntää siihen suuntaan. Teksti ja kuvat: Henri Posa Citroën ë-C4 Shine 50 kWh Hinta alkaen 40 016 € Koeajetun auton hinta varusteineen 41 350 € Moottori Sähköauto, etuveto. Teho 100 kW (136 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 50/45 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Toimintamatka 350 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4360 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1525 mm, akseliväli 2670 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?