16.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Puhtaampaa perheille – Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra -kasvojenkohotus näkyy enemmän konepellin alla kuin ulkomuodossa. Hyvää: päivittyneet moottorit. Huonoa: tunnistaako uudeksi? Kun valmistajan edustajat kertovat koeajon alkajaisiksi pikaisesti tärkeimmät faktat tuoreesta päivityksestä, perimmäinen syy viilaukseen selviää parissa ensimmäisessä lauseessa. Astran ulkonäkö on muuttunut vain vähän, eikä sisälläkään ole tehty merkittävää remonttia. Moottorivalikoima sen sijaan on uudistunut täysin, auton paino pudonnut ja ilmanvastuskerroin pienentynyt. Astrasta on tehty entistä taloudellisempi, koska kuluttajat ja lainsäätäjä toivovat/vaativat alhaisempia päästö- ja kulutuslukemia. Autonvalmistajille asetettu keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen seuraava tavoitearvo eli 95 grammaa kilometrillä vaanii jo ensi vuoden kalenterissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudet kolme pyttyä Vaikka Opelin viime aikaiset myyntiluvut Suomessa eivät maahantuojaa ehkä tyydytä, numeroita perkaamalla löytyy hyvääkin. Yksi plussa on Astran alkuvuoden menestys, sillä se oli tammi-elokuussa 14. ensirekisteröidyin automalli. Kun koko moottoripaletti menee nyt erittäin hyvällä tavalla uusiksi, perheauton suosiolle voi povata vähintään entisenlaista jatkumoa. Edellyttäen tietenkin, että vielä julkistamaton hinnoittelu paljastuu kilpailukykyiseksi. Tarjolla on kolmisylinterinen 1,2 litran bensiinimoottori, josta on kaksi tehoversiota: 110 ja 130 hevosvoimaa. Turboahdettuihin moottoreihin on yhdistetty 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Sivistynyt diesel Automaattivaihteiston saa myös 1,4-litraisen bensiiniturbon ja 1,5-litraisen dieselin kylkeen. Ensin mainittuun on yhdistetty portaaton CVT-vaihteisto, joka koeajossa paljastuu hyvin toteutetuksi. Eteneminen on kaikissa ajo-oloissa ja nopeuksissa luontevaa. Vaihteistoon koodatut keinotekoiset pykälät miellyttävät ainakin vaativimpia kuljettajia. Astran viime aikojen Suomen-myynnistä vain viisi prosenttia on ollut dieseleitä. Uusi 1,5-litrainen diesel (122 hv, 285 Nm) ja siihen yhdistetty 9-portainen automaatti ovat kuitenkin sen luokan yhdistelmä, että dieseleitä uskoisi taas lähtevän kuluttajille vilkkaammassa tahdissa. Moottoriversioiden yhdistetyksi kulutukseksi luvataan noin 4,5 l/100 km lukuun ottamatta 1,4-litraista bensiiniturboa, joka vaatii noin viisi litraa sataa kilometriä kohden. Hinnat ja Suomeen tuotavat versiot varusteluineen kerrotaan syys–lokakuun vaihteessa. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Opel Astra Sports Tourer 1.5D A Moottori Dieselmoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 3500 r/min Vääntö 285 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 285 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,2 (yhd.) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2662 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan