16.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Puhtaampaa perheille – Opel Astra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra -kasvojenkohotus näkyy enemmän konepellin alla kuin ulkomuodossa. Hyvää: päivittyneet moottorit. Huonoa: tunnistaako uudeksi? Kun valmistajan edustajat kertovat koeajon alkajaisiksi pikaisesti tärkeimmät faktat tuoreesta päivityksestä, perimmäinen syy viilaukseen selviää parissa ensimmäisessä lauseessa.Astran ulkonäkö on muuttunut vain vähän, eikä sisälläkään ole tehty merkittävää remonttia.Moottorivalikoima sen sijaan on uudistunut täysin, auton paino pudonnut ja ilmanvastuskerroin pienentynyt.Astrasta on tehty entistä taloudellisempi, koska kuluttajat ja lainsäätäjä toivovat/vaativat alhaisempia päästö- ja kulutuslukemia. Autonvalmistajille asetettu keskimääräisten hiilidioksidipäästöjen seuraava tavoitearvo eli 95 grammaa kilometrillä vaanii jo ensi vuoden kalenterissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUudet kolme pyttyäVaikka Opelin viime aikaiset myyntiluvut Suomessa eivät maahantuojaa ehkä tyydytä, numeroita perkaamalla löytyy hyvääkin. Yksi plussa on Astran alkuvuoden menestys, sillä se oli tammi-elokuussa 14. ensirekisteröidyin automalli.Kun koko moottoripaletti menee nyt erittäin hyvällä tavalla uusiksi, perheauton suosiolle voi povata vähintään entisenlaista jatkumoa. Edellyttäen tietenkin, että vielä julkistamaton hinnoittelu paljastuu kilpailukykyiseksi.Tarjolla on kolmisylinterinen 1,2 litran bensiinimoottori, josta on kaksi tehoversiota: 110 ja 130 hevosvoimaa. Turboahdettuihin moottoreihin on yhdistetty 6-vaihteinen automaattivaihteisto.Sivistynyt dieselAutomaattivaihteiston saa myös 1,4-litraisen bensiiniturbon ja 1,5-litraisen dieselin kylkeen. Ensin mainittuun on yhdistetty portaaton CVT-vaihteisto, joka koeajossa paljastuu hyvin toteutetuksi. Eteneminen on kaikissa ajo-oloissa ja nopeuksissa luontevaa. Vaihteistoon koodatut keinotekoiset pykälät miellyttävät ainakin vaativimpia kuljettajia. Astran viime aikojen Suomen-myynnistä vain viisi prosenttia on ollut dieseleitä. Uusi 1,5-litrainen diesel (122 hv, 285 Nm) ja siihen yhdistetty 9-portainen automaatti ovat kuitenkin sen luokan yhdistelmä, että dieseleitä uskoisi taas lähtevän kuluttajille vilkkaammassa tahdissa.Moottoriversioiden yhdistetyksi kulutukseksi luvataan noin 4,5 l/100 km lukuun ottamatta 1,4-litraista bensiiniturboa, joka vaatii noin viisi litraa sataa kilometriä kohden. Hinnat ja Suomeen tuotavat versiot varusteluineen kerrotaan syys–lokakuun vaihteessa.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Opel Astra Sports Tourer 1.5D A Moottori Dieselmoottori 1 496 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 90 kW (122 hv), 3500 r/min Vääntö 285 Nm (1500–2750 r/min) Vääntö 285 Nm (1500–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,8 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,2 (yhd.) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1871 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2662 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1250 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti