6.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio RS TCe 200 – onko edeltäjiensä tasoa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauan odotettu Renault Clio RS on makea pikkusportti, mutta edeltäjiensä magiaa se ei tavoita. Hyvää: Alusta, ulkonäkö, ajettavuus pienin varauksin. Huonoa Kaipaa lisäfiilistä, ohjaustunto. Näyttävyydessä Renault Clio RS TCe200 vie kaikki pisteet: pirteä väri, menohaluja uhkuvat puskurit ja helmat sekä näyttävä diffuusori kertovat heti, ettei nyt ole kyse 0,9-litraisesta perusmallista. Vauhtimalli allekirjoitetaan takaluukun Renault Sport -tekstillä. Suomessa hieman tuntemattomaksi jäänyt vauhtitalli nauttii Keski-Euroopassa lähes kulttimainetta: RS-käsittely on muokannut tavallisista Clioista ja Meganeista ajonautintoon keskittyneiden vertailutestien vakiovoittajia ja ratapäiväharrastajien perusvalintoja. Ranskalaiset ovat luottaneet yksinkertaiseen reseptiin, jonka toteuttamisessa niin moni muu on epäonnistunut: laitetaan keulalle sielukas ja vahva moottori, tuetaan kuljettaja tukevalla istuimella ja varmistetaan ajonautinto yhdistelmällä hyvää ohjausta, erinomaista alustaa ja ensiluokkaista ketteryyttä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensikertaa ahdettu Kolmannen sukupolven RS-Clion kohdalla tuttua reseptiä on muokattu voimalinjan osalta: kaksilitrainen korkealle laulanut vaparikone on vaihtunut ajanmukaiseen 1,6-litraiseen turbomoottoriin jonka perässä on vieläpä kaksoiskytkinvaihteisto. Muutos on plussaa käytettävyydelle: 260 newtonmetrin vääntömomentti jo 2000 kierroksessa yhdistettynä automaattivaihteistoon vie 1 279 kiloista autoa vaivatta. Arkikäytössä Cup-paketin tuoma urheilualusta on näkökulmasta riippuen jämäkkä tai epämukava – normaalia nopeiden pikkuautojen luokassa. Renault Sport piristää Clion varsin muovisia sisätiloja punaisin tehostein. Insinöörihenkinen voi myös kaivaa kosketusnäytöltä RS Monitor -järjestelmän, josta löytyy kaikkea jännää imuilman lämmöistä eturenkaiden pitkittäisluistoon. Istuimet sen sijaan ovat varsin tavalliset, eikä lisävarustelistalta löydy vartaloa halaavia urheiluversioita. Valmisteltava ajettavaksi Kun Clioa sitten lähdetään todenteolla ajamaa, aloitetaan operaatio painamalla vaihteensiirtäjän ja käsijarrukahvan välistä löytyvää RS Drive -painiketta. Lyhyt näpäytys siirtää auton urheilulliseen sporttitilaan, pitkä painallus kytkee ajonvakautuksen poistavan Race-tilan – mutta vasta, kun vaihteisto on manuaalitilassa. Rajuimmalla asetuksella viisiovisen Clion suorituskyvyssä ei ole moitittavaa. Moottori vetää hienosti, vaihteisto vaihtaa nopeasti ja tilanteita tehostetaan teatraalisin paukkein. Jännittävyydessä luonteeltaan lattea turbokone ei kuitenkaan pääse lähellekään Renaultin vanhaa kaksilitraista 16-venttiilistä moottoria. Vaihteistotyyppi on mielipideasia, mutta itse suosisin kuljettajaa työllistävää manuaalia. Jotain puuttuu Cup-paketin tuoma alusta toimii katuajossa hienosti. Jäykkyydestä huolimatta Clio selviää hienosti kotimaisen tienhoidon haasteista Auto on säädetty ketteräksi, joten määrätietoisella kaasunnostolla Renaultin saa irrottamaan perää. Tässä kohtaa tosin kuvaan astuu ohjauksen tunnottomuus, joka vaikeuttaa oikaisua. RS Monitor tarjoaa mielenkiintoisen ikkunan auton sielunelämään. Kokonaisuutena Clio RS ei aivan yllä sille tasolle, mitä makea ulkonäkö ja Renault Sport -tekstit antavat olettaa. Auto tuntuu enemmän suorituskykyisellä moottorilla varustetulta pieneltä perheautolta kuin aidolta urheilumallilta. Hauskuutta riittää, mutta aivan edeltävien 172/182/197/200 -mallien tasolle tulokas ei nouse. Kun Renault vihdoin otti Clio RS:n Suomen tuontiohjelmaan, olisi mallistosta kenties kannattanut valita raaempi 220 hevosvoimainen Trophy-painos. Katso myös: Sukupolvet vastakkain: onko uusi Renault Clio RS TCe 200 vanhaa hauskempi? Teksti ja kuvat Lauri Ahtiainen Renault Clio R.S. TCe 200 EDC Hinta alkaen 33 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 675 € Moottori Bensiinimoottori 1618 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 147 kW (200 hv), 6050 r/min Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Vääntö 260 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 235 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4090 mm, leveys 1732 mm, korkeus 1434 mm, akseliväli 2589 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt