2.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – Rallitaipaleiden kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia -mallista on saatavilla myös Škodan rallitaipaleita kunnioittava Monte Carlo -versio. Hyvää: Design, laatu, ajettavuus. Huonoa: Niukat takatilat, DSG-vaihteiston viiveet. Škoda päivitti Fabia-malliaan – ja nyt neljännen sukupolven Fabiasta on saatavilla myös Monte Carlo -malli, voisiko sanoa, Škodan rallitaipaleiden kunniaksi.Škoda näkyy vahvasti mukana rallissa, vaikka korkeimmassa WRC-pääluokassa eli Rally1-autoissa sillä ei olekaan tällä hetkellä kalustoa. Alemmassa WRC2-luokassa Škoda Fabia -autot ovat menestyneet tällä kaudella vahvasti. WRC2-luokan kuljettajasarjataulukon viidestä eniten pisteitä keränneistä kuljettajista ajaa Škodan autolla. Myös rallin SM-sarjassa kaksi korkeinta palkintokoroketta valloitettiin Škoda Fabialla.Vaikka Škoda Fabia:n Monte Carlo -malli viittaa vahvasti rallimaailmaan, muuta yhteistä sillä varsinaisten ralliautojen kanssa ei ole. Monte Carlo -malli on saatavilla kolmella eri tehoversiolla, joista koejossa keskimmäinen. Tehokkaimmassa, 110-kilowattisessa (150 hv) Fabia Monte Carlossa on nelisylinterinen ja 1,5-litrainen moottori, kun 71-kilowattinen (95 hv) ja 81-kilowattisessa moottori on 3-sylinterinen ja 1-litrainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitrainen moottori vetää hyvinŠkoda Fabian keskimmäisellä moottoriversiolla pärjää oikein hyvin. Se liikuttaa raikkaasti kevyttä autoa, eikä polttoaineen kulutuskaan ole mikään valtava, vaikka auto on ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa. Matka-ajossa on helppo päästä kulutuksessa viiden litran tuntumaan. Moottorin sylintereissä on käytetty 0,15 millimetrin plasmapinnoitetta, joka korvaa perinteiset valurautaiset sylinteriputket. Tällä tavalla saadaan pienennettyä moottorin sisäistä kitkaa ja pienennettyä polttoaineen kulutusta sekä päästöjä.Litraisen moottorin yhteyteen voi valita joko 6-portaisen manuaalivaihteiston tai 7-portaisen DSG-automaattivaihteiston. Kaksoiskytkinautomaatti toimii vaihtojen suhteen pehmeästi ja huomaamattomasti. Suunnan muutokset sekä ja muutamat muut tilanteet, kuten esimerkiksi risteyksiin hidastamiset sekä niistä kiihdytykset vaihteistolle ovat tunnetusti hieman viipyilevän vaikeita.Ajettavuus Fabiassa on muutenkin kunnossa. Alusta suodattaa tien epätasaisuudet hyvin. Ohjaustuntuma ajo-ohjelmista Eco-asennossa on hieman kevyehkö, mutta se paranee Sport-asetuksella – ja Individual-asetukseen saa onneksi valita haluamansa asetukset muun muassa ohjaukseen kuin kaasun vasteeseenkin.Punaista somistetta sisälläFabian Monte Carlo -malli on ollut saatavilla Fabiaan jo runsaan kymmenen vuoden ajan. Se on ennen kaikkea varustetaso, joka tuo autolle urheilullista ulkomuotoa. Mustia yksityiskohtia käytetään autossa ulkopuolella muun muassa maskissa, helmoissa sekä takadiffuusorissakin tuomassa urheilullista vaikutelmaa. Musta Black Magic -katto on saatavilla myös muihin varustetasoihin. Sisäpuolella urheilullisuutta korostetaan ohjauspyörällä, joka sekä näyttää että tuntuu hyvältä. Etuistuimet on muotoiltu urheilullisesti, ja myös hyvin tukeviksi. Ohjaamon punaiset ja hiilikuituiset somisteet tuovat myös urheilullista fiilistä – ja ne kyllä toimivat. Fabia Monte Carlo -mallin ohjaamo on todella viihtyisä ja silmää miellyttävä.Škoda tunnetaan Simply Clever -ratkaisuista, joiden tarkoituksena on helpottaa autoilua. Uuteen Fabiaan niitä on saatavilla myös pitkä lista, uutena muun muassa usb-c -latausliitin kattokonsolissa taustapeilin juuressa. Tästä latausliittimestä on helppo ottaa virta autoon asennettavalle kojelautakameralle. Škoda Fabia Monte Carlo taipuu moneen, vaikkakaan ei ihan kaikkeen varsin pienten taka-tilojen ansiosta. Mutta se onkin pikkuauto, joka on luokassaan varsin etevä. Isompia takatiloja tarvitseva todennäköisesti valitsee jonkun muun automallin.Škoda on kulkenut Fabian kanssa 22 vuoden matkan, ja siitä mitä Fabia alun perin oli, on muuttunut paljon. Alkujaan Fabia oli hyvin vastinetta rahalle tarjoava edullisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi VW-konsernin muut vaihtoehdot. Nyt se on edelleen hyvin vastinetta rahalle tarjoava automalli, joka tarjoaa luokassaan ihan täyttä premiumia.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG Autom. Hinta alkaen 24 635 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 801 € Moottori 3-sylinterinen bensiinimoottori, 999 cm³, 7-v DSG-automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4 125 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 551 mm Tavaratila: 380–1 190 l Omamassa: 1 238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 100 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen