2.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Fabia Monte Carlo – Rallitaipaleiden kunniaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia -mallista on saatavilla myös Škodan rallitaipaleita kunnioittava Monte Carlo -versio. Hyvää: Design, laatu, ajettavuus. Huonoa: Niukat takatilat, DSG-vaihteiston viiveet. Škoda päivitti Fabia-malliaan – ja nyt neljännen sukupolven Fabiasta on saatavilla myös Monte Carlo -malli, voisiko sanoa, Škodan rallitaipaleiden kunniaksi.Škoda näkyy vahvasti mukana rallissa, vaikka korkeimmassa WRC-pääluokassa eli Rally1-autoissa sillä ei olekaan tällä hetkellä kalustoa. Alemmassa WRC2-luokassa Škoda Fabia -autot ovat menestyneet tällä kaudella vahvasti. WRC2-luokan kuljettajasarjataulukon viidestä eniten pisteitä keränneistä kuljettajista ajaa Škodan autolla. Myös rallin SM-sarjassa kaksi korkeinta palkintokoroketta valloitettiin Škoda Fabialla.Vaikka Škoda Fabia:n Monte Carlo -malli viittaa vahvasti rallimaailmaan, muuta yhteistä sillä varsinaisten ralliautojen kanssa ei ole. Monte Carlo -malli on saatavilla kolmella eri tehoversiolla, joista koejossa keskimmäinen. Tehokkaimmassa, 110-kilowattisessa (150 hv) Fabia Monte Carlossa on nelisylinterinen ja 1,5-litrainen moottori, kun 71-kilowattinen (95 hv) ja 81-kilowattisessa moottori on 3-sylinterinen ja 1-litrainen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLitrainen moottori vetää hyvinŠkoda Fabian keskimmäisellä moottoriversiolla pärjää oikein hyvin. Se liikuttaa raikkaasti kevyttä autoa, eikä polttoaineen kulutuskaan ole mikään valtava, vaikka auto on ilman minkäänlaista hybriditekniikkaa. Matka-ajossa on helppo päästä kulutuksessa viiden litran tuntumaan. Moottorin sylintereissä on käytetty 0,15 millimetrin plasmapinnoitetta, joka korvaa perinteiset valurautaiset sylinteriputket. Tällä tavalla saadaan pienennettyä moottorin sisäistä kitkaa ja pienennettyä polttoaineen kulutusta sekä päästöjä.Litraisen moottorin yhteyteen voi valita joko 6-portaisen manuaalivaihteiston tai 7-portaisen DSG-automaattivaihteiston. Kaksoiskytkinautomaatti toimii vaihtojen suhteen pehmeästi ja huomaamattomasti. Suunnan muutokset sekä ja muutamat muut tilanteet, kuten esimerkiksi risteyksiin hidastamiset sekä niistä kiihdytykset vaihteistolle ovat tunnetusti hieman viipyilevän vaikeita.Ajettavuus Fabiassa on muutenkin kunnossa. Alusta suodattaa tien epätasaisuudet hyvin. Ohjaustuntuma ajo-ohjelmista Eco-asennossa on hieman kevyehkö, mutta se paranee Sport-asetuksella – ja Individual-asetukseen saa onneksi valita haluamansa asetukset muun muassa ohjaukseen kuin kaasun vasteeseenkin.Punaista somistetta sisälläFabian Monte Carlo -malli on ollut saatavilla Fabiaan jo runsaan kymmenen vuoden ajan. Se on ennen kaikkea varustetaso, joka tuo autolle urheilullista ulkomuotoa. Mustia yksityiskohtia käytetään autossa ulkopuolella muun muassa maskissa, helmoissa sekä takadiffuusorissakin tuomassa urheilullista vaikutelmaa. Musta Black Magic -katto on saatavilla myös muihin varustetasoihin. Sisäpuolella urheilullisuutta korostetaan ohjauspyörällä, joka sekä näyttää että tuntuu hyvältä. Etuistuimet on muotoiltu urheilullisesti, ja myös hyvin tukeviksi. Ohjaamon punaiset ja hiilikuituiset somisteet tuovat myös urheilullista fiilistä – ja ne kyllä toimivat. Fabia Monte Carlo -mallin ohjaamo on todella viihtyisä ja silmää miellyttävä.Škoda tunnetaan Simply Clever -ratkaisuista, joiden tarkoituksena on helpottaa autoilua. Uuteen Fabiaan niitä on saatavilla myös pitkä lista, uutena muun muassa usb-c -latausliitin kattokonsolissa taustapeilin juuressa. Tästä latausliittimestä on helppo ottaa virta autoon asennettavalle kojelautakameralle. Škoda Fabia Monte Carlo taipuu moneen, vaikkakaan ei ihan kaikkeen varsin pienten taka-tilojen ansiosta. Mutta se onkin pikkuauto, joka on luokassaan varsin etevä. Isompia takatiloja tarvitseva todennäköisesti valitsee jonkun muun automallin.Škoda on kulkenut Fabian kanssa 22 vuoden matkan, ja siitä mitä Fabia alun perin oli, on muuttunut paljon. Alkujaan Fabia oli hyvin vastinetta rahalle tarjoava edullisempi vaihtoehto kuin esimerkiksi VW-konsernin muut vaihtoehdot. Nyt se on edelleen hyvin vastinetta rahalle tarjoava automalli, joka tarjoaa luokassaan ihan täyttä premiumia.Teksti ja kuvat: Manu Tuppurainen Škoda Fabia 1.0 TSI 110 Monte Carlo DSG Autom. Hinta alkaen 24 635 € Koeajetun auton hinta varusteineen 27 801 € Moottori 3-sylinterinen bensiinimoottori, 999 cm³, 7-v DSG-automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 208 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 128 g/km Mitat pituus 4 125 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 446 mm, akseliväli 2 551 mm Tavaratila: 380–1 190 l Omamassa: 1 238 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1 100 / 590 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija