Koeajo: Suzuki Swift 4×4 – Suomen halvin neliveto
Suzuki Swift 4×4 haastaa etuvetoiset ja nelivetoiset kilpailijat tosissaan. Hyvää: aidosti pieni auto, neliveto, hinta. Huonoa: ohjauksen jähmeä palautus.
Suzuki Swift on edelleen pikkuauto. Ulkomittoja ei juuri ole levitetty, mutta sisätilat ovat avarammat ja varustelu on hintaansa nähden hyvä. Hinnaltaan se on nyt Suomen halvin neliveto, mutta myös ulkonäkö on saanut kelpo piristyksen.
Pääsiäiseksi Suomeen saapuva Suzuki Swift on meillä aina nelivetoinen ja hintalappu osoittaa 16 390 euron hintaa. Näin ollen Fiat Panda menettää tähän asti hallussaan olleen Suomen halvimman uuden nelivetoauton tittelin. Ykköspaikalle kirii nyt Suzuki Swift, sillä nelivetoinen Fiat Panda maksaa 17 215 euroa ja kolmannen sijan nappaava Dacia Duster 19 999 euroa.
Uudistettu moottori
Nelivetoisen Suzuki Swiftin voimanlähde kantaa edeltäjästä tuttua nimeä 1.2 Dualjet. Valmistajan mukaan moottorin polttoainetehokkuutta on parannettu ja se on aikaisempaa hiljaisempi.
Se tarjoaa 66 kW (90 hv) tehon ja 120 Nm väännön. Vaihteistona on viisiportainen manuaali.
Moottoria ja vaihteistoa päästiin ensikoeajossa kokeilemaan etuvetoisen Swiftin keulalla. Ainakin Keski-Euroopan mutkaisilla teillä kokonaisuus toimi hyvin. Isompaa moottoria ei tullut kaivanneeksi ja vaihteisto toimi selkeästi ja kakistelematta.
Painonpudotus on osa Suzukin taktiikkaa polttoaineenkulutuksen vähentämisessä. Uuden Swiftin omapaino on 1 025 kiloa. Polttoaineenkulutuksen vähentämiseen tähtää myös se, että hyvissä olosuhteissa auto käyttää vain etupyörävetoa. Kun etu- ja takapyörien välille syntyy nopeuseroa, viskoosikytkin siirtää välittömästi voimaa myös takapyörille.
Polttoaineenkulutus yhdistetyssä maantie- ja kaupunkiajossa on virallisen ilmoituksen mukaan 4,9 litraa sadalla kilometrillä.
Pieneenkin talliin
Uuden Swiftin akseliväli on 2,45 metriä eli kaksi senttiä entistä pidempi. Raideväliä on edessä ja takana neljä senttiä enemmän kuin ennen ja pyörät ovat aivan korin kulmissa. Entistä pienempää kääntösädettä kiittää ahtaissa paikoissa liikkuva.
Näillä ratkaisuilla on pyritty parantamaan Swiftin ajettavuutta ja käsiteltävyyttä. Samalla on saatu lisää tilaa matkustamoon. Entistä matalammalla olevat istuimet antavat lisää pääntilaa ja tavaratila on kasvanut viidenneksellä. Ja 265 litran tavaratila kasvaa 947 litraan, kun takaistuimen selkänojat taitetaan alas.
Etuistuimet ovat auton hintaan ja kokoon nähden toimivat, mutta takaistuin ei tarjoa minkäänlaista sivuttaistukea. Swift on rekisteröity viidelle, mutta kolmea täysikasvuista matkustajaa takaistuimelle ei kannata sovitella. Kahdelle aikuiselle takaistuin on riittävä ja jalkatilaa on pieneksi autoksi yllättävänkin mukavasti. Pääntilaa on reilusti sekä edessä että takana.
Hyvä varustelu
Peruutuskamera on ehdottoman hyödyllinen apulainen, koska korin muoto jättää muutoin näkyvyyden auton taakse melko vajaaksi. Varustukseen kuuluu myös seitsentuumainen värikosketusnäyttö, neljä kaiutinta, audion käyttökytkimet ohjauspyörässä, usb-liitin ja 12 V virtapistoke keskikonsolissa. Ajotietokoneesta löytyy kello, ulkolämpötila, polttoaineenkulutus ja riittävyys, keskinopeus sekä vaihtamistarpeen ilmaisin. Älypuhelinsovelluksia voi käyttää kojelaudan näytöllä.