Koeajo: Tesla Model Y Performance

Ajoneuvot Koeajo 28.5.2022

Koeajo: Tesla Model Y Performance – Made in Germany

Tesla Model Y on ensimmäinen amerikkalaisvalmistajan Euroopassa Saksan tehtaalla tehty tuotos Euroopan markkinoille. Onko se myös laadultaan tehty saksalaisella täsmällisyydellä? Hyvää: Suorituskyky, voimalinja, ajettavuus, tilat. Huonoa: karkea alusta.

Tesla laajensi tuotantoaan maaliskuussa avaamalla uuden äärimmäisen modernin tehtaan Eurooppaan. Aiemmin Euroopassa myydyt Teslat on valmistettu Yhdysvalloissa ja Kiinassa – ja nyt tietyt mallit myös Euroopassa.

Uusi tehdas sijaitsee Saksassa, Berlin-Brandenburgissa ja sen työntekijää pusertavat uusien Model Y -mallien parissa. Ensi vuonna tehtaan pitäisi tuottaa 280000 autoa vuodessa ja huippukapasiteetti, 500000 autoa vuodessa saavutetaan ennusteiden mukaan vuonna 2025. Tällä hetkellä tehtaalla työskentelee muutamia tuhansia työntekijöitä ja myöhemmin, kapasiteetin ollessa täysillä, 12000 henkilöä.

Koeajo: Tesla Model Y Performance

Lisää kiihtyvyyttä ja nopeutta

Teslan Saksassa valmistettava Model Y on tarkalleen ottaen Tesla Model Y Performance eli Model Y:n suorituskykyisempi versio. Enemmän kiihtyvyyttä ja huippunopeutta, mutta myös hieman vähemmän toimintasädettä verrattuna aiemmin Moottorin koeajossa olleeseen Model Y Long Range AWD -malliin. Lisäksi Performance-mallissa on joitain sellaisia ulkonäöllisiä yksityiskohtia ja pieniä teknisiä yksityiskohtia, mitä ei muista Model Y -malleista löydy.

Kiihtyvyys Model Y Performancessa on viritetty huippuunsa. Valmistajan tietojen mukaan auto pitäisi kiihtyä nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,7 sekunnissa. Model Y Long Range -versiolla vastaava luku on viisi sekuntia. Auton huippunopeus on myös nostettu 250 kilometriin tunnissa, kun Long Range -mallissa se on 217 kilometriä tunnissa. Tämä on tietysti hyvin subjektiivinen mielipide, kumpi on kenenkin mielestä parempi, Teslan – tai minkä tahansa auton 5 sekunnin tai 3,7 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan.

Parantunut suorituskyky ei juurikaan vaikuta Model Y:n toimintasäteeseen, WLTP-kantama on edelleen yli 500 kilometriä, tarkalleen ottaen 514 kilometriä, Long Range -mallissa 533 kilometriä. Muutama kymmenen kilometriä toimintasäteestä on siis jouduttu tinkimään.

Koeajo: Tesla Model Y Performance

Kohentunut ulkomuoto

Muutoksia Model Y:n Performance-mallissa on myös auton ulkoasussa. Ne ovat pieniä, mutta tekevät kieltämättä auton ulkonäölle hyvää.

Auton alustaa on madallettu hieman ja alla pyörivät 21-tuumaiset renkaat näyttävillä Überturbine-vanteilla. Vanteiden suojissa on tehokkaammat Performance-jarrut hillitsemässä kohonnutta suorituskykyä.

Takakontin luukkua koristaa hiilikuituinen pieni spoileri, joka tuo kivan kosmeettisen lisän auton ulkonäköön. Tavaratilassa on nyt myös magneettikiinnitteinen hattuhylly, aiemmin sitä ei Model Y:ssä ole ollut tarjolla. Hyvä, että hattuhylly on nyt autossa jo ihan turvallisuusnäkökulmasta, sillä hattuhyllyn tarkoitus on myös pitää tavaratilassa olevat irralliset esineet tavaratilan puolella esimerkiksi äkkijarrutuksissa. Kysymys enää kuuluu, että millaisen lentävän esineen massaa magneettikiinnitteinen hattuhylly kykenee hillitsemään?

Ohjaamon puolella Performance-malliin kuuluvat kuljettajan jalkatilasta löytyvät alumiiniset polkimet, jotka henkivät sporttisempaa tunnelmaa.

Koeajo: Tesla Model Y Performance

Karkea alusta

Tesla Model Y on tunnettu hyvästä voimalinjasta ja vakaasta ajettavuudesta. Voimalinja toimii edelleen erittäin hyvin piristettynäkin ja ajettavuus on autossa ihan mukavaa – silloin, kun alla oleva asfaltti on tasaista. Tasaista asfalttia ei kuitenkaan aina ole tarjolla, vaan monilla Suomen teillä on valitettavasti paikkaa paikan vieressä. Tällöin Tesla Model Y muuttuu todella karkeaksi. Tien epätasaisuudet tulevat alustasta todella voimakkaasti läpi ja alusta ja auto kolahtelee voimakkaasti.

Myös rengasmelu karkeammalla asfaltilla on kovahkoa ja ajonopeuden noustessa moottoritienopeuksiin rengasmelu kasvaa. Näitä asioita tuskin parantavat tuumalla suurentunut pyöräkoko matalaprofiilisilla renkailla. Vanteet ja renkaat ovat toki osa muotoilua ja auton esteettistä balanssia eikä pyöräkokoa ei voi lähteä pientämään ja rengasprofilia muuttamaan suuremmaksi, mutta silloin alustassa asiat pitäisi olla kunnossa. Nyt puhutaan kuitenkin yli 70000 euron autosta.

Koeajo: Tesla Model Y Performance

Entä laatu?

Teslan Euroopan tehtaan avaamisen taustalla on tietysti vastata entistä paremmin Teslan ja sähköautojen kasvavaan kysyntään sekä Teslan tuotevalikoiman tulevaan kasvamiseen. Euroopan tehtaan ansiosta tehdastoimitukset nopeutuvat ja tuotantokapasiteetti muutenkin kasvaa uuden tehtaan myötä, joka on tietysti hyvä asia, kun sähköautojen kysyntä on tällä hetkellä maailman laajuisesti erittäin kovaa ja Teslan Model Y on kohonnut viime aikojen myyntilastoissa jopa myydyimmäksi sähköautoksi.

Katseet tietysti kääntyvät myös Teslan laatuun, kun puhutaan uudesta tehtaasta ja Euroopassa ”saksalaisella täsmällisyydellä” valmistetusta tuotteesta. Teslan laatu on saanut kovasti kritiikkiä muun muassa keskustelufoorumeilla sekä sosiaalisessa mediassa.

Kyseisessä yksilössä, jolla oli koeajohetkellä ajettu alle 1500 kilometriä, etuovien sisäpaneelit, varsinkin kuljettajan puolella, eivät istu paikoilleen ihan täydellisesti, vaan paneelin kulma nousee oven toisessa reunassa jättäen ikävän näköisen raon ulospäin. Näky on myös ikävästi joka kerta silmien edessä, kun autoon kulkee sisään. Muuta huomautettavaa auton laadussa ei koeajon aikana ilmennyt.

Koeajo: Tesla Model Y Performance

Tesla on tietyllä tapaa ristiriitainen auto. Monelta kantilta tarkasteltuna Tesla on erittäin hyvä ja monessa asiassa myös edelläkävijä, mutta joltain osin pieni pettymys. Se on vielä hieman hiomaton timantti, ainakin vielä. Kun Teslalle tulee lisää vuosia, toivottavasti myös puutteet korjaantuvat.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Tesla

Kaikki koeajot

Uusimmat