28.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y Performance – Made in Germany Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tesla Model Y on ensimmäinen amerikkalaisvalmistajan Euroopassa Saksan tehtaalla tehty tuotos Euroopan markkinoille. Onko se myös laadultaan tehty saksalaisella täsmällisyydellä? Hyvää: Suorituskyky, voimalinja, ajettavuus, tilat. Huonoa: karkea alusta. Tesla laajensi tuotantoaan maaliskuussa avaamalla uuden äärimmäisen modernin tehtaan Eurooppaan. Aiemmin Euroopassa myydyt Teslat on valmistettu Yhdysvalloissa ja Kiinassa – ja nyt tietyt mallit myös Euroopassa. Uusi tehdas sijaitsee Saksassa, Berlin-Brandenburgissa ja sen työntekijää pusertavat uusien Model Y -mallien parissa. Ensi vuonna tehtaan pitäisi tuottaa 280000 autoa vuodessa ja huippukapasiteetti, 500000 autoa vuodessa saavutetaan ennusteiden mukaan vuonna 2025. Tällä hetkellä tehtaalla työskentelee muutamia tuhansia työntekijöitä ja myöhemmin, kapasiteetin ollessa täysillä, 12000 henkilöä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää kiihtyvyyttä ja nopeutta Teslan Saksassa valmistettava Model Y on tarkalleen ottaen Tesla Model Y Performance eli Model Y:n suorituskykyisempi versio. Enemmän kiihtyvyyttä ja huippunopeutta, mutta myös hieman vähemmän toimintasädettä verrattuna aiemmin Moottorin koeajossa olleeseen Model Y Long Range AWD -malliin. Lisäksi Performance-mallissa on joitain sellaisia ulkonäöllisiä yksityiskohtia ja pieniä teknisiä yksityiskohtia, mitä ei muista Model Y -malleista löydy. Kiihtyvyys Model Y Performancessa on viritetty huippuunsa. Valmistajan tietojen mukaan auto pitäisi kiihtyä nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,7 sekunnissa. Model Y Long Range -versiolla vastaava luku on viisi sekuntia. Auton huippunopeus on myös nostettu 250 kilometriin tunnissa, kun Long Range -mallissa se on 217 kilometriä tunnissa. Tämä on tietysti hyvin subjektiivinen mielipide, kumpi on kenenkin mielestä parempi, Teslan – tai minkä tahansa auton 5 sekunnin tai 3,7 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan. Parantunut suorituskyky ei juurikaan vaikuta Model Y:n toimintasäteeseen, WLTP-kantama on edelleen yli 500 kilometriä, tarkalleen ottaen 514 kilometriä, Long Range -mallissa 533 kilometriä. Muutama kymmenen kilometriä toimintasäteestä on siis jouduttu tinkimään. Kohentunut ulkomuoto Muutoksia Model Y:n Performance-mallissa on myös auton ulkoasussa. Ne ovat pieniä, mutta tekevät kieltämättä auton ulkonäölle hyvää. Auton alustaa on madallettu hieman ja alla pyörivät 21-tuumaiset renkaat näyttävillä Überturbine-vanteilla. Vanteiden suojissa on tehokkaammat Performance-jarrut hillitsemässä kohonnutta suorituskykyä. Takakontin luukkua koristaa hiilikuituinen pieni spoileri, joka tuo kivan kosmeettisen lisän auton ulkonäköön. Tavaratilassa on nyt myös magneettikiinnitteinen hattuhylly, aiemmin sitä ei Model Y:ssä ole ollut tarjolla. Hyvä, että hattuhylly on nyt autossa jo ihan turvallisuusnäkökulmasta, sillä hattuhyllyn tarkoitus on myös pitää tavaratilassa olevat irralliset esineet tavaratilan puolella esimerkiksi äkkijarrutuksissa. Kysymys enää kuuluu, että millaisen lentävän esineen massaa magneettikiinnitteinen hattuhylly kykenee hillitsemään? Ohjaamon puolella Performance-malliin kuuluvat kuljettajan jalkatilasta löytyvät alumiiniset polkimet, jotka henkivät sporttisempaa tunnelmaa. Karkea alusta Tesla Model Y on tunnettu hyvästä voimalinjasta ja vakaasta ajettavuudesta. Voimalinja toimii edelleen erittäin hyvin piristettynäkin ja ajettavuus on autossa ihan mukavaa – silloin, kun alla oleva asfaltti on tasaista. Tasaista asfalttia ei kuitenkaan aina ole tarjolla, vaan monilla Suomen teillä on valitettavasti paikkaa paikan vieressä. Tällöin Tesla Model Y muuttuu todella karkeaksi. Tien epätasaisuudet tulevat alustasta todella voimakkaasti läpi ja alusta ja auto kolahtelee voimakkaasti. Myös rengasmelu karkeammalla asfaltilla on kovahkoa ja ajonopeuden noustessa moottoritienopeuksiin rengasmelu kasvaa. Näitä asioita tuskin parantavat tuumalla suurentunut pyöräkoko matalaprofiilisilla renkailla. Vanteet ja renkaat ovat toki osa muotoilua ja auton esteettistä balanssia eikä pyöräkokoa ei voi lähteä pientämään ja rengasprofilia muuttamaan suuremmaksi, mutta silloin alustassa asiat pitäisi olla kunnossa. Nyt puhutaan kuitenkin yli 70000 euron autosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Entä laatu? Teslan Euroopan tehtaan avaamisen taustalla on tietysti vastata entistä paremmin Teslan ja sähköautojen kasvavaan kysyntään sekä Teslan tuotevalikoiman tulevaan kasvamiseen. Euroopan tehtaan ansiosta tehdastoimitukset nopeutuvat ja tuotantokapasiteetti muutenkin kasvaa uuden tehtaan myötä, joka on tietysti hyvä asia, kun sähköautojen kysyntä on tällä hetkellä maailman laajuisesti erittäin kovaa ja Teslan Model Y on kohonnut viime aikojen myyntilastoissa jopa myydyimmäksi sähköautoksi. Katseet tietysti kääntyvät myös Teslan laatuun, kun puhutaan uudesta tehtaasta ja Euroopassa ”saksalaisella täsmällisyydellä” valmistetusta tuotteesta. Teslan laatu on saanut kovasti kritiikkiä muun muassa keskustelufoorumeilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kyseisessä yksilössä, jolla oli koeajohetkellä ajettu alle 1500 kilometriä, etuovien sisäpaneelit, varsinkin kuljettajan puolella, eivät istu paikoilleen ihan täydellisesti, vaan paneelin kulma nousee oven toisessa reunassa jättäen ikävän näköisen raon ulospäin. Näky on myös ikävästi joka kerta silmien edessä, kun autoon kulkee sisään. Muuta huomautettavaa auton laadussa ei koeajon aikana ilmennyt. Tesla on tietyllä tapaa ristiriitainen auto. Monelta kantilta tarkasteltuna Tesla on erittäin hyvä ja monessa asiassa myös edelläkävijä, mutta joltain osin pieni pettymys. Se on vielä hieman hiomaton timantti, ainakin vielä. Kun Teslalle tulee lisää vuosia, toivottavasti myös puutteet korjaantuvat. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Tesla Model Y Performance Hinta alkaen 74 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 790 € Moottori Sähköauto neliveto. Teho 324 kW (441 hv) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 75,0 / 70,0 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 250 kW. Toimintamatka 514 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,7 s Huippunopeus 250 km/h Mitat pituus 4751 mm, leveys 1921 mm, korkeus 1624 mm, akseliväli 2890 mm Tavaratila: 854–2 041 litraa + 117 litraa keulatila l Omamassa: 1995 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 192 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku