22.5.2023

Koeajo: Toyota Corolla – tehonlisäyksellä vieläkin käytännöllisempi

Toyota Corolla

Toyota Corolla sai mallivuodelle 2023 kasvojenkohotuksen, jonka merkittävin muutos ei suinkaan ollut auton ”kasvot” vaan sielu, eli hybridivoimalinja. Hyvää: ajettavuus, kokonaisuus, kulutus. Huonoa: vetomassa, ei latausvoimalinjaa

Suomen suosituimman auton tittelin vuonna 2022 lunasti jälleen kerran Toyota Corolla. Kestosuosikin ainekset ovatkin olleet jo jonkin aikaa kunnossa: taloudellinen hybridivoimalinja yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin, kohtuulliseen hintaan ja ei järin räväkkään ulkonäköön on tie suomalaisten autonostajien sydämiin.

Toyota Corolla

Nyt tämä paketti on tullut kasvojenkohotusikään – eli vaikka myyntitilastojen puolesta tarvetta uudistukselle ei ainakaan Suomessa ole, saa mallivuodesta 2023 alkaen ostaja enemmän.

Tarkemmin faceliftin muutoksiin voi tutustua aiemman ensikoeajojutun välityksellä. Tiivistettynä tärkeimmät uudistukset ovat puskurin hienoinen muotoilumuutos, uusi maski ja uudet umpiot. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo päivittyi muun malliston mukaiseksi. Tärkein muutos on kuitenkin Toyotan hybridivoimalinjan päivittyminen viidenteen sukupolveen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puhtia pikkulohkoon

Toyota Corolla

Voimalinjapäivityksessä niin 1,8-litrainen kuin 2,0-litrainenkin moottori saivat lisää tehoa. Näistä kiinnostavaa on etenkin 1,8-litraisen version muutokset. Hinnoittelun vuoksi kyseinen ”pikkulohko” on ollut Suomessa selvästi suositumpi versio sen tehopuutteista huolimatta. Aiemmassa sukupolvessa 1,8-litrainen tuntui nimittäin ”isolohkoon” verrattuna huomattavan laiskalle. Viiveettömän hybridivoimalinjan ansiosta taajamassa ei ongelmia tullut, mutta isompien nopeusrajoitusalueiden puolella moottori joutui mylvimään melkoisesti ja meno tuntui hieman turtuneelle.

Päivityksen myötä 1,8-litraisen voimalinjan kokonaisteho nousi kaikkiaan 13 kilowattia (18 hevosvoimaa), joka on suhteellisesti jo varsin reipas korotus. Polttomoottorin teholukemat pysyivät päivityksessä samana.

Käytännössä tehojen nousu tarkoittaa tietysti 1,7 sekuntia lyhyempää aikaa nollasta sataan, jonka myötä moottoriteillekin kiihdyttäessä päästään aina haluttuun nopeuteen ennen rampin päättymistä. Vapaastihengittävä nelosmoottori työskentelee kiihdytyksen ajan korkeilla kierroksilla, mutta rauhoittuu matkanopeuteen pääsemisen myötä.

Myös ohitukset maantiellä käyvät nyt sujuvasti, eikä ohituspaikkoja tarvitse ”kytätä”. Kaikkiaan pienempimoottorinen hybridi-Corolla on nyt oikein riittävä arkiajoon, ja on täten paikannut aiemmin suurimman vajavaisuutensa. Lisäteholla ei ole myöskään seurauksena aiempaa suurempi kulutus, vaan Corolla on yhä ei-ladattavaksi autoksi äärimmäisen taloudellinen.

Yhä erinomainen

Muiden muutosten ollessa pieniä, Corolla on muilta osin juuri niin hyvä auto kuin se oli ennen päivitystäkin. Auto kulkee kohtuullisen mukavasti huonompikuntoisellakin tiellä, eikä silti kallistele kurveissa liikoja. Ajoasento on Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot toimivat nykyään langattomasti, joka on iso etu. Toyotan uusi tietoviihdejärjestelmä on aiempaa paremman näköinen, mutta ajoittain hieman töksähtelevä, joten lagisuutta voi paeta nyt aiempaa helpommin älypuhelimien maailmaan. Digipuutteet eivät ole kuitenkaan haitanneet auton myyntimenestystä aiemminkaan.

Auton yleispätevästä luonteesta huolimatta, on Corollassa yhä myös yksi tekijä, joka saattaa osalla rajoittaa sen arkikäytettävyyttä, nimittäin vetomassa. Jarrullista kärryä autolla saa vetää 750 kg:n edestä ja jarruttomassa kärryssä massaa täytyy olla vielä kolmesataa kiloa vähemmän.

Jos ei ole nirso varusteiden suhteen, niin Toyota Corollan saa edullisimmillaan 1,8-litraisena viistoperänä 31 591 eurolla, ja Sports Touring -farmarina 32 791 eurolla.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Style

Hinta alkaen

37 688 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 798 cm3, 4 sylinteriä, hybridi, portaaton vaihteisto, etuveto

Teho

72 kW (99 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

103 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,4 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,6 (yhd.)

Mitat

pituus 4650 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila: 596–1606 l
Omamassa: 1475 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat