22.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – tehonlisäyksellä vieläkin käytännöllisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla sai mallivuodelle 2023 kasvojenkohotuksen, jonka merkittävin muutos ei suinkaan ollut auton ”kasvot” vaan sielu, eli hybridivoimalinja. Hyvää: ajettavuus, kokonaisuus, kulutus. Huonoa: vetomassa, ei latausvoimalinjaa Suomen suosituimman auton tittelin vuonna 2022 lunasti jälleen kerran Toyota Corolla. Kestosuosikin ainekset ovatkin olleet jo jonkin aikaa kunnossa: taloudellinen hybridivoimalinja yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin, kohtuulliseen hintaan ja ei järin räväkkään ulkonäköön on tie suomalaisten autonostajien sydämiin.Nyt tämä paketti on tullut kasvojenkohotusikään – eli vaikka myyntitilastojen puolesta tarvetta uudistukselle ei ainakaan Suomessa ole, saa mallivuodesta 2023 alkaen ostaja enemmän.Tarkemmin faceliftin muutoksiin voi tutustua aiemman ensikoeajojutun välityksellä. Tiivistettynä tärkeimmät uudistukset ovat puskurin hienoinen muotoilumuutos, uusi maski ja uudet umpiot. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo päivittyi muun malliston mukaiseksi. Tärkein muutos on kuitenkin Toyotan hybridivoimalinjan päivittyminen viidenteen sukupolveen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuhtia pikkulohkoonVoimalinjapäivityksessä niin 1,8-litrainen kuin 2,0-litrainenkin moottori saivat lisää tehoa. Näistä kiinnostavaa on etenkin 1,8-litraisen version muutokset. Hinnoittelun vuoksi kyseinen ”pikkulohko” on ollut Suomessa selvästi suositumpi versio sen tehopuutteista huolimatta. Aiemmassa sukupolvessa 1,8-litrainen tuntui nimittäin ”isolohkoon” verrattuna huomattavan laiskalle. Viiveettömän hybridivoimalinjan ansiosta taajamassa ei ongelmia tullut, mutta isompien nopeusrajoitusalueiden puolella moottori joutui mylvimään melkoisesti ja meno tuntui hieman turtuneelle.Päivityksen myötä 1,8-litraisen voimalinjan kokonaisteho nousi kaikkiaan 13 kilowattia (18 hevosvoimaa), joka on suhteellisesti jo varsin reipas korotus. Polttomoottorin teholukemat pysyivät päivityksessä samana.Käytännössä tehojen nousu tarkoittaa tietysti 1,7 sekuntia lyhyempää aikaa nollasta sataan, jonka myötä moottoriteillekin kiihdyttäessä päästään aina haluttuun nopeuteen ennen rampin päättymistä. Vapaastihengittävä nelosmoottori työskentelee kiihdytyksen ajan korkeilla kierroksilla, mutta rauhoittuu matkanopeuteen pääsemisen myötä. Myös ohitukset maantiellä käyvät nyt sujuvasti, eikä ohituspaikkoja tarvitse ”kytätä”. Kaikkiaan pienempimoottorinen hybridi-Corolla on nyt oikein riittävä arkiajoon, ja on täten paikannut aiemmin suurimman vajavaisuutensa. Lisäteholla ei ole myöskään seurauksena aiempaa suurempi kulutus, vaan Corolla on yhä ei-ladattavaksi autoksi äärimmäisen taloudellinen.Yhä erinomainenMuiden muutosten ollessa pieniä, Corolla on muilta osin juuri niin hyvä auto kuin se oli ennen päivitystäkin. Auto kulkee kohtuullisen mukavasti huonompikuntoisellakin tiellä, eikä silti kallistele kurveissa liikoja. Ajoasento on Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot toimivat nykyään langattomasti, joka on iso etu. Toyotan uusi tietoviihdejärjestelmä on aiempaa paremman näköinen, mutta ajoittain hieman töksähtelevä, joten lagisuutta voi paeta nyt aiempaa helpommin älypuhelimien maailmaan. Digipuutteet eivät ole kuitenkaan haitanneet auton myyntimenestystä aiemminkaan. Auton yleispätevästä luonteesta huolimatta, on Corollassa yhä myös yksi tekijä, joka saattaa osalla rajoittaa sen arkikäytettävyyttä, nimittäin vetomassa. Jarrullista kärryä autolla saa vetää 750 kg:n edestä ja jarruttomassa kärryssä massaa täytyy olla vielä kolmesataa kiloa vähemmän.Jos ei ole nirso varusteiden suhteen, niin Toyota Corollan saa edullisimmillaan 1,8-litraisena viistoperänä 31 591 eurolla, ja Sports Touring -farmarina 32 791 eurolla.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Style Hinta alkaen 37 688 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm3, 4 sylinteriä, hybridi, portaaton vaihteisto, etuveto Teho 72 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,6 (yhd.) Mitat pituus 4650 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 596–1606 l Omamassa: 1475 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen