22.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Corolla – tehonlisäyksellä vieläkin käytännöllisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla sai mallivuodelle 2023 kasvojenkohotuksen, jonka merkittävin muutos ei suinkaan ollut auton ”kasvot” vaan sielu, eli hybridivoimalinja. Hyvää: ajettavuus, kokonaisuus, kulutus. Huonoa: vetomassa, ei latausvoimalinjaa Suomen suosituimman auton tittelin vuonna 2022 lunasti jälleen kerran Toyota Corolla. Kestosuosikin ainekset ovatkin olleet jo jonkin aikaa kunnossa: taloudellinen hybridivoimalinja yhdistettynä hyviin ajo-ominaisuuksiin, kohtuulliseen hintaan ja ei järin räväkkään ulkonäköön on tie suomalaisten autonostajien sydämiin. Nyt tämä paketti on tullut kasvojenkohotusikään – eli vaikka myyntitilastojen puolesta tarvetta uudistukselle ei ainakaan Suomessa ole, saa mallivuodesta 2023 alkaen ostaja enemmän. Tarkemmin faceliftin muutoksiin voi tutustua aiemman ensikoeajojutun välityksellä. Tiivistettynä tärkeimmät uudistukset ovat puskurin hienoinen muotoilumuutos, uusi maski ja uudet umpiot. Lisäksi tietoviihdejärjestelmä ja mittaristo päivittyi muun malliston mukaiseksi. Tärkein muutos on kuitenkin Toyotan hybridivoimalinjan päivittyminen viidenteen sukupolveen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhtia pikkulohkoon Voimalinjapäivityksessä niin 1,8-litrainen kuin 2,0-litrainenkin moottori saivat lisää tehoa. Näistä kiinnostavaa on etenkin 1,8-litraisen version muutokset. Hinnoittelun vuoksi kyseinen ”pikkulohko” on ollut Suomessa selvästi suositumpi versio sen tehopuutteista huolimatta. Aiemmassa sukupolvessa 1,8-litrainen tuntui nimittäin ”isolohkoon” verrattuna huomattavan laiskalle. Viiveettömän hybridivoimalinjan ansiosta taajamassa ei ongelmia tullut, mutta isompien nopeusrajoitusalueiden puolella moottori joutui mylvimään melkoisesti ja meno tuntui hieman turtuneelle. Päivityksen myötä 1,8-litraisen voimalinjan kokonaisteho nousi kaikkiaan 13 kilowattia (18 hevosvoimaa), joka on suhteellisesti jo varsin reipas korotus. Polttomoottorin teholukemat pysyivät päivityksessä samana. Käytännössä tehojen nousu tarkoittaa tietysti 1,7 sekuntia lyhyempää aikaa nollasta sataan, jonka myötä moottoriteillekin kiihdyttäessä päästään aina haluttuun nopeuteen ennen rampin päättymistä. Vapaastihengittävä nelosmoottori työskentelee kiihdytyksen ajan korkeilla kierroksilla, mutta rauhoittuu matkanopeuteen pääsemisen myötä. Myös ohitukset maantiellä käyvät nyt sujuvasti, eikä ohituspaikkoja tarvitse ”kytätä”. Kaikkiaan pienempimoottorinen hybridi-Corolla on nyt oikein riittävä arkiajoon, ja on täten paikannut aiemmin suurimman vajavaisuutensa. Lisäteholla ei ole myöskään seurauksena aiempaa suurempi kulutus, vaan Corolla on yhä ei-ladattavaksi autoksi äärimmäisen taloudellinen. Yhä erinomainen Muiden muutosten ollessa pieniä, Corolla on muilta osin juuri niin hyvä auto kuin se oli ennen päivitystäkin. Auto kulkee kohtuullisen mukavasti huonompikuntoisellakin tiellä, eikä silti kallistele kurveissa liikoja. Ajoasento on Android Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilaustoiminnot toimivat nykyään langattomasti, joka on iso etu. Toyotan uusi tietoviihdejärjestelmä on aiempaa paremman näköinen, mutta ajoittain hieman töksähtelevä, joten lagisuutta voi paeta nyt aiempaa helpommin älypuhelimien maailmaan. Digipuutteet eivät ole kuitenkaan haitanneet auton myyntimenestystä aiemminkaan. Auton yleispätevästä luonteesta huolimatta, on Corollassa yhä myös yksi tekijä, joka saattaa osalla rajoittaa sen arkikäytettävyyttä, nimittäin vetomassa. Jarrullista kärryä autolla saa vetää 750 kg:n edestä ja jarruttomassa kärryssä massaa täytyy olla vielä kolmesataa kiloa vähemmän. Jos ei ole nirso varusteiden suhteen, niin Toyota Corollan saa edullisimmillaan 1,8-litraisena viistoperänä 31 591 eurolla, ja Sports Touring -farmarina 32 791 eurolla. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Style Hinta alkaen 37 688 € Moottori Bensiinimoottori 1 798 cm3, 4 sylinteriä, hybridi, portaaton vaihteisto, etuveto Teho 72 kW (99 hv), 5200 r/min Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Vääntö 142 Nm (3600 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,6 (yhd.) Mitat pituus 4650 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2700 mm Tavaratila: 596–1606 l Omamassa: 1475 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe