4.9.2017 Ajoneuvot Koeajo: uudella ilmeellä kaupunkiin – Škoda Citigo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda-malliston pienin, Škoda Citigo, pesi kasvonsa ja kasvatti avustinkatrastaan. Hyvää: ketterä ajettava, napakka vaihteisto, tilat. Huonoa: sisämelu, etuistuimen säätö, suuntavakaus maantiellä, hinta varusteltuna. Moottorin koeajama Škoda Citigo 1.0 75 Dynamic on hyvä kaupunkiauto. Malli on käynyt lävitse kasvojenkohotuksen, jonka osasia ovat uusi keulailme ja konepelti, uusiksi muotoiltu puskuri tarkoittaa sen alaosan aiempaa leveämpää kitaa. Hätäjarrutusavustin on ehkäisemässä peräänajoja, se toimii automaattisesti nopeusvälillä 5–30 km/h. Tarvittaessa järjestelmä seisauttaa auton. Škodamaisuutta on sateenvarjo etumatkustajan istuimen alla ja kääntyvä kassikoukku hansikaslokeron kahvassa. Myös mittariston ilme on päivittynyt. Harmi kyllä, sen yläosa jää ratin taakse näkökatveeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Säyseä tapaus Yksilitraisen vapaasti hengittävän moottorin käyntiääni on yllättävän tasainen, säyseä ja miellyttävä kolmisylinteriseksi. Turbo toisi etenemiseen lisäpuhtia, mutta sen puute ei tee autosta kuitenkaan toivottoman laiskaa. Tehoa on tarjolla 75 hevosvoimaa, joka riittää hyvin kevyen auton tarpeisiin kaupungissa ja taajamassa. Citigolla pärjää toki maantielläkin, kunhan muistaa, ettei kannata haaveilla rekkojen ohituksista ylämäissä. Lyhyenä Citigo on altis voimakkaille sivutuulille. Citigo on näissä suhteissa tyypillinen autoluokkansa edustaja. Ohjaustuntuma on luonteva. Kaupunkiruuhkissa Citigo on vaivattoman rivakka, kunhan vaihtaa uutta vaihdetta silmään riittävän ahkerasti. Viisilovisen vaihteiston välitykset ovat toimivat ja vaihdekepin liikeradat täsmälliset. Ja ehdoton valtti on pysäköinti. Citigolla löytyy kätevästi isompiensa jättämiä lokosia kadunvarsilta, joihin auto taittuu kertaviikkauksella. Vaikkei sekalaisessa koeajossa aivan ylletty luvattuun yhdistettyyn keskikulutukseen (4,4 l/100 km), on auto miellyttävän pihi tapaus. Ajoasennon etsintää Kuljettaja saa aseteltua ajoasennon varsin hyvin mieleisekseen, mutta pitkäkoipisemmalla voisi olla tukalaa, sillä ohjauspyörä ei säädy syvyyssuunnassa. Etuistuin jättää toivomisen varaa. Etenkin istuinosan sivutuki saisi olla napakampi. Selkänojan karkealovinen vipusäätö ei vedä vertoja tarkempitoimiselle pyörösäätimelle. Plussaa on, että ovet aukeavat laajalle, joten autoon ja autosta on vaivatonta käydä. Ei liene yllätys, että tämän kokoluokan autossa takana istuvilla on tyköistuva tunnelma. Polvet nousevat korkealle ja jalkatila on kortilla. Auton matkustamotilojen tilankäyttö on silti toimivaa. Pyörät ovat aivan auton kulmissa, joten kaikki niiden väliin säästyvä tila on käytetty taiten hyväksi. Tavaratila ei ole kovin avara, mutta 251-litraisena ja selkeämuotoisena riittävä. Škoda Citigon akilleen kantapää on äänieristys. Terävät tärähdykset välittyvät eturenkaista myös ääninä. Renkaiden rallatuksen lisäksi sisälle ja korviin kantavat erilaiset kumahtelut myös jostain takaviistosta. Luonnollista kyllä, ajoäänet kuuluvat häiritsevinä sisälle sitä kovempaa, mitä kovempaa ajetaan. Hinta ratkaisee – ja varustelu Pienet kaupunkiautot ovat nykyisin niin haluttaessa varsin muhkeasti varusteltuja. Jos kukkaro vaan kestää, niin näppärät arkiautot saa räätälöityä mieleisikeen niin ajoturvallisuutta tuovien varusteiden kuin mukavuutta lisäävienkin herkkujen osalta. Pikkuauton ostaja toivoo näppärää, tyylikästä ja turvallista käyttöautoa, jossa on vaivatonta ajoa takaava voimalinja – mahdollisimman varusteltuna mutta myös kohtuuhintaisena. Yhtälö on yhtä hankala kuin mahdotonkin. Kaikkea ei voi saada samassa paketissa, jostakin on tingittävä. Koeajetussa Citigo-yksilössä on lisävarusteina muun muassa vakionopeudensäädin, Move&Fun-kännykkäteline, etusumuvalot kääntymisvaloilla, poppikone vahvistimella ja subwooferilla, pirteä Kiwi Green -erikoisväri ja sisälle ilmettä luova mustien koristelistojen Dynamic-paketti. Varustelun kääntöpuolena on suolaiseksi kohoava hinta. Jos 3,6-metrinen kaupunkikuljin maksaa koeajoyksilön tapaan lisävarusteineen jo 17 202 euroa, ollaan kipurajoilla. Pikkuautoissa hinta on tärkeä tekijä: muutama sata euroa varustetasojen tai automerkkien välillä voi ratkaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme sisarmallia Koeajettu Škoda Citigo jakaa saman perustekniikan sisarmallien Volkswagen Upin ja Seat Miin kanssa. Hintavertailun näiden mallien kesken voi tehdä vain suuntaa antavasti, sillä eri keulamerkkien alla on toisistaan eroavia vaihteistoja ja varustekokonaisuuksia. Koeajo-Citigon saa tällä voimalinjalla varustettuna edullisimmillaan 13 991 eurolla. Ambition-varustetasolla voi tosin vain haikailla esimerkiksi automaatti-ilmastoinnista, etusumuvaloista, tummennetuista taka- ja sivuikkunoista tai pysäköintitutkasta taakse. Seat Mii 75-hevosvoimaisena (1.0 Start&Stop Style) maksaa ilman lisävarusteita 14 439 euroa, mutta on tarjolla vain automaattivaihteisena. Volkswagen Upin 75-hevosvoimainen manuaalivaihteinen malliversio (move up! 1.0 55 kW) maksaa puolestaan 14 621 euroa. Järjellä ja tunteella Riidattomat tekniset ominaisuudet, varustekatras, hinta ja vakaa harkinta ovat yhdessä ostopäätöksen järki. Sillä on sijansa, mutta järki ei kuitenkaan syrjäytä tunnetta ostopäätöksen taustalla. Škoda Citigon hankinnan voi perustella kummallakin – tunteella ja järjellä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.skoda.fi/citigo Škoda Citigo 1.0 75 Dynamic Hinta alkaen 16 004 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 202 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 55 kW (75 hv), 6200 r/min Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Vääntö 95 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 173 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 101 g/km Mitat pituus 3597 mm, leveys 1641 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2421 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku