10.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: vaihtoehto kansanautolle – Peugeot 508 PureTech 225 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden sukupolven Peugeot 508:n kohdalla ranskalaisvalmistajan motiivina on ollut kunnianhimo. Hyvää: Ulkonäkö, sisätilat, ajettavuus. Huonoa: Takatilat, takanäkyvyys. Ulkonäkö kertoo kaiken uudesta Peugeot 508:sta: kyse ei ole enää arjen yleistyökalusta, myyntitykin kaupparatsusta tai mielikuvituksen puutteessa tehdystä perusvalinnasta. Ne markkinat jättivät D-segmentiksi kutsutun sedanien autoluokan vuosia sitten katumaasturien ja premiumkiillon vietäväksi. Luokan autoja myytiin Euroopassa viime vuonna vain reilut puoli miljoonaa kappaletta, noin puolet kymmenen vuoden takaisesta määrästä.Jo nopea vilkaisu toisen sukupolven 508:iin kertoo, ettei Peugeotilla halua toistaa edeltävän 508:n perussuoritusta. Sukupolvenvaihdos on säilyttänyt saman mallinimen, muu on uutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLyhyempi, näyttävämpiViisioviseksi muuttuneen uutuuden päämitat valavat pohjan näyttävyydelle: pituus on kutistunut 8 senttiä ja paketti madaltunut 6 senttiä. Leveys on ennallaan. Menevät mittasuhteet kuorrutetaan taidokkaan rohkeasti, muttei yliampuvasti muovatuilla yksityiskohdilla.Valot ansaitsevat erityishuomion. Keulailmettä hallitsevat leijonan kulmahampaiksi kutsutut päiväajovalot. Takavaloissa taituruus on teknistä: muotoilijat kertovat suurista haasteista, kun perän levyisen valopaneelin syvyysvaikutelma täytyi ulottaa läpi takaluukun sauman vailla näkyvää katkosta.Näyttävyys jatkuu laskeuduttaessa sisään karmittomin ikkunoin varustetusta oviaukosta. Peugeotin nykytyyliin siro ohjauspyörä asettuu futuristisen digitaalimittariston alle. Ratkaisu jakaa yhä mielipiteitä, mutta näyttävään 508:iin se tuo sopivasti erityisyyttä. Etuistuimella olot ovat mainiot, mutta takana huomaa tyylin tärkeyden: jo keskimittaisella pääntila loppuu kesken – ratkaisuksi löytynee tuleva farmarikori tai katseiden kääntö 3008/5008-katumaastureihin. Samassa kaupassa on uhrattu myös näkyvyys takaviistoon.Muovivalinnat, mattapintaiset puupaneelit ja kytkimien toiminta nostavat laatuvaikutelman luokan kärkitasoon – toki tarkastelussa on 508-malliston huippua edustava 225-hevosvoimainen GT.Ajettavuuden odotuksiaSitten se tärkein: kuittaako ajettavuus makean ulkonäön kirjoittamat odotukset? Ensivaikutelma on lupaava. Uutuus lipuu vaivattomasti läpi Monacon ahtaita katuja. Pimeyden laskeuduttua voi 12,3-tuumaiseen mittaristoon avata pimeänäkökameran, joka osaa myös varottaa ajoradalla uhkaavista ihmisistä tai eläimistä.Aamun sarastettua Peugeotin keula suuntaa lyhyen moottoritieajon jälkeen jylhän vuoriston mutkateille. 508 edustaa alustaltaan takavuosien Peugeoteja saksalaisempaa koulukuntaa, ainakin 19-tuumaisin vantein varustettuna. Koeajoautoa, kuten alkuun kaikkia bensiinimalleja ja lisävarusteena 2-litraisia dieseleitä, kaitsee sähkösäätöinen iskunvaimennus. Alusta on jämäkähkö, muttei ainakaan kotiseutunsa teillä missään nimessä epämukava. Vauhdin kasvaessa sen toiminta vain paranee: 508 taittuu mutkista toiseen hieman kallistellen, mutta kaikenlaiset töyssyt se nielee erittäin hallitusti. Ohjaus on nopea ja kaikin puolin vaivaton, mutta ajokokemusta kruunaavaa tuntoa se ei tarjoa.Pieniä kauneusvirheitäkin löytyy: jos varustus kattaa pysäköintiautomatiikan, vie sen vaihteensiirtimeen sijoitettu aktivointipainike mahdollisuuden kytkeä vaihteisto manuaalille ajotilasta riippumatta. Peugeotin toivoisikin lisäävän ajotiloihin personoitavan vaihtoehdon, jossa alustan, ohjauksen ja voimalinjan asetuksista voisi valita haluamansa kokonaisuuden.Mallisto laajenee yhä1,6-litrainen turboahdettu PureTech-bensiinimoottori ja 8-vaihteinen automaatti liikuttavat autoa vaivatta, mutta menohalut eivät aivan vastaa 225 hevosvoimalta ja 1 404 kilon omamassalta odotettua terävyyttä. Keskialueella moottorin äänessä on pirteää luonnetta, mutta ylhäällä käyntiin tulee karkeutta. Ajettu malli edustaa nyt malliston lippulaivaa, mutta yläpuolelle jää vielä tilaa. Sen paikan ottanee ladattava hybridi.Toistaiseksi 508-mallisto kattaa 1,6-litraisen bensiinimoottorin 225-hevosvoimaisen lisäksi 180-hevosvoimaisen painoksen ja 130-, 160-, ja 180-hevosvoimaiset dieselit. Näistä ensimmäisen saa manuaalina, kaikki muut vakiovarustellaan automaatilla.Uuden Peugeotin päätehtävänä on merkin haluttavuuden ja jälleenmyyntiarvon korottaminen. Tehtävä ei ole helppo, mutta ensikoeajo jättää 508:sta hyvin lupaavan kuvan. Se ei ole perinteinen kansanauto, vaan tarjonnee juuri sitä, mitä esimerkiksi Passatin tylsäksi kokeva etsii.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 508 PureTech 225 S&S GT EAT8 Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 165 kW (225 hv), 5500 r/min Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Vääntö 300 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4750 mm, leveys 1847 mm, korkeus 1404 mm, akseliväli 2793 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen