6.6.2018 Ajoneuvot Farkkumuotia Pariisista: pidemmäksi leikattu Peugeot 508 SW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot 508 SW jatkaa sedanin tyylikkäitä linjoja kohti käytännöllisyyttä. Uusi komea Peugeot 508 esiteltiin muutama kuukausi sitten Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä ja nyt iso ranskalaissedan muuntautuu farkkupituuteen. Peugeot 508 SW jatkaa sedanin linjakasta tyyliä ja matalat korilinjat on lainattu valmistajansa mukaan jopa kurvikkaiden shooting brake -farmareiden maailmasta. Tyyliä on haettu esimerkiksi karmittomilla ikkunoilla ja näkyvän kattoantennin poistamisella. Mielenkiintoinen yksityiskohta on myös konepellistä löytyvä mallimerkintä.Suuremman keskiluokan D-segmentti on katumaastureista huolimatta Euroopassa 1,4 miljoonan auton vuotuinen segmentti ja joka kolmas myyty auto on farmarikorinen. Ei ole siis vaikea ymmärtää, miksi Peugeot haluaa laajentaa 508:n houkuttelevuutta tuomalla mallistoon myös linjakas, mutta käytännöllinen 508 SW. Farkun uusi malliversio on lähes 6 senttimetriä matalampi kuin edeltäjänsä ja 1,42 metrin korkeus on lähes tasoissa sedanin kanssa. Peugeotin mukaan takaistuinten pääntilasta ei ole kuitenkaan tingitty ja hattutilaa pitäisikin jäädä 4 senttimetriä enemmän kuin sedanissa.Pituutta uudella Peugeot 508 SW:llä on 4,78 metriä, joten farmari on 3 senttimetriä 508 sedania pidempi, mutta 5 senttimetriä edellistä 508 SW:tä lyhyempi. 30 litralla pienentynyt 530 litran tavaratila (laajennettavissa 1 780 litraan) kertoo niin ikään 508 SW:n kutistuneen maltillisesti edeltäjään verrattuna. Sedaniin verrattuna farmarin nostokynnys ja leveämpi tavaratila tekevät suuremmasta tavaratilasta myös käytännöllisemmän.Sisällä matkustamossa on kiinnitetty huomiota säilytyslokeroihin ja niiden sijoitteluun. Etumatkustajille on tarjolla Opelin tavoin AGR-sertifioidut istuimet, jotka on varustettu viidellä erilaisella hierontatoiminnolla. Valoa matkustamoon tuo pnoraamalasikatto, joka on myös avattavissa. Kuljettajan työpistettä määrittelee Peugeotin digitaalinen i-Cockpit-ohjaamo, jonka ajoavustimiin kuuluu muun muassa pimeänäköjärjestelmä. Äänentoistojärjestelmästä vastaa Focal, joka on toteuttanut 10 kaiuttimen järjestelmän tasaisen äänentoiston aikaansaamiseksi.PSA:n EMP2-pohjarakenteelle toteutettu 508 SW on 70 kilogrammaa edeltäjäänsä kevyempi. Moottorivalikoimassa nähdään kaksi bensiinimoottoria, jotka ovat 1,6-litraiset PureTech 180 & 225. Dieseleitä nähdään peräti neljänä versiona, sillä BlueHDi 180 ja 160 -moottoreiden lisäksi pienin BlueHDi 130 on saatavissa myös manuaalivaihteistolla. Muiden moottoreiden vaihteistona on aina kahdeksanvaihteinen automaatti, joka on varustettu Eco-ajotilan rullaustoiminnolla. Kuljettajan nostaessa jalan polkimilta vaihteisto vaihtaa vapaalle ajettaessa 25–130 km/h nopeudella ja muiden olosuhteiden täyttyessä.Vuonna 2019 nähdään myös Peugeot 508 SW:n lataushybridi, jonka täyssähköinen toimintamatka on 50 kilometriä WLTP-syklillä mitattuna. Akusto on sijoitettu takaistuinten alle, joten hybridimalli ei pihistä tavaratilasta.Virallisesti Peugeot 508 SW esitellään syksyllä Pariisin autonäyttelyssä ja myyntiin tyylifarkku tulee tammikuussa 2019. Lähde ja kuvat: PeugeotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”