20.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Roc R – Katumaasturin tulisempi sielu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Teho pukee uudistunutta Volkswagen T-Roc katumaasturia. Hyvää: tasavahva kokonaisuus, suorituskyky, ajamisen nautinto Huonoa: kulutus R-mallin autoja löytyy tätä nykyä Volkkarin mallistosta useampia. Suurelle yleisölle tutuin lienee Golf R, mutta sporttisempaa bensamallia saa myös T-Rocin, Passatin, Tiguanin ja Tuaregin muodossa.Kireämmän malliversion ajatus on autoteollisuudesta varsin tuttu: otetaan perusmallin auto ja laitetaan konepellin alle reilusti lisää tehoa ja kruunataan paketti nelivedolla. Tällä reseptillä tylsäpulskea perusauto muuttuu kertaheitolla kiinnostavammaksi.Golf R:stä peräisin oleva voimanlähde toimii myös katumaasturissa. 221 kW ja 400 Nm nostavat suorituskyvyn uudelle tasolle, mistä kertoo ripeä 0–100 km/h kiihdytyslukema 4,9 sekuntia.Vaihteistona toimii VW-konsernin DSG-automaatti ja kaikki neljä pyörää vetävät. Neliveto onkin R-mallien tavaramerkki ja ilman sitä auton tehoreserviä ei saisi välitettyä tiehen yhtä vaivattomasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieto kasvojenkohotusT-Roc on verrattain uusi automalli, joka julkistettiin vuonna 2017. Viiden vuoden ikäinen malli saa pienen kasvojenkohotuksen, jonka ansiosta valot ovat edessä ja takana uudet. Sekä keulan, että perän ilme on päivittynyt, mutta muotokieli on muuten ennallaan.Volkswagen T-Roc onnistuu viiden vuoden ikäisenäkin näyttämään tuoreelta. Ilmestyessään automalli ei ollut sieltä kaikkein persoonallisimmasta päästä, mutta ehkä juuri siksi se kestää aikaa. Viidessä vuodessa poikkitaiteellinen muotoilu voi näyttää pahimmillaan antiikkiselta.R-mallin sporttisuus näkyy ja tuntuu voimalinjan lisäksi myös alustassa. T-Rocin alusta on Race-ajotilassa mukavan jämäkkä. Pienikokoinen katumaasturi ei juuri kallistele mutkissa, mutta tien epätasaisuudet tuntuvat ohjaamossa. Hidastetöyssyissä Volkswagenilla kannattaa hidastaa reippaasti. Auton tuntumaa pystyy säätämään ajotilojen kautta. Eco, normal, race ja individual -tilat vaikuttavat moottorinohjaukseen, alustaan, ohjaustuntumaan ja tasauspyörästön toimintaan. Nimet kuvaavat hyvin ajotilojen eroja loogisesti ja individual-tilassa kuski saa muokata käytöksen omaan ajotapaansa sopivaksi.Race-ajotilassa autosta pyritään ottamaan irti kaikki mahdollinen suorituskykymielessä: alusta ja ohjaus tiukentuvat, vaihdelaatikko pitää kierrokset korkeammalla ja moottorinohjaus laittaa kaiken peliin. Ajotila kytkeytyy päälle kätevästi ratin vasemmassa puolassa olevasta R-napista.Sporttisimmassa ajotilassa myös äänimaailma muuttuu. T-Roc R:n perästä tuijottavat muhkeat tuplaulostulot, joiden kautta ilmoille pelmahtaa suorituskykyä alleviivaava pörinä. Ääni on maltillinen, sillä Volkswagen on sivistynyt tehopakkaus, eivätkä tiukat normit edes salli liiallista äänivallia.Osaavissa käsissä nopeaSivistyneisyys on asia, joka leimaa T-Rocia muutenkin. Vaikka tehoa on polttomoottoriautoksi reippaan puoleisesti, on ajokokemus ennen kaikkea mukava. Tehoa ei ole niin paljon, että sen kanssa pitäisi olla varuillaan, mutta osaavissa käsissä T-Roc on kiistatta nopea auto.Vaikka kyseessä on pienikokoinen katumaasturi, sisätilat ovat kohtuulliset. Molemmille penkkiriveille mahtuu istumaan, mutta tiloista joutuu tinkimään etupenkillä silloin kun takapenkillä on aikuisia matkustajia.Kuljettajan näkökulmasta homma toimi hyvin. Penkit ovat muotoiltu tiiviiksi ja tämän ansiosta etupenkeillä pysyy paikallaan reippaammassakin ajossa. Digimittaristo on uusissa autoissa tätä nykyä peruskauraa ja T-Rocista moinen löytyy vakiovarusteena.Varustelu on muutenkin R-mallin kohdalla kattavaa: mukautuva vakionopeudensäädin, sähkötoiminen takaluukku, dynaamiset LED-ajovalot ja parkkitutkat ovat varusteita, jotka lisäävät mukavuutta ja tuovat turvallisuutta.Bensaa palaaTehokkaan automallin haaste on luonnollisesti kulutus. 221 kW tehoreservi tarkoittaa, että kulutus ei ole samalla viivalla ekologisuutta korostavien polttomoottorien kanssa. Yhdistetyn kulutuksen WLTP-vertailuarvo on 8,5 litraa sadalla kilometrillä, mikä tuli todettua paikkansa pitäväksi koeajolla.Kun polttoaineen hinnat hipovat maailmantilanteen vuoksi pilvissä, on parin-kolmen litran lisäys kulutukseen asia, joka varmasti mietityttää monia. Etenkin kun vastaavan suorituskyvyn saisi aikaa sähköistyksellä, joka samaan aikaan laskisi kulutusta. Pelkällä polttomoottorilla toteutettuna 8,5 litraa sadalla on kuitenkin hyväksyttävää.Toki kulutuslukemaan vaikuttaa R-mallin kohdalla paljon oma ajotapa. Mikäli auton suorituskykyä haluaa hyödyntää täysimääräisesti, nousee kulutus ilmoitetusta. Toisaalta WLTP-lukemaan pääseminen normaalissa ajossa on helppoa, sillä vahva voimalinja pitää sen mitä lupaa.T-Roc R:ää ajaessa tajuaa kouriintuntuvasti sen, että tämän kaltaiset automallit ovat katoavaa kansanperinnettä. Autoteollisuus sähköistyy vauhdilla ja tehokkaat bensiinimoottorit ja polttomoottorit ylipäänsä tulevat vaipumaan unholaan.Vannoutuneelle polttomoottorin ystävälle kehitys on hieman sääli, mutta maailman muuttumista vastaan lienee hyödytöntä taistella. Onneksi polttomoottorit eivät ole aivan vielä katoamassa, sillä tehokkaassa bensiiniturbossa on edelleen tenhoa.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen T-Roc R 2.0 2.0 TSI 4MOTION 221 kW Hinta alkaen 6 440 103 € Koeajetun auton hinta varusteineen 6 985 481 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300-6400 r/min Vääntö 400 Nm (2000-5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,5 (yhd.) CO2-päästöt 194 g/km Mitat pituus 4236 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1568 mm, akseliväli 2594 mm Omamassa: 1578 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen