2.5.2021

Koeajo: Yamaha Wolverine X2 R-Spec on hienostunut ja hinnakas mönkijä

Yamaha Wolverine X2

Yamaha Wolverine X2 R-Specin jousitus ja ajo-ominaisuudet edustavat luokkansa korkeinta tasoa, samoin hinta. Hyvää: moottorin hiljaisuus, voimansiirron toiminta, ajo-ominaisuudet. Huonoa: voimansiirron äänekkyys, kaasupolkimen pitkä liike.

Yamaha Wolverine haastaa rinnakkain istuttavien T1b-luokan (60 km/h) mönkijöiden suosikkimerkit Polariksen, Can-Amin ja CF Moton. Muotoilultaan Yamaha muistuttaa kilpailijoitaan, mutta pyrkii erottumaan edukseen hienostuneilla ominaisuuksilla.

Yamaha Wolverine X2

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki lähellä

Kuljettajan paikalla on jo 180-senttiselläkin kuljettajalla tiivis tunnelma, vaikka istuimen kymmenen sentin säätövara on taka-asennossaan. Turvavyön kytkeminen ahtaassa ”kaukalossa” vaatii notkeita käsiä.

Yamaha Wolverine X2

Ohjaamossa kaikki tarpeellinen on käsien ulottuvilla ja hyvin näkökentässä. Kokonaisuutta voi nimittää ennemminkin toiminnalliseksi kuin tyylikkääksi.

Yamaha Wolverine X2

Suunnittelussa on huomioitu se, että avoimen ohjaamon voi pestä kauttaaltaan vedellä, mieluiten painepesurilla. Muuten kaikki toimii pesun kannalta hyvin, mutta lattialla sijaitsevat vedenpoistokanavat ovat pienet ja tukkiutuvat helposti.

Yamaha Wolverine X2

Kaksisylinterinen rivimoottori käy tyhjäkäyntiä sivistyneen äänettömästi. Vaihdevipu liikkuu kilpailijoihin verrattuna kevyesti ja sujuvasti. Vetotavan valinta vaatii aluksi huomiota, sillä pyöreä valintavipu on täsmälleen samanlainen valokatkaisijan kanssa, ja molemmat sijaitsevat lähekkäin kojelaudan vasemmassa reunassa. Onneksi mittaristossa on selkeä näyttö valitulle vetotavalle.

Yamaha Wolverine X2

Henkilöautomainen ajettava

Kun lähdetään liikkeelle, Yamahan mainiot ominaisuudet alkavat nousta esiin. 850-kuutioinen moottori tarjoaa hyvän kiihtyvyyden. Nopeudenrajoitin toimii pehmeästi eikä rajoita kiihtyvyyttä turhan aikaisin. Maastorenkaat, pitkät joustomatkat ja lyhyt akseliväli huomioiden Wolverine on hämmästyttävän hyvä ajettava sekä suoralla että mutkaisella tiellä.

Yamaha Wolverine X2

Ohjauspyörän tuntuma on hyvä ja Yamaha seuraa tietä kuin itsestään. Jousitus nielee sekä pienet että isommat heitot hienostuneesti ja äänettömästi. Ominaisuudet riittäisivät kuuteenkymppiin rajoitettua nopeutta suurempiinkin vauhteihin.

Yamaha Wolverine X2

Hienostuneiden ominaisuuksien kanssa ristiriidassa on kaasupolkimen todella pitkä liikerata, joka edellyttää koko jalan liikuttamista, ja toisaalta sopivan asennon löytäminen kaasujalalle tuottaa ongelmia. Vilkkuviiksi on korvattu kojelaudan katkaisijalla: ratkaisuun on päädytty ilmeisesti pitkäikäisyyden nimissä, mutta myös helpottamaan kuljettajan nousemista kyytiin.

Yamaha Wolverine X2

Ääntä riittää

Vaikka valmistaja kehuu Wolverinen moottorin hiljaisuudella, ajossa äänekäs variaattori ja voimansiirto jättävät käyntiäänen alleen. Maastossa neliveto ja tasauspyörän lukitus yhdessä 280 millin maavaran ja maastorenkaiden kanssa tarjoavat vähintäänkin riittävän etenemiskyvyn. Maantiepainotteisen koeajon kulutukseksi muodostui tasan 12 litraa sadalla.

Yamaha Wolverine X2

Yamaha on arvokas, mutta tarjoaa vastineeksi hienostuneisuutta. Niin tekniset ratkaisut kuin viimeistelykin antavat kokonaisuudelle laadukkaan leiman.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus

Yamaha Wolverine X2 R-Spec

Koeajetun auton hinta varusteineen

22 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 847 cm³, ­kaksisylinterinen nelitahtimoottori, ­nestejäähdytys, CVT-automaattivaihteisto, takaveto/neliveto/100 % lukko.

Huippunopeus

60 km/h

Muu tieto

Mitat: pituus 3 100 mm, paino tankattuna 719 kg, akseliväli 2 100 mm, maavara 280 mm, tankin tilavuus 35 litraa. Rengaskoko: edessä 26 x 8–12, takana 26 x 10–12. Henkilöluku 2.

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat