Koeajo: Yamaha Wolverine X2 R-Spec on hienostunut ja hinnakas mönkijä
Yamaha Wolverine X2 R-Specin jousitus ja ajo-ominaisuudet edustavat luokkansa korkeinta tasoa, samoin hinta. Hyvää: moottorin hiljaisuus, voimansiirron toiminta, ajo-ominaisuudet. Huonoa: voimansiirron äänekkyys, kaasupolkimen pitkä liike.
Yamaha Wolverine haastaa rinnakkain istuttavien T1b-luokan (60 km/h) mönkijöiden suosikkimerkit Polariksen, Can-Amin ja CF Moton. Muotoilultaan Yamaha muistuttaa kilpailijoitaan, mutta pyrkii erottumaan edukseen hienostuneilla ominaisuuksilla.
Kaikki lähellä
Kuljettajan paikalla on jo 180-senttiselläkin kuljettajalla tiivis tunnelma, vaikka istuimen kymmenen sentin säätövara on taka-asennossaan. Turvavyön kytkeminen ahtaassa ”kaukalossa” vaatii notkeita käsiä.
Ohjaamossa kaikki tarpeellinen on käsien ulottuvilla ja hyvin näkökentässä. Kokonaisuutta voi nimittää ennemminkin toiminnalliseksi kuin tyylikkääksi.
Suunnittelussa on huomioitu se, että avoimen ohjaamon voi pestä kauttaaltaan vedellä, mieluiten painepesurilla. Muuten kaikki toimii pesun kannalta hyvin, mutta lattialla sijaitsevat vedenpoistokanavat ovat pienet ja tukkiutuvat helposti.
Kaksisylinterinen rivimoottori käy tyhjäkäyntiä sivistyneen äänettömästi. Vaihdevipu liikkuu kilpailijoihin verrattuna kevyesti ja sujuvasti. Vetotavan valinta vaatii aluksi huomiota, sillä pyöreä valintavipu on täsmälleen samanlainen valokatkaisijan kanssa, ja molemmat sijaitsevat lähekkäin kojelaudan vasemmassa reunassa. Onneksi mittaristossa on selkeä näyttö valitulle vetotavalle.
Henkilöautomainen ajettava
Kun lähdetään liikkeelle, Yamahan mainiot ominaisuudet alkavat nousta esiin. 850-kuutioinen moottori tarjoaa hyvän kiihtyvyyden. Nopeudenrajoitin toimii pehmeästi eikä rajoita kiihtyvyyttä turhan aikaisin. Maastorenkaat, pitkät joustomatkat ja lyhyt akseliväli huomioiden Wolverine on hämmästyttävän hyvä ajettava sekä suoralla että mutkaisella tiellä.
Ohjauspyörän tuntuma on hyvä ja Yamaha seuraa tietä kuin itsestään. Jousitus nielee sekä pienet että isommat heitot hienostuneesti ja äänettömästi. Ominaisuudet riittäisivät kuuteenkymppiin rajoitettua nopeutta suurempiinkin vauhteihin.
Hienostuneiden ominaisuuksien kanssa ristiriidassa on kaasupolkimen todella pitkä liikerata, joka edellyttää koko jalan liikuttamista, ja toisaalta sopivan asennon löytäminen kaasujalalle tuottaa ongelmia. Vilkkuviiksi on korvattu kojelaudan katkaisijalla: ratkaisuun on päädytty ilmeisesti pitkäikäisyyden nimissä, mutta myös helpottamaan kuljettajan nousemista kyytiin.
Ääntä riittää
Vaikka valmistaja kehuu Wolverinen moottorin hiljaisuudella, ajossa äänekäs variaattori ja voimansiirto jättävät käyntiäänen alleen. Maastossa neliveto ja tasauspyörän lukitus yhdessä 280 millin maavaran ja maastorenkaiden kanssa tarjoavat vähintäänkin riittävän etenemiskyvyn. Maantiepainotteisen koeajon kulutukseksi muodostui tasan 12 litraa sadalla.
Yamaha on arvokas, mutta tarjoaa vastineeksi hienostuneisuutta. Niin tekniset ratkaisut kuin viimeistelykin antavat kokonaisuudelle laadukkaan leiman.