2.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha Wolverine X2 R-Spec on hienostunut ja hinnakas mönkijä Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Yamaha Wolverine X2 R-Specin jousitus ja ajo-ominaisuudet edustavat luokkansa korkeinta tasoa, samoin hinta. Hyvää: moottorin hiljaisuus, voimansiirron toiminta, ajo-ominaisuudet. Huonoa: voimansiirron äänekkyys, kaasupolkimen pitkä liike. Yamaha Wolverine haastaa rinnakkain istuttavien T1b-luokan (60 km/h) mönkijöiden suosikkimerkit Polariksen, Can-Amin ja CF Moton. Muotoilultaan Yamaha muistuttaa kilpailijoitaan, mutta pyrkii erottumaan edukseen hienostuneilla ominaisuuksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikki lähellä Kuljettajan paikalla on jo 180-senttiselläkin kuljettajalla tiivis tunnelma, vaikka istuimen kymmenen sentin säätövara on taka-asennossaan. Turvavyön kytkeminen ahtaassa ”kaukalossa” vaatii notkeita käsiä. Ohjaamossa kaikki tarpeellinen on käsien ulottuvilla ja hyvin näkökentässä. Kokonaisuutta voi nimittää ennemminkin toiminnalliseksi kuin tyylikkääksi. Suunnittelussa on huomioitu se, että avoimen ohjaamon voi pestä kauttaaltaan vedellä, mieluiten painepesurilla. Muuten kaikki toimii pesun kannalta hyvin, mutta lattialla sijaitsevat vedenpoistokanavat ovat pienet ja tukkiutuvat helposti. Kaksisylinterinen rivimoottori käy tyhjäkäyntiä sivistyneen äänettömästi. Vaihdevipu liikkuu kilpailijoihin verrattuna kevyesti ja sujuvasti. Vetotavan valinta vaatii aluksi huomiota, sillä pyöreä valintavipu on täsmälleen samanlainen valokatkaisijan kanssa, ja molemmat sijaitsevat lähekkäin kojelaudan vasemmassa reunassa. Onneksi mittaristossa on selkeä näyttö valitulle vetotavalle. Henkilöautomainen ajettava Kun lähdetään liikkeelle, Yamahan mainiot ominaisuudet alkavat nousta esiin. 850-kuutioinen moottori tarjoaa hyvän kiihtyvyyden. Nopeudenrajoitin toimii pehmeästi eikä rajoita kiihtyvyyttä turhan aikaisin. Maastorenkaat, pitkät joustomatkat ja lyhyt akseliväli huomioiden Wolverine on hämmästyttävän hyvä ajettava sekä suoralla että mutkaisella tiellä. Ohjauspyörän tuntuma on hyvä ja Yamaha seuraa tietä kuin itsestään. Jousitus nielee sekä pienet että isommat heitot hienostuneesti ja äänettömästi. Ominaisuudet riittäisivät kuuteenkymppiin rajoitettua nopeutta suurempiinkin vauhteihin. Hienostuneiden ominaisuuksien kanssa ristiriidassa on kaasupolkimen todella pitkä liikerata, joka edellyttää koko jalan liikuttamista, ja toisaalta sopivan asennon löytäminen kaasujalalle tuottaa ongelmia. Vilkkuviiksi on korvattu kojelaudan katkaisijalla: ratkaisuun on päädytty ilmeisesti pitkäikäisyyden nimissä, mutta myös helpottamaan kuljettajan nousemista kyytiin. Ääntä riittää Vaikka valmistaja kehuu Wolverinen moottorin hiljaisuudella, ajossa äänekäs variaattori ja voimansiirto jättävät käyntiäänen alleen. Maastossa neliveto ja tasauspyörän lukitus yhdessä 280 millin maavaran ja maastorenkaiden kanssa tarjoavat vähintäänkin riittävän etenemiskyvyn. Maantiepainotteisen koeajon kulutukseksi muodostui tasan 12 litraa sadalla. Yamaha on arvokas, mutta tarjoaa vastineeksi hienostuneisuutta. Niin tekniset ratkaisut kuin viimeistelykin antavat kokonaisuudelle laadukkaan leiman. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Yamaha Wolverine X2 R-Spec Koeajetun auton hinta varusteineen 22 990 € Moottori Bensiinimoottori 847 cm³, kaksisylinterinen nelitahtimoottori, nestejäähdytys, CVT-automaattivaihteisto, takaveto/neliveto/100 % lukko. Huippunopeus 60 km/h Muu tieto Mitat: pituus 3 100 mm, paino tankattuna 719 kg, akseliväli 2 100 mm, maavara 280 mm, tankin tilavuus 35 litraa. Rengaskoko: edessä 26 x 8–12, takana 26 x 10–12. Henkilöluku 2. Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Koeajo Koeajo: Kia EV4 on Eurooppaan suunnattu hatchback tutuilla kyvyillä 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista