12.1.2015

Koeajo: harmaan tasainen Nissan Pulsar

Nykyaikainen haastaja, vai vaarin vanhan Sunnyn seuraaja? Hyvää: Erinomaiset tilat, vaivaton ajaa. Huonoa: Pieni näyttö, tasapaksuus.

Ilkeämielinen voisi verrata Pulsaria kodinkoneeseen. Molemmat hoitavat tehtävänsä kunnialla ja huomaamatta, mutta syvempää suhdetta ei synny. Se ei toki tee Pulsarista huonoa autoa. Harmaus voi olla myös myyntivaltti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haastaja mersulle

Nissan Pulsar hyökkää Golf-luokkaan valtavien takatilojen voimin. Erityisesti polvitilaa riittää vaikka taksitolpalle. Matkustajia miellyttänee myös kokoluokkaan kelpo melutaso.

Kokemus ratin takaa mukailee yleistunnelmaa. Pulsarin ajettavuus on lähinnä vaivatonta. Ohjauksen keskialueella on tahmeutta, mutta yleisesti ottaen hallintalaitteet ovat keveitä ja luonnollisia käyttää.

Konsernisisar Renaultin kanssa jaettu 1,2-litrainen bensiiniturbo miellyttää alaväännöllään. Muiden pikkuturbojen tavoin moottori puutuu yläkierroksilla, mistä on haittaa ainoastaan ohituksissa.

Lisähelpotusta elämään tuo erittäin vaivattomasti toimiva kuusivaihteinen vaihteisto. Sen kanssa ei bensiinimoottorin yhteyteen tarjottavaa portaatonta Xtronic-vaihteistoa juuri kaipaa.

Kaikilla varusteilla

Jo Pulsarin perusmallista löytyvät ilmastointi, Bluetooth ja vakionopeudensäädin. Koeajettu Tekna-versio on varustelultaan malliston kattavin. Vajaan kuuden tuhannen euron lisäpanostus tuo led-ajovalot, avaimettoman käytön, navigaattorin ja nahkaverhoilun.

Samalla aktiivinen turvallisuus kohoaa kaistavahdilla, peräänajovaroittimella ja kuolleenkulman varoitusjärjestelmällä.

Lisähinnalla saatava varustemäärä on suuri, mutta määrä korvaa osittain laadun. Kosketusnäyttö on käden ulottuvilla, mutta se on 5,8 tuumaisena turhan pieni lintukuvakulmasta auton ympäristön piirtävälle näkymälle.

Sukujuuret näkyvissä

Vaikka Pulsar on täysin uusi ja nykyaikainen tuote, sillä on selkeät sukujuuret vanhempiin Nissan-malleihin. Sellaisiin, jotka eivät autolehtien sivuilla loista, mutta kyydittävät vuosien ajan lukemattomia tyytyväisiä omistajia.

On mielenkiintoista nähdä toimiiko sama taktiikka yhä vai karkaavatko henkilöautomaisten Nissanien asiakkaat korealaisten kauppiaiden luo. Kian ja Hyundain pitkän takuun Pulsar haastaa vain 795 euroa maksavalla jatkoturvalla (5 vuotta / 150 000 km).

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Nissan Pulsar DIG-T 115 Tekna 6M/T

Hinta alkaen

20 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 460 €

Ajoneuvovero

99 €/ v

Moottori

1 197 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

85 kW (115 hv), 4500 r/min

Vääntö

165 Nm (1750 r/min)

Vääntö

165 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,7 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

6,3 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

117 g/km

Mitat

pituus 4387 mm, leveys 1768 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2700 mm
Tavaratila: 385 l
Omamassa: 1304 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 200 kg.

Matkanjatkamispalvelu

voimassa takuuajan

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat