20.3.2015 Ajoneuvot Koeajo: huomaamaton myyntitykki Kia Rio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huomaamaton ulkonäkö kätkee sisäänsä myyntitykin. Hyvää: vaivattomuus, vaihteensiirto. Huonoa: moottorin alavääntö, reisituki. Viattoman ulkonäön ei kannata antaa hämätä. Kia Rion huomaamattomasti muotoillun viisiovisen korin alla piilee salakavala myyntitykki. Suomen kuudenneksi ostetuin auto vuonna 2014. Ilmeisesti suomalaiset sananlaskut ovat kantautuneet Etelä-Koreaan asti. Ei toimivaa kannata korjata. Se kuvaa Rion kevyttä kasvojenkohotusta mainiosti. Uudistettu etupuskuri sumuvaloineen sekä etusäleikön muutokset erottavat vuosimallin 2015 keulailmeen edeltäjistään. Myös takapuskuri on vaihtunut. Kia Rion konstailemattoman ulkonäön viitoittamat linjat jatkuvat sisätiloissa. Kaikki on selkeää ja varsin toimivaa, mutta tilataideteoksesta ei voi puhua. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sulavaa vaihtamista Ilmastoinnin ja radion käyttöpainikkeet ovat selkeästi esillä. Oudompi ratkaisu on tehty sinänsä mainion ohjauspyörän lämmityksen kanssa – kytkin on kuljettajan vasemman polven luona, aivan ajonvakautuksen kytkimen vieressä. Myös ohjauspyörässä on riski virhepainalluksille. Vasemman peukalon hallitsemat radion käyttöpainikkeet ovat peilikuva oikeanpuoleisesta vakionopeudensäätimestä. Lihasmuisti ei tahdo millään oppia kumpi plussa nostaa äänenvoimakkuutta ja kumpi ajonopeutta. Ajoltaan Rio on perusvarma. Alakierroksilla puhditonta 1,2-litraista moottoria lukuun ottamatta se on vaivaton pyöritettävä kaupungissa. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen. Kilpailu kiristyy Pidemmässä matka-ajossa kuljettajaa rasittaa istuimien onneton reisituki. Melutaso on korkeahko, mutta kokoluokassa vielä siedettävä. Koeajetun 84 hevosvoimaisen moottorin lisäksi Rio on tarjolla 109 hevosvoimaisena 1,4-litraisena. Jälkimmäistä voimanlähdettä tarjotaan myös vanhanaikaisella neliportaisella automaattivaihteistolla. Tarjolla on myös kaksi dieseliä 75 ja 90 hevosvoiman tehoisina. Koeajoauton 1 600 euron investointi EX-varustetasoon tuo merkittävän parannuksen askeettiseen perusvarusteluun. Lisärahalla merkittävimmät hallintalaitteet vaihtuvat nahkapäällysteisiksi ja ohjauspyörä lämpiäväksi. Varustetaso lisää myös bluetooth-yhteyden. Pitkä takuu ja kokonaisvaltainen perusvarmuus luovat Riolle edelleen hyvät eväät pärjätä myyntitilaston kärkikahinoissa. Liika varmuus kasvojenkohotuksessa voi kostautua. Keväällä konsernisisar Hyundai kohottaa i20-mallillaan korealaisten pikkuautojen rimaa erityisesti sisätilojen laatuvaikutelmalla. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kia Rio 1.2 ISG Ecodynamics Hinta alkaen 14 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 990 € Ajoneuvovero 92 €/ v Moottori 1 248 cm³, bensiinimoottori, 4 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 62 kW (84 hv), 6000 r/min Vääntö 121 Nm (4000 r/min) Vääntö 121 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,4 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,9 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1720 mm, korkeus 1455 mm, akseliväli 2570 mm Tavaratila: 288 l Omamassa: 1136 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 1 vuosi Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku