29.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: muotovalio Jaguar F-Type V6 S AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kesytä villikissaa. Hyvää: ulkonäkö, äänimaailma, ajettavuus. Huonoa: ylipaino taltuttaa suorituskykyä. Yli sadan vuoden jatkuvan parannuksen jälkeen auto lähestyy kypsyyttä, jossa tyhmät ideat ja oudot kokeilut on jo tehty. Tinkimätön kehitystyö on johtanut erinomaisiin henkilöautoihin, mutta urheiluautot ovat ongelmissa. Teknisen täydellisyyden tavoittelu on tehnyt niistä äärimmäisen nopeita ja eleettömiä. Samalla ajokokemus uhkaa jäädä steriiliksi, ainakin jos autoa ajetaan Suomen maltillisilla nopeusrajoituksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aikamme kaunein Onneksi on olemassa Jaguar F-Typen kaltaisia vaihtoehtoja, jotka painottavat ajokokemuksesta syntyvää fiilistä enemmän kuin Nürburgringin kierrosaikaa. Kaikki alkaa ulkonäöstä. Jaguarin coupé-korin pyöreä katto laskeutuu takakaarien veitsenterävien pokkausten päälle tyylikkyydellä, joka saa automuotoilijoiden polvet tutisemaan. Kenties F-Typen coupé-versio tullaan muistamaan aikakautemme kauneimpana autona. F-Type murisee, mylvii ja karjuu kissamaisella pehmeydellä, johon yhdistyy vieno kompressoriahtimen naukuna. Viimeistään terävää kaasunnostoa seuraava rykäisy pakoputkistosta vääntää hymyn naamalle. Vuodelle 2015 F-Typeä on hiottu. Mittariston ja kojetaulun näytöt ovat saaneet uuden nykyaikaisen ilmeen, joskin kosketusnäytön käyttöliittymässä riittää edelleen hiottavaa. Neliveto tai manuaali S-mallin voimalinja on ennestään tuttu kolmilitrainen V6 mekaanisella ahtimella. Tekniset uudistukset koskevat voimansiirtoa: F-Type on nyt tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla, tai koeajoauton tapaan nelivetona. Neliveto on aina yhdistetty erinomaiseen 8-vaihteiseen automaattiin. Se on saatavilla koeajetun S-mallin lisäksi V8-moottoriseen F-Type R:ään. Neliveto ei ole tehnyt F-Typestä tylsää. Normaaliajossa Jaguar kulkee takavedon turvin, mutta tarpeen vaatiessa voimaa siirretään eteen. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin, joissa ajolinjaa voi kevyesti trimmata kaasun asennolla. Ulostulossa kaasun voi avata varhain, sillä vetopito on mainio. Painon huomaa Jaguarin kauniit linjat kätkevät 1 726 kilon omamassan, johon neliveto on tuonut 70 lisäkiloa. Massan vuoksi 380 hevosvoiman potku ei tunnu niin rajulta kuin voisi toivoa. Painon huomaa myös reippaammassa mutka-ajossa, jossa esiintyy hivenen rauhattomuutta iskunvaimennuksen suhteen. Kahdenkymmenen tuuman vanteet ovat taajamissa pintakovat, mutta vauhdin kasvaessa käytös rauhoittuu. Moottoritiellä F-Typestä löytyy juuria pitkien matkojen GT-autoihin. Ohjaus on uudistettu hydraulisesta sähköisesti tehostetuksi. Se on tuonut hieman tahmeutta, mutta samalla hydraulisen tehostuksen oudon luonnoton tuntuma on korjattu. Puhtaana ajoautona Jaguar ei edelleenkään haasta esimerkiksi Porsche Caymania tai 911:sta. Se ei varsinaisesti haittaa. Jaguarin ajettavuus ja suorituskyky ovat riittävän hyviä, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan äänimaailmasta ja puhtaasta estetiikasta. Matkan jälkeen autoa on pakko vilkaista vielä kerran – naama virneessä, seuraavaa reissua odottaen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type S AWD Hinta alkaen 138 248 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, kompressoriahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 211 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku