29.8.2015

Koeajo: muotovalio Jaguar F-Type V6 S AWD

Neliveto ei kesytä villikissaa. Hyvää: ulkonäkö, äänimaailma, ajettavuus. Huonoa: ylipaino taltuttaa suorituskykyä.

Yli sadan vuoden jatkuvan parannuksen jälkeen auto lähestyy kypsyyttä, jossa tyhmät ideat ja oudot kokeilut on jo tehty.

Tinkimätön kehitystyö on johtanut erinomaisiin henkilöautoihin, mutta urheiluautot ovat ongelmissa. Teknisen täydellisyyden tavoittelu on tehnyt niistä äärimmäisen nopeita ja eleettömiä. Samalla ajokokemus uhkaa jäädä steriiliksi, ainakin jos autoa ajetaan Suomen maltillisilla nopeusrajoituksilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aikamme kaunein

Onneksi on olemassa Jaguar F-Typen kaltaisia vaihtoehtoja, jotka painottavat ajokokemuksesta syntyvää fiilistä enemmän kuin Nürburgringin kierrosaikaa.

Kaikki alkaa ulkonäöstä. Jaguarin coupé-korin pyöreä katto laskeutuu takakaarien veitsenterävien pokkausten päälle tyylikkyydellä, joka saa automuotoilijoiden polvet tutisemaan. Kenties F-Typen coupé-versio tullaan muistamaan aikakautemme kauneimpana autona.

F-Type murisee, mylvii ja karjuu kissamaisella pehmeydellä, johon yhdistyy vieno kompressoriahtimen naukuna. Viimeistään terävää kaasunnostoa seuraava rykäisy pakoputkistosta vääntää hymyn naamalle.

Vuodelle 2015 F-Typeä on hiottu. Mittariston ja kojetaulun näytöt ovat saaneet uuden nykyaikaisen ilmeen, joskin kosketusnäytön käyttöliittymässä riittää edelleen hiottavaa.

Neliveto tai manuaali

S-mallin voimalinja on ennestään tuttu kolmilitrainen V6 mekaanisella ahtimella. Tekniset uudistukset koskevat voimansiirtoa: F-Type on nyt tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla, tai koeajoauton tapaan nelivetona. Neliveto on aina yhdistetty erinomaiseen 8-vaihteiseen automaattiin. Se on saatavilla koeajetun S-mallin lisäksi V8-moottoriseen F-Type R:ään.

Neliveto ei ole tehnyt F-Typestä tylsää. Normaaliajossa Jaguar kulkee takavedon turvin, mutta tarpeen vaatiessa voimaa siirretään eteen. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin, joissa ajolinjaa voi kevyesti trimmata kaasun asennolla. Ulostulossa kaasun voi avata varhain, sillä vetopito on mainio.

Painon huomaa

Jaguarin kauniit linjat kätkevät 1 726 kilon omamassan, johon neliveto on tuonut 70 lisäkiloa. Massan vuoksi 380 hevosvoiman potku ei tunnu niin rajulta kuin voisi toivoa.

Painon huomaa myös reippaammassa mutka-ajossa, jossa esiintyy hivenen rauhattomuutta iskunvaimennuksen suhteen. Kahdenkymmenen tuuman vanteet ovat taajamissa pintakovat, mutta vauhdin kasvaessa käytös rauhoittuu. Moottoritiellä F-Typestä löytyy juuria pitkien matkojen GT-autoihin.

Ohjaus on uudistettu hydraulisesta sähköisesti tehostetuksi. Se on tuonut hieman tahmeutta, mutta samalla hydraulisen tehostuksen oudon luonnoton tuntuma on korjattu.

Puhtaana ajoautona Jaguar ei edelleenkään haasta esimerkiksi Porsche Caymania tai 911:sta. Se ei varsinaisesti haittaa. Jaguarin ajettavuus ja suorituskyky ovat riittävän hyviä, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan äänimaailmasta ja puhtaasta estetiikasta.

Matkan jälkeen autoa on pakko vilkaista vielä kerran – naama virneessä, seuraavaa reissua odottaen.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaguar F-Type S AWD

Hinta alkaen

138 248 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, kompressoriahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

280 kW (380 hv), 6500 r/min

Vääntö

460 Nm (3500–5000 r/min)

Vääntö

460 Nm (3500–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,9 s

Huippunopeus

275 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

211 g/km

Takuu

3 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat