29.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: muotovalio Jaguar F-Type V6 S AWD Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neliveto ei kesytä villikissaa. Hyvää: ulkonäkö, äänimaailma, ajettavuus. Huonoa: ylipaino taltuttaa suorituskykyä. Yli sadan vuoden jatkuvan parannuksen jälkeen auto lähestyy kypsyyttä, jossa tyhmät ideat ja oudot kokeilut on jo tehty.Tinkimätön kehitystyö on johtanut erinomaisiin henkilöautoihin, mutta urheiluautot ovat ongelmissa. Teknisen täydellisyyden tavoittelu on tehnyt niistä äärimmäisen nopeita ja eleettömiä. Samalla ajokokemus uhkaa jäädä steriiliksi, ainakin jos autoa ajetaan Suomen maltillisilla nopeusrajoituksilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikamme kauneinOnneksi on olemassa Jaguar F-Typen kaltaisia vaihtoehtoja, jotka painottavat ajokokemuksesta syntyvää fiilistä enemmän kuin Nürburgringin kierrosaikaa.Kaikki alkaa ulkonäöstä. Jaguarin coupé-korin pyöreä katto laskeutuu takakaarien veitsenterävien pokkausten päälle tyylikkyydellä, joka saa automuotoilijoiden polvet tutisemaan. Kenties F-Typen coupé-versio tullaan muistamaan aikakautemme kauneimpana autona.F-Type murisee, mylvii ja karjuu kissamaisella pehmeydellä, johon yhdistyy vieno kompressoriahtimen naukuna. Viimeistään terävää kaasunnostoa seuraava rykäisy pakoputkistosta vääntää hymyn naamalle.Vuodelle 2015 F-Typeä on hiottu. Mittariston ja kojetaulun näytöt ovat saaneet uuden nykyaikaisen ilmeen, joskin kosketusnäytön käyttöliittymässä riittää edelleen hiottavaa.Neliveto tai manuaaliS-mallin voimalinja on ennestään tuttu kolmilitrainen V6 mekaanisella ahtimella. Tekniset uudistukset koskevat voimansiirtoa: F-Type on nyt tarjolla kuusivaihteisella käsivaihteistolla, tai koeajoauton tapaan nelivetona. Neliveto on aina yhdistetty erinomaiseen 8-vaihteiseen automaattiin. Se on saatavilla koeajetun S-mallin lisäksi V8-moottoriseen F-Type R:ään.Neliveto ei ole tehnyt F-Typestä tylsää. Normaaliajossa Jaguar kulkee takavedon turvin, mutta tarpeen vaatiessa voimaa siirretään eteen. Auto kääntyy ahnaasti mutkiin, joissa ajolinjaa voi kevyesti trimmata kaasun asennolla. Ulostulossa kaasun voi avata varhain, sillä vetopito on mainio.Painon huomaaJaguarin kauniit linjat kätkevät 1 726 kilon omamassan, johon neliveto on tuonut 70 lisäkiloa. Massan vuoksi 380 hevosvoiman potku ei tunnu niin rajulta kuin voisi toivoa.Painon huomaa myös reippaammassa mutka-ajossa, jossa esiintyy hivenen rauhattomuutta iskunvaimennuksen suhteen. Kahdenkymmenen tuuman vanteet ovat taajamissa pintakovat, mutta vauhdin kasvaessa käytös rauhoittuu. Moottoritiellä F-Typestä löytyy juuria pitkien matkojen GT-autoihin.Ohjaus on uudistettu hydraulisesta sähköisesti tehostetuksi. Se on tuonut hieman tahmeutta, mutta samalla hydraulisen tehostuksen oudon luonnoton tuntuma on korjattu.Puhtaana ajoautona Jaguar ei edelleenkään haasta esimerkiksi Porsche Caymania tai 911:sta. Se ei varsinaisesti haittaa. Jaguarin ajettavuus ja suorituskyky ovat riittävän hyviä, jotta kuljettaja voi keskittyä nauttimaan äänimaailmasta ja puhtaasta estetiikasta.Matkan jälkeen autoa on pakko vilkaista vielä kerran – naama virneessä, seuraavaa reissua odottaen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Jaguar F-Type S AWD Hinta alkaen 138 248 € Moottori Bensiinimoottori 2 995 cm³, 6 sylinteriä, kompressoriahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 280 kW (380 hv), 6500 r/min Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Vääntö 460 Nm (3500–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 275 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 211 g/km Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun autonkuljettajalle annetaan vapaapäivä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 28.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Lotus Esprit Active Suspension Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 3.10.2024 Sähköautot Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 28.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: vanhan Scanian pohjalle rakennettava jättimäinen "henkilöauto" on maailman omituisin pistokehybridi 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla