19.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhesportti Škoda Octavia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perhesportti entistäkin rivakampana versiona. Hyvää: varustelu, ajettavuus. Huonoa: kallistelu kaarteissa (varauksin). Rallimeriittien innoittamana Škoda on muokannut Octavia-malleistaan suorituskykyisiä RS-versioita. Koeajettu tulokas on 230-hevosvoimainen ja varustelultaan hieman muita RS-malleja korkeatasoisempi. Ulkoisesti Škoda Octavia RS 230 erottuu muun muassa 19-tuumaisten erikoisvanteiden avulla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköohjattu tasauspyörästö RS 230 on ensimmäinen Škoda-malli, jossa on käytössä elektroninen tasauspyörästön lukko. Järjestelmä mittaa 500 eri arvoa, joiden perusteella voimanjako toteutuu. Vaikka ratkaisu työskentelee tiiviisti ajonvakautuksen kanssa, se ei jarruta vetäviä pyöriä kaarreajossa. Voimaa voidaan antaa ulkokaarteen pyörälle jopa 100 prosenttia, jolloin aliohjautumista saadaan vähennettyä. Taipuu mutkiin Varta vasten tätä mallia varten kehitetty pakoputkisto päästää vaihdettaessa pärähdyksen ralliautoja jäljitellen. Slovakia Ring -moottorirata on haastava pitkine kaarteineen. Sport-ajoasetus muuttaa ohjauksen entistä tunnokkaammaksi ja nopeammaksi. Auton kokoon ja nopeuteen nähden huomaan selviäväni kaarteista kunnialla. Toki renkaat ulvovat, kori kallistuu ja kaarteen ulostulovauhti on helppo tuhota jarruttamalla liian myöhään mutkaan. Jos malttaa mielensä, kääntyy auto suhteellisen jämerästi mutkiin. Etupyöräluisuja on vähemmän kuin täysin lukottomassa etuvetoautossa. Sykkeen laskettua on syytä ottaa järki käteen: harva ostaa Octavian kokoista autoa rata-ajoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Personoitu sisustustyyli Istuimet ovat nyt sähkösäätöiset. Sisällä ilmettä luovat verhoilujen väriompeleet, alumiininen vaihdekepin nuppi ja nahkapintainen ohjauspyörä. Mittaristossa on kierrosaikakello. Jousitukseltaan auto ei ole arkiajoon liian kova. Mukavuuspainotteisuus tuntuu radalla kallisteluna, jota tasauspyörästön lukko tosin osittain kompensoi. Myös moottori on helppo ajettava ja polttoainetalouskin on vähintään kohtuullinen. Tulokas on saatavana kuusilovisella manuaalivaihteistolla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Škoda Octavia TSI 2.0 RS 230 Hinta alkaen 39 610 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, etuveto. Teho 169 kW (230 hv), 4700–6200 r/min Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Vääntö 350 Nm (1500–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?