2.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni bensiiniturbo tekee Kia Ceedissä ihmeitä. Hyvää: moottori, alustan mukavuus, takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, suomen kielen puuttuminen näytöiltä. Turboahdin tekee ihmeitä. Kia Ceed :n uudessa bensiinimoottorissa on vain kolme sylinteriä ja iskutilavuutta litran verran, mutta silti se yltää lähes samaan suorituskykyyn kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen nelisylinterinen voimanlähde.Kiihtyvyydessä nollasta sataan 120 hevosvoiman pikkuturbo jää rahtusen jälkeen. Ratkaisevaa on vääntömomentti, jota ahtimen avulla saadaan enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla.Tulokas on houkutteleva vaihtoehto etevien pienten moottoreiden kastissa. Kia haastaa onnistuneesti esimerkiksi Volkswagenin, Fordin ja PSA Peugeot Citroënin.Kolmipyttyisyys tulee ajossa ilmi rouheina kiihdytysääninä. Ne eivät ole häiritseviä vaan pikemminkin ilahduttavia aikana, jolloin autoista tuntuu tulleen jopa liian hiljaisia.Uudesta moottorista tulee saataville matalaviritteisempi 100 hevosvoiman painos, joka jää suorituskyvyssä jo selvemmin jälkeen, mutta kulutuksessa se on bensavaihtoehdoista etevin. SW-farmarimallissa se vie tasan viisi litraa sadalla, kolmiovisessa Proceedissä ja viisiovisessa viistoperä-Ceedissä 4,7 litraa. Auto on ulkoisesti muuttunut vain vähän. Sporttisen vaihtoehdon tuo uusi GT Line -varustetaso.GT Linen voimakkain tuntomerkki ovat GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa. Sen mukana saa muun muassa kääntyvät kaasupurkausajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja seitsentuumaisen monitoimikosketusnäytön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi automaattiToinen merkittävä uutuus on Kian itse kehittämä seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Aluksi sitä tarjotaan vain tehokkaamman 1,6-litraisen, 136-hevosvoimaisen turbodieselin jatkeeksi, mutta muitakin vaihtoehtoja on lähiaikoina luvassa.Kokoisekseen pirteä diesel toimii hienosti uuden vaihteiston kanssa. Vaihdot ovat nopeita. Alamäissä automaatti valitsee turhan nopeasti pientä vaihdetta päälle, mikä nostaa kierroksia ja lisää melua ja kulutusta. Muuten moottori on hiljainen.Mukava alustaKojelauta on selkeä, mutta ohjauspyörään on ahdettu turhan paljon painikkeita.Huonopintaisilla teillä alusta todistaa mukavuutensa. Keinotekoisen kevyt ohjaus ei ole parhaimmillaan mutkatiellä. Ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän painikkeella, mutta edes jäykin Sport-asetus ei ole järin tanakka.Tiloiltaan Ceed on hyvää keskitasoa ja etuistuimet hieman sitä paremmat. Lähes tasainen lattia helpottaa takana matkustamista.GT on tanakka sporttiSporttisin vaihtoehto on GT-malli, jota ei valitettavasti saa farmarina. Sen 204-hevosvoimainen bensaturbo, ohjaustuntuma, Recaron sporttipenkit ja äänimaailma ovat koukuttavia.Noin 30 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden melko kohtuullinen.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kia Ceed 1.0 ISG GT Line Hinta alkaen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen