2.10.2015

Koeajo: pieni bensiiniturbo Kia Ceed

Pieni bensiiniturbo tekee Kia Ceedissä ihmeitä. Hyvää: moottori, alustan mukavuus, takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, suomen kielen puuttuminen näytöiltä.

Turboahdin tekee ihmeitä. Kia Ceed :n uudessa bensiinimoottorissa on vain kolme sylinteriä ja iskutilavuutta litran verran, mutta silti se yltää lähes samaan suorituskykyyn kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen nelisylinterinen voimanlähde.

Kiihtyvyydessä nollasta sataan 120 hevosvoiman pikkuturbo jää rahtusen jälkeen. Ratkaisevaa on vääntömomentti, jota ahtimen avulla saadaan enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla.

Tulokas on houkutteleva vaihtoehto etevien pienten moottoreiden kastissa. Kia haastaa onnistuneesti esimerkiksi Volkswagenin, Fordin ja PSA Peugeot Citroënin.

Kolmipyttyisyys tulee ajossa ilmi rouheina kiihdytysääninä. Ne eivät ole häiritseviä vaan pikemminkin ilahduttavia aikana, jolloin autoista tuntuu tulleen jopa liian hiljaisia.

Uudesta moottorista tulee saataville matalaviritteisempi 100 hevosvoiman painos, joka jää suorituskyvyssä jo selvemmin jälkeen, mutta kulutuksessa se on bensavaihtoehdoista etevin. SW-farmarimallissa se vie tasan viisi litraa sadalla, kolmiovisessa Proceedissä ja viisiovisessa viistoperä-Ceedissä 4,7 litraa. Auto on ulkoisesti muuttunut vain vähän. Sporttisen vaihtoehdon tuo uusi GT Line -varustetaso.

GT Linen voimakkain tuntomerkki ovat GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa. Sen mukana saa muun muassa kääntyvät kaasupurkausajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja seitsentuumaisen monitoimikosketusnäytön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi automaatti

Toinen merkittävä uutuus on Kian itse kehittämä seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Aluksi sitä tarjotaan vain tehokkaamman 1,6-litraisen, 136-hevosvoimaisen turbodieselin jatkeeksi, mutta muitakin vaihtoehtoja on lähiaikoina luvassa.

Kokoisekseen pirteä diesel toimii hienosti uuden vaihteiston kanssa. Vaihdot ovat nopeita. Alamäissä automaatti valitsee turhan nopeasti pientä vaihdetta päälle, mikä nostaa kierroksia ja lisää melua ja kulutusta. Muuten moottori on hiljainen.

Mukava alusta

Kojelauta on selkeä, mutta ohjauspyörään on ahdettu turhan paljon painikkeita.

Huonopintaisilla teillä alusta todistaa mukavuutensa. Keinotekoisen kevyt ohjaus ei ole parhaimmillaan mutkatiellä. Ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän painikkeella, mutta edes jäykin Sport-asetus ei ole järin tanakka.

Tiloiltaan Ceed on hyvää keskitasoa ja etuistuimet hieman sitä paremmat. Lähes tasainen lattia helpottaa takana matkustamista.

GT on tanakka sportti

Sporttisin vaihtoehto on GT-malli, jota ei valitettavasti saa farmarina. Sen 204-hevosvoimainen bensaturbo, ohjaustuntuma, Recaron sporttipenkit ja äänimaailma ovat koukuttavia.

Noin 30 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden melko kohtuullinen.

Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen

Kia Ceed 1.0 ISG GT Line

Hinta alkaen

26 990 €

Moottori

Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

88 kW (120 hv), 6000 r/min

Vääntö

171 Nm (4000 r/min)

Vääntö

171 Nm (4000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

115 g/km

Takuu

7 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat