2.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: pieni bensiiniturbo Kia Ceed Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni bensiiniturbo tekee Kia Ceedissä ihmeitä. Hyvää: moottori, alustan mukavuus, takuu. Huonoa: ohjaustuntuma, suomen kielen puuttuminen näytöiltä. Turboahdin tekee ihmeitä. Kia Ceed :n uudessa bensiinimoottorissa on vain kolme sylinteriä ja iskutilavuutta litran verran, mutta silti se yltää lähes samaan suorituskykyyn kuin 15 hevosvoimaa tehokkaampi 1,6-litrainen nelisylinterinen voimanlähde. Kiihtyvyydessä nollasta sataan 120 hevosvoiman pikkuturbo jää rahtusen jälkeen. Ratkaisevaa on vääntömomentti, jota ahtimen avulla saadaan enemmän ja pienemmillä käyntinopeuksilla. Tulokas on houkutteleva vaihtoehto etevien pienten moottoreiden kastissa. Kia haastaa onnistuneesti esimerkiksi Volkswagenin, Fordin ja PSA Peugeot Citroënin. Kolmipyttyisyys tulee ajossa ilmi rouheina kiihdytysääninä. Ne eivät ole häiritseviä vaan pikemminkin ilahduttavia aikana, jolloin autoista tuntuu tulleen jopa liian hiljaisia. Uudesta moottorista tulee saataville matalaviritteisempi 100 hevosvoiman painos, joka jää suorituskyvyssä jo selvemmin jälkeen, mutta kulutuksessa se on bensavaihtoehdoista etevin. SW-farmarimallissa se vie tasan viisi litraa sadalla, kolmiovisessa Proceedissä ja viisiovisessa viistoperä-Ceedissä 4,7 litraa. Auto on ulkoisesti muuttunut vain vähän. Sporttisen vaihtoehdon tuo uusi GT Line -varustetaso. GT Linen voimakkain tuntomerkki ovat GT-malleista tutut neliosaiset huomiovalot etuhelmassa. Sen mukana saa muun muassa kääntyvät kaasupurkausajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ja seitsentuumaisen monitoimikosketusnäytön. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi automaatti Toinen merkittävä uutuus on Kian itse kehittämä seitsenvaihteinen DCT-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Aluksi sitä tarjotaan vain tehokkaamman 1,6-litraisen, 136-hevosvoimaisen turbodieselin jatkeeksi, mutta muitakin vaihtoehtoja on lähiaikoina luvassa. Kokoisekseen pirteä diesel toimii hienosti uuden vaihteiston kanssa. Vaihdot ovat nopeita. Alamäissä automaatti valitsee turhan nopeasti pientä vaihdetta päälle, mikä nostaa kierroksia ja lisää melua ja kulutusta. Muuten moottori on hiljainen. Mukava alusta Kojelauta on selkeä, mutta ohjauspyörään on ahdettu turhan paljon painikkeita. Huonopintaisilla teillä alusta todistaa mukavuutensa. Keinotekoisen kevyt ohjaus ei ole parhaimmillaan mutkatiellä. Ohjausvasteen voimakkuutta voi säätää ohjauspyörän painikkeella, mutta edes jäykin Sport-asetus ei ole järin tanakka. Tiloiltaan Ceed on hyvää keskitasoa ja etuistuimet hieman sitä paremmat. Lähes tasainen lattia helpottaa takana matkustamista. GT on tanakka sportti Sporttisin vaihtoehto on GT-malli, jota ei valitettavasti saa farmarina. Sen 204-hevosvoimainen bensaturbo, ohjaustuntuma, Recaron sporttipenkit ja äänimaailma ovat koukuttavia. Noin 30 000 euron hinta on ominaisuuksiin nähden melko kohtuullinen. Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kia Ceed 1.0 ISG GT Line Hinta alkaen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6000 r/min Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Vääntö 171 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku