5.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköistetty Mercedes-Benz C 350 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä ryyditetty voimalinja tutuissa kuorissa. Hyvää: kulutus, ajokäytös, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, tavaratila. Mersu yhdistää uudessa C-sarjalaisessaan ensikertaa nelisylinterisen bensiinimoottorin ja ladattavan hybriditekniikan. Tulokas tottelee nimeä Mercedes-Benz C 350 e. Käytännössä kaksilitrainen polttomoottori tuo käyttöön 211 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä sitkeyttä. Sähkömoottorin teho on 82 hevosvoimaa ja vääntö 340 newtonmetriä. Tyypillisellä 14 kilometrin mittaisella työmatkalla taajamasta kaupunkiin kulutus on auton tietokoneen mukaan viisi desiä sadalla kilometrillä. Autolla ajettiin järkevästi pysähdyksiä ennakoiden ja kiihdyttelyjä välttäen, mutta sujuvasti muun liikennevirran mukana. Nopeusrajoitukset vaihtelivat välillä 30–100 km/h ja matkalla keskivauhti oli 32 km/h. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sadan kilon akusto Litium-ioniakusto painaa satakunta kiloa, joten se syö hieman auton ripeydestä, mutta sitä on kuitenkin aivan riittävästi. Salakavalan tavalliselta perusmersulta näyttävä ladattava hybridi kiihtyy nollasta sataan rivakasti alle kuudessa sekunnissa. Tulokas on erittäin miellyttävä kaupunkiajossa. Sähkömoottori tuo liikkeellelähtöihin vaivattomuutta ja väkevää vääntöä. Ja kun seitsenlovinen automaattivaihteisto toimii kuin ajatus, on eteneminen kaupunkivauhdissa pehmeää lipumista. Koputtava kaasupoljin Vaihteistosta voi valita painottaako mukavuutta, taloudellisuutta vai urheilullisuutta. Sähköajoa luvataan parhaimmillaan 31 kilometriä, johon ei koeajossa kuitenkaan aivan ylletty. Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä. Haptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy. Kaasupoljin osaa kaksoiskoputtaa valistaakseen, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua. Etäisyysavustin on vakiovaruste. Ajoasetuksia on neljä: hybrid-, E-, E-save ja charge. Viimeisin asetus käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-savena auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti. Hybrid-asetus valitsee fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä. Se ottaa huomioon akun lataustason, liikennetilanteen ja navigaattorilla valitun ajoreitin. Varustelu nostaa hintaa Koeajoyksilö on kuorrutettu tukulla lisävarusteita, joita ovat esimerkiksi kattava ajoavustinkatras (2 770 e), avaimeton sisäänkäynti (860 e), tuulilasin heijastusnäyttö (1 310 e), kevytmetallivanteet (1 050 e) ja sisätilojen kohennus Exclusive-tasolle (1 650 e). Lisävarusteet nostavat auton hinnan 74 231 euroon. Vakiovarusteisena (56 954 e) autossa on toki muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Hybrid-version vakiovarusteluun kuuluu ilmajousitus ja esisäädettävä automaatti-ilmastointi, jolloin auton lämpötilan ja tuuletuksen voi säätää haluamakseen jo ennen ratin taakse käymistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahden tunnin latausaika Lataus sujuu varsin kätevästi, sillä latauspistoke on jämäkkä ja kierrejohto ylettyy varsin etäälle auton oikeasta takakulmasta, jonka luukun alla on latauspistoke. Akku latautuu tyypillisestä autokatoksen pistorasiasta noin kahdessa tunnissa. Akut on sijoitettu taka-akselin yläpuolelle, joten ne syövät tilaa takakontista. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz C 350 e A Hinta alkaen 56 954 € Moottori Bensiini/sähkömoottori 1 991 cm3, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho (279 hv) Teho , 600 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 205 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 48 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku