5.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: sähköistetty Mercedes-Benz C 350 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä ryyditetty voimalinja tutuissa kuorissa. Hyvää: kulutus, ajokäytös, viimeistely. Huonoa: sähköajon niukkuus, tavaratila. Mersu yhdistää uudessa C-sarjalaisessaan ensikertaa nelisylinterisen bensiinimoottorin ja ladattavan hybriditekniikan. Tulokas tottelee nimeä Mercedes-Benz C 350 e.Käytännössä kaksilitrainen polttomoottori tuo käyttöön 211 hevosvoimaa ja 350 newtonmetriä sitkeyttä. Sähkömoottorin teho on 82 hevosvoimaa ja vääntö 340 newtonmetriä.Tyypillisellä 14 kilometrin mittaisella työmatkalla taajamasta kaupunkiin kulutus on auton tietokoneen mukaan viisi desiä sadalla kilometrillä. Autolla ajettiin järkevästi pysähdyksiä ennakoiden ja kiihdyttelyjä välttäen, mutta sujuvasti muun liikennevirran mukana. Nopeusrajoitukset vaihtelivat välillä 30–100 km/h ja matkalla keskivauhti oli 32 km/h.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySadan kilon akustoLitium-ioniakusto painaa satakunta kiloa, joten se syö hieman auton ripeydestä, mutta sitä on kuitenkin aivan riittävästi.Salakavalan tavalliselta perusmersulta näyttävä ladattava hybridi kiihtyy nollasta sataan rivakasti alle kuudessa sekunnissa.Tulokas on erittäin miellyttävä kaupunkiajossa. Sähkömoottori tuo liikkeellelähtöihin vaivattomuutta ja väkevää vääntöä. Ja kun seitsenlovinen automaattivaihteisto toimii kuin ajatus, on eteneminen kaupunkivauhdissa pehmeää lipumista.Koputtava kaasupoljinVaihteistosta voi valita painottaako mukavuutta, taloudellisuutta vai urheilullisuutta.Sähköajoa luvataan parhaimmillaan 31 kilometriä, johon ei koeajossa kuitenkaan aivan ylletty.Matka-ajossa polttomoottori ja jarrutukset lataavat akkuihin lisää virtaa, joka takaa uusia sähköajo-kilometrejä esimerkiksi reitin loppupäässä kaupunkiliikenteessä.Haptiseksi nimetty kaasupoljin kertoo kosketuksella milloin polttomoottori käynnistyy.Kaasupoljin osaa kaksoiskoputtaa valistaakseen, että kuljettajan olisi edellä ajavan auton perän lähestyessä syytä nostaa jalkansa kaasulta ja antaa auton rullata ja ladata akkua. Etäisyysavustin on vakiovaruste.Ajoasetuksia on neljä: hybrid-, E-, E-save ja charge. Viimeisin asetus käyttää polttomoottoria, jotta ajon aikana sähköenergiaa latautuu akkuihin tulevaa sähköajotarvetta varten. E-savena auto turvautuu sähköajoon mahdollisimman vähän, jotta latausta säästyy. Ja E:llä ajetaan täyssähköisesti.Hybrid-asetus valitsee fiksuimman rytmityksen sähkö- ja polttomoottorin käytössä. Se ottaa huomioon akun lataustason, liikennetilanteen ja navigaattorilla valitun ajoreitin.Varustelu nostaa hintaaKoeajoyksilö on kuorrutettu tukulla lisävarusteita, joita ovat esimerkiksi kattava ajoavustinkatras (2 770 e), avaimeton sisäänkäynti (860 e), tuulilasin heijastusnäyttö (1 310 e), kevytmetallivanteet (1 050 e) ja sisätilojen kohennus Exclusive-tasolle (1 650 e). Lisävarusteet nostavat auton hinnan 74 231 euroon.Vakiovarusteisena (56 954 e) autossa on toki muun muassa aktiivinen pysäköintiavustin, peruutuskamera ja tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin. Hybrid-version vakiovarusteluun kuuluu ilmajousitus ja esisäädettävä automaatti-ilmastointi, jolloin auton lämpötilan ja tuuletuksen voi säätää haluamakseen jo ennen ratin taakse käymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden tunnin latausaikaLataus sujuu varsin kätevästi, sillä latauspistoke on jämäkkä ja kierrejohto ylettyy varsin etäälle auton oikeasta takakulmasta, jonka luukun alla on latauspistoke.Akku latautuu tyypillisestä autokatoksen pistorasiasta noin kahdessa tunnissa.Akut on sijoitettu taka-akselin yläpuolelle, joten ne syövät tilaa takakontista.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mercedes-Benz C 350 e A Hinta alkaen 56 954 € Moottori Bensiini/sähkömoottori 1 991 cm3, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho (279 hv) Teho , 600 r/min Hybridijärjestelmän yhteisteho 205 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 48 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster