30.8.2015

Koeajo: sympaattinen Fiat 500

Kahdeksan vuoden ikään ehtinyt Fiat 500 hymyilee kirkkaammin. Hyvää: sympaattinen tunnelma, persoonallinen. Huonoa: ohjauspyörässä ei ole syvyyssäätöä.

Fiat 500 esiteltiin nykyisellään jo kahdeksan vuotta sitten. Nyt malli uudistuu lempeästi edeltäjäänsä ja perinteitään kunnioittaen. Suomen markkinoilla uudistus voi antaa tervetullutta vauhtia uudelle myyntiorganisaatiolle.

Vanha tuttu sympatia on tallella ja vielä myynnissä olevaan mallivuoteen verraten muutokset ovat niin lieviä, että nykymallitkaan eivät ala näyttää vanhoilta, kun uusi Fiat 500 tulee Suomessa myyntiin vuoden lopussa.

Vaikka silmä ei äkkiseltään isoa muutosta huomaa, numerot puhuvat puolestaan: 1 900 uutta osaa eli 40 prosenttia uutta autoa valmistajan mukaan. Pikkuautojen uudesta aikakaudesta kertovat vakiona olevat seitsemän turvatyynyä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

99 g/km saavutettu

Koeajossa päästiin tutustumaan 1,2-litraiseen ja 51 kilowatin tehon tarjoavaan bensiinimoottoriin. Meno pikkuteillä oli leppoisaa. Auto on ennen kaikkea taajamien ja pienten etappien auto.

Tällaisilla matkoilla se etenee rauhallisesti kiiruhtaen mainiosti. Lisäbonuksena hyväntuulisuus on taattu. Sopivasti retro ja muistoja mieleen tuova uusi vanha auto saa aikaan hymyjä myös muulta liikenteeltä.

Ensimmäiset uudet mallit tulevat meille vasta vuoden vaihtuessa, koska Suomen tuontiohjelmaan haluttiin nimenomaan uusi, 99 g/km hiilidioksidipäästöarvon saavuttava malli.

Pienemmät päästöt merkitsevät vähemmän autoveroa ja sen uskotaan mahdollistavan, että uusi Fiat 500 voidaan myydä entisellä hinnalla. Hinnat eivät kuitenkaan ole vielä tiedossa.

Erottujan mahdollisuus

Valojen ja keulan ilmeen uusien piirteiden lisäksi Fiat 500:n ostaja voi panostaa persoonallisuuteen oman makunsa mukaan. Auton yläosaan voi valita erikoisen kuvion tai värityksen kuudesta eri vaihtoehdosta, sisutusvärityksiä on kymmenen erilaista eikä sivupeileissäkään tarvitse tyytyä yhteen ja samaan.

Sisätiloissa huomion kiinnittää uusi kojelauta. Istuimet ovat pikkuauton mukaisesti pienet myös edessä. Ennen ostopäätöstä ajoasento kannattaa koeistua. Jos käytettävissä olevat säädöt ja istuin riittävät omalle vartalolle, silloin Fiat 500:sta saa hauskan kumppanin varsinkin taajamiin.

Myös tehokkaampana

Jos 1,2-litraisen moottorin teho ei tunnu riittävältä, on valittavissa myös 0,9-litrainen ja kaksisylinterinen TwinAir-turbomoottori.

Siitä löytyy tehoa 62,5 kW (85 hv) tai 77 kW (105 hv). Lisätehon ohessa tulee hienoinen pörinä, jota on pidettävä tämän moottoripaketin lisäarvona, eikä siitä ainakaan kannata häiriintyä.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Fiat 500

Moottori

Bensiinimoottori 1 242 cm³, 4 sylinteriä, 5-v., etuveto.

Teho

51 kW (69 hv), 5500 r/min

Vääntö

102 Nm (3000 r/min)

Vääntö

102 Nm (3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

117 g/km

Takuu

3 vuotta/100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat