9.9.2015

Koeajo: toisen sukupolven Seat Alhambra

Uudet kasvot ja päivitettyä tekniikkaa. Hyvää: Liukuovet, sisätilat. Huonoa: Etuistuinten sivutuki, näkyvyys etuviistoon.

Vuonna 1996 esitelty ensimmäisen sukupolven Seat Alhambra oli yhteistyömalli, jonka kumppaneita olivat Ford Galaxy ja Volkswagen Sharan.

Nyt uuden ilmeen saanut toisen sukupolven Alhambra on teknisesti käytännössä identtinen Sharanen kanssa, mutta ulkonäössä ja varustelussa on eroja.

Alhambra on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla. Mallipäivityksen jälkeen kaksilitraisesta dieselistä on kaksi tehoversiota. Myöhemmin tuotantoon saadaan kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori. Kaikkien tehot ovat kasvaneet ja päästöt pienentyneet edelliseen mallisarjaan nähden.

Moottoreiden kumppanina on joko 6-portainen manuaalivaihteisto tai kaksoiskytkinautomaatti. Kahden varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on joukko lisävarusteita.

Valmistusohjelmassa on myös muun muassa 1,4-litraiset bensiinimoottorit ja yksi tehoiltaan miedompi diesel sekä neliveto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Massiiviset sisätilat

Helteisessä Barcelonassa, Seatin kotikonnuilla, pääsen hakemaan ensituntumaa uudistettuun Alhambraan.

Ensivaikutelma on hyvä. Sisätilat antavat heti laadukkaan vaikutelman.

Ja tilaa riittää. Uuden sukupolven Alhambra on aina seitsenpaikkainen. Keskirivin istuimet ovat itsenäisiä ja liikuteltavissa kiskoilla.

Leveässä autossa voi kolme aikuista istua rinnakkain mukavasti ja kiskojen ansiosta istuimet voi limittää niin, että hartiatilaa saadaan tarvittaessa lisää.

Kolmas rivi tarjoaa jopa yllättävän hyvät istumatilat. Koeajoauton kattoluukusta huolimatta pää ei ole edes lähellä kattoa ja jalatkin saa oikaistua mukavasti.

Liukuovet helpottavat

Matkustamon istuimia ei nykymallissa voi enää irrottaa, mutta ne on suunniteltu siten, että parilla ranneliikkeellä istuimista muodostuu tasainen tavaratilan lattia.

Itsenäiset istuimet tarjoavat lukemattomia variaatioita tavaratilan laajentamiseen. Äärimmillään Seat Alhambra vastaa lähes pakettiautoa.

Kun kaikki istuimet ovat pystyasennossa, jää tavaratilaan vielä kolmelle isolle matkalaukulle riittävä tila.

Lapsiperheiden kannalta autossa on paljon hyvää. Liukuovet helpottavat lastaamista ja kulkemista. Lisäksi lastenistuimet on helppo asentaa paikoilleen. Kaikissa istuimissa on isofix-kiinnikkeet.

Ketterä kaupungissa

Alhambra on ajossa miellyttävän pehmeä ja sisämelultaan hiljainen. Mitat on kohtuullisen helppo hahmottaa. Näkökentän katveet etuviistoon jäävät tosin melko suuriksi kookkaiden A-pilareiden takia.

Vahva moottori yhdessä kaksoiskytkinvaihteiston kanssa tarjoaa hyvän ajettavuuden. Kaasupolkimeen reagoinnissa ilmenee toisinaan hienoisia viiveitä, mutta ei siinä määrin, että niistä olisi haittaa.

Kaksoiskytkinvaihteiston valitsimesta löytyy myös S-asento, jolloin ylös vaihdettaessa moottori kiertää enemmän ja vaihtaa myös aiemmin pienelle vaihteelle. Vaihteita voi halutessaan käyttää myös ohjauspyörän vivuista.

Koeajoautossa on lisävarusteisiin kuuluva mukautuva alustansäätö (1 468 e). S-asennossa vaihteiston ja ohjaustehostimen ohella myös alusta muuttuu. Pehmeys vähenee, eikä auto kallistele juuri lainkaan.

Tavaratilan sisäpistoke, säilytyslokerot ja monipuolinen istuinjärjestelmä tarjoavat yhdessä liukuovien kanssa houkuttelevan kokonaispaketin. Syyskuussa myyntiin tulleen automallin oviin saa esimerkiksi sähkökäytön, joka on sekä ammatti- että perhekäytössä hyvä lisävaruste.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Seat Alhambra 2.0 TDI DSG

Hinta alkaen

47 628 €

Moottori

Bensiinimoottori 4 951 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,9 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

138 g/km

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat