28.2.2016 Ajoneuvot Kolmekymmentä vuotta Volvon etuvetoja – onnea 480 ES! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän vuoden Geneven autonäyttely on merkkipaalu eräälle Volvon käännekohdista. Autovalmistajat keskittyvät tiedotteissaan ymmärrettävästi yleensä uutuuksiin, joten Volvon muistutus 480 ES:n kolmikymppisistä oli virkistävää vaihtelua. Geneven autonäyttely maaliskuun alussa tarkoittaa siis kolmea vuosikymmentä etuvetoisia ja poikittaismoottorisia Volvoja. Vuonna 1986 esitelty 480 ES oli tiedotteen mukaan yhtiön ensimmäinen urheiluauto vuosikymmeneen. Mallimerkinnällä haettiin sukulaisuutta klassiseen 1800 ES -urheilufarkkuun, josta oli lainattu myös lasisella takaluukulla varustettu pystyperä. Kiilamainen muotoilu ja luukkulamput viimeistelivät uutuuden kurvit. Lamppuja lukuun ottamatta nykypäivän C30 muistuttaakin 480 ES:ää melko paljon. Innovatiivisuus jatkui sisällä, sillä kojelauta oli käännetty kohti kuljettajaa, ja takapenkkiläiset saivat säädettävät selkänojat. Ajotietokone osasi kertoa keskikulutuksen, keskinopeuden, toimintasäteen ja ulkolämmön, oikeinpa digitaalisesti! 1,7-litrainen moottori oli kotoisin Renaultilta ja tuotti 109 hevosvoimaa, Volvon mukaan "katalysaattoreiden avulla". 0–100 km/h taittui 9,5 sekunnissa, kiilan saavuttaessa lopulta 190 km/h huippunopeuden. Volvon mukaan vaatimattomista tehoista huolimatta auto vastasi ajettavuudeltaan ulkonäön asettamaa urheilulliseen imagoa. Vuonna 1988 saapui sporttinen 480 Turbo, jossa 1980-luvun klassikot, turpo ja intterkuuleri, vauhdittivat Volvoa 120 hevosvoiman verran. 1993 saapui 2,0-litrainen moottori, joka 110 hevosvoiman lisäksi toi ennen kaikkea lisää vääntöä. Volvon mukaan 480 ES suunniteltiin marginaalituotteeksi, mutta sen merkitys yhtiön historiassa on silti suuri. Merkillä oli käynnissä tähtiin kurkottava Project Galaxy, jonka tarkoitus oli ottaa teknisiä edistysaskelia tulevaisuutta kohti. Takaveto korvattiin etuvedolla ja nelivedolla, ja moottorivalikoima uudistettiin. Vuonna 1978 alkaneen projektin ensimmäinen hedelmä oli etuvetoprotoyyppi, jonka kehittäminen jaettiin kahteen osaan. Volvo Cars Ruotsissa kehitti myöhemmin saapuvan 850:n, Volvon hollantilaisen tytäryhtiön kehittäessä pienemmät 440, 460 ja 480 -mallit. Volvo 480 ES:n piti esiintyä myös avokattoisena ja prototyyppi esiteltiinkin 1990, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Myös Targa-kattoinen versio jäi suunnittelupöydälle. Kolme avoprototyyppiä on kuitenkin säilötty Göteborgin Volvo-museoon. 480 ES:n valmistus päättyi syyskuussa 1995, valmistusmäärän ollessa 76 375 autoa. Tilalle saapui uudeksi pikku-Volvoksi huomattavasti perinteisempi S40. Lähde ja kuvat: Volvo Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta