28.2.2016 Ajoneuvot Kolmekymmentä vuotta Volvon etuvetoja – onnea 480 ES! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän vuoden Geneven autonäyttely on merkkipaalu eräälle Volvon käännekohdista. Autovalmistajat keskittyvät tiedotteissaan ymmärrettävästi yleensä uutuuksiin, joten Volvon muistutus 480 ES:n kolmikymppisistä oli virkistävää vaihtelua. Geneven autonäyttely maaliskuun alussa tarkoittaa siis kolmea vuosikymmentä etuvetoisia ja poikittaismoottorisia Volvoja.Vuonna 1986 esitelty 480 ES oli tiedotteen mukaan yhtiön ensimmäinen urheiluauto vuosikymmeneen. Mallimerkinnällä haettiin sukulaisuutta klassiseen 1800 ES -urheilufarkkuun, josta oli lainattu myös lasisella takaluukulla varustettu pystyperä. Kiilamainen muotoilu ja luukkulamput viimeistelivät uutuuden kurvit. Lamppuja lukuun ottamatta nykypäivän C30 muistuttaakin 480 ES:ää melko paljon.Innovatiivisuus jatkui sisällä, sillä kojelauta oli käännetty kohti kuljettajaa, ja takapenkkiläiset saivat säädettävät selkänojat. Ajotietokone osasi kertoa keskikulutuksen, keskinopeuden, toimintasäteen ja ulkolämmön, oikeinpa digitaalisesti!1,7-litrainen moottori oli kotoisin Renaultilta ja tuotti 109 hevosvoimaa, Volvon mukaan "katalysaattoreiden avulla". 0–100 km/h taittui 9,5 sekunnissa, kiilan saavuttaessa lopulta 190 km/h huippunopeuden. Volvon mukaan vaatimattomista tehoista huolimatta auto vastasi ajettavuudeltaan ulkonäön asettamaa urheilulliseen imagoa.Vuonna 1988 saapui sporttinen 480 Turbo, jossa 1980-luvun klassikot, turpo ja intterkuuleri, vauhdittivat Volvoa 120 hevosvoiman verran. 1993 saapui 2,0-litrainen moottori, joka 110 hevosvoiman lisäksi toi ennen kaikkea lisää vääntöä.Volvon mukaan 480 ES suunniteltiin marginaalituotteeksi, mutta sen merkitys yhtiön historiassa on silti suuri. Merkillä oli käynnissä tähtiin kurkottava Project Galaxy, jonka tarkoitus oli ottaa teknisiä edistysaskelia tulevaisuutta kohti. Takaveto korvattiin etuvedolla ja nelivedolla, ja moottorivalikoima uudistettiin. Vuonna 1978 alkaneen projektin ensimmäinen hedelmä oli etuvetoprotoyyppi, jonka kehittäminen jaettiin kahteen osaan. Volvo Cars Ruotsissa kehitti myöhemmin saapuvan 850:n, Volvon hollantilaisen tytäryhtiön kehittäessä pienemmät 440, 460 ja 480 -mallit.Volvo 480 ES:n piti esiintyä myös avokattoisena ja prototyyppi esiteltiinkin 1990, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Myös Targa-kattoinen versio jäi suunnittelupöydälle. Kolme avoprototyyppiä on kuitenkin säilötty Göteborgin Volvo-museoon.480 ES:n valmistus päättyi syyskuussa 1995, valmistusmäärän ollessa 76 375 autoa. Tilalle saapui uudeksi pikku-Volvoksi huomattavasti perinteisempi S40.Lähde ja kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen