28.2.2016 Ajoneuvot Kolmekymmentä vuotta Volvon etuvetoja – onnea 480 ES! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän vuoden Geneven autonäyttely on merkkipaalu eräälle Volvon käännekohdista. Autovalmistajat keskittyvät tiedotteissaan ymmärrettävästi yleensä uutuuksiin, joten Volvon muistutus 480 ES:n kolmikymppisistä oli virkistävää vaihtelua. Geneven autonäyttely maaliskuun alussa tarkoittaa siis kolmea vuosikymmentä etuvetoisia ja poikittaismoottorisia Volvoja.Vuonna 1986 esitelty 480 ES oli tiedotteen mukaan yhtiön ensimmäinen urheiluauto vuosikymmeneen. Mallimerkinnällä haettiin sukulaisuutta klassiseen 1800 ES -urheilufarkkuun, josta oli lainattu myös lasisella takaluukulla varustettu pystyperä. Kiilamainen muotoilu ja luukkulamput viimeistelivät uutuuden kurvit. Lamppuja lukuun ottamatta nykypäivän C30 muistuttaakin 480 ES:ää melko paljon.Innovatiivisuus jatkui sisällä, sillä kojelauta oli käännetty kohti kuljettajaa, ja takapenkkiläiset saivat säädettävät selkänojat. Ajotietokone osasi kertoa keskikulutuksen, keskinopeuden, toimintasäteen ja ulkolämmön, oikeinpa digitaalisesti!1,7-litrainen moottori oli kotoisin Renaultilta ja tuotti 109 hevosvoimaa, Volvon mukaan "katalysaattoreiden avulla". 0–100 km/h taittui 9,5 sekunnissa, kiilan saavuttaessa lopulta 190 km/h huippunopeuden. Volvon mukaan vaatimattomista tehoista huolimatta auto vastasi ajettavuudeltaan ulkonäön asettamaa urheilulliseen imagoa.Vuonna 1988 saapui sporttinen 480 Turbo, jossa 1980-luvun klassikot, turpo ja intterkuuleri, vauhdittivat Volvoa 120 hevosvoiman verran. 1993 saapui 2,0-litrainen moottori, joka 110 hevosvoiman lisäksi toi ennen kaikkea lisää vääntöä.Volvon mukaan 480 ES suunniteltiin marginaalituotteeksi, mutta sen merkitys yhtiön historiassa on silti suuri. Merkillä oli käynnissä tähtiin kurkottava Project Galaxy, jonka tarkoitus oli ottaa teknisiä edistysaskelia tulevaisuutta kohti. Takaveto korvattiin etuvedolla ja nelivedolla, ja moottorivalikoima uudistettiin. Vuonna 1978 alkaneen projektin ensimmäinen hedelmä oli etuvetoprotoyyppi, jonka kehittäminen jaettiin kahteen osaan. Volvo Cars Ruotsissa kehitti myöhemmin saapuvan 850:n, Volvon hollantilaisen tytäryhtiön kehittäessä pienemmät 440, 460 ja 480 -mallit.Volvo 480 ES:n piti esiintyä myös avokattoisena ja prototyyppi esiteltiinkin 1990, jälleen Geneven autonäyttelyssä. Myös Targa-kattoinen versio jäi suunnittelupöydälle. Kolme avoprototyyppiä on kuitenkin säilötty Göteborgin Volvo-museoon.480 ES:n valmistus päättyi syyskuussa 1995, valmistusmäärän ollessa 76 375 autoa. Tilalle saapui uudeksi pikku-Volvoksi huomattavasti perinteisempi S40.Lähde ja kuvat: VolvoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Uutinen Talvirenkaiden määritelmä muuttui – Autoliitto: ”väärinymmärryksiltä ei ole vältytty” 6.12.2024 Uutinen Iäkkäiden henkilövahingot yleistyivät 6.12.2024 Uutinen Eurooppalainen mobiiliajokortti kehitteillä, käyttöönotto vielä hämärän peitossa 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 4.12.2024 Yleinen Vuoden viimeinen Euro NCAP – iso joukko uutuusmalleja syynissä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”