9.8.2019 Ajoneuvot Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojen täydellinen autonomia, siis ongelmaton itseajaminen, on siirtynyt viime vuosien hehkutuksesta kaukaisemmaksi unelmaksi. Viime vuosien hurraahuuto täydellisen autonomian lähestymisestä on vaihtunut tänä vuonna laskeutuneeseen autonomiakrapulaan. Nyt ajoneuvojen järjestelmiä toimittavan ZF:n turvallisuushallintajärjestelmien päällikkö Farid Khairallah on kommentoinut tilannetta avoimesta. – Teollisuudessa oli muutama vuosi sitten, että tie autonomiaan on päällystetty kullalla. Nyt teollisuus tarkkailee tilannetta selväpäisemmästä ja käytännöllisemmästä kulmasta. Ei ole niin helppoa päästä perille, Khairallah kommentoi. Khairallahin kommentit on kohdistettu niin sanottuun Tason 5 autonomiaan, eli ajoneuvo selviää itse kaikista tilanteista aina, eikä sitä ole edes varustettu polkimilla tai ohjauspyörällä. – Nyt koko ala pohtii uudelleen strategioitaan ja mitä he haluavat tehdä tällä. Monista autoista nykyisin löytyy Tason 2 autonomia, jossa auto pystyy seurailemaan kaistaa ja liikennettä, mutta vaatii kuljettajan länsäoloa. Tämä taso on myös useimmille autovalmistajille saavutettavissa. Toisaalta jo Taso 2 on vaatinut autovalmistajilta valtavia panostuksia ja yhteistyösopimuksia. – Monet pelaajista eivät pysty tähän yksin. Viranomaishyväksyntä on erittäin kallista. Datan kerääminen ja varastointi on erittäin kallista. Valmistajat yhdistävät voimiin jakaakseen näiden teknologioiden julkistamiseen liittyviä investointeja, Khairallah tiivisti kakkostason autonomian ongelmia. Täydellinen Tason 5 autonomia vaatii miljoona kertaa enemmän laskentatehoa kuin tämän päivän ajoneuvoissa ollakseen täydellisen turvallinen 100% ajasta. Järjestelmän täytyy tunnistaa ja reagoida oikein jokaiseen liikennetilanteeseen. Tällaisen laskentatehon asentaminen ajoneuvoon on, paitsi epäkäytännöllistä, myös äärettömän kallista. Pelkästään järjestelmän elektroniikka vaatisi oman jäähdytysjärjestelmän. – Haasteena on, miten tarkistat ja sisäistät järjestelmän, jossa on 11 kameraa ja kahdeksan tutkaa ja viisi laserskanneria? Miten keräät ja hallitset tällaista dataa, Khairallah kysyi yleisöltä. Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Daimler Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue myös: Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku