9.8.2019

Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa

täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa

Ajoneuvojen täydellinen autonomia, siis ongelmaton itseajaminen, on siirtynyt viime vuosien hehkutuksesta kaukaisemmaksi unelmaksi.

Viime vuosien hurraahuuto täydellisen autonomian lähestymisestä on vaihtunut tänä vuonna laskeutuneeseen autonomiakrapulaan. Nyt ajoneuvojen järjestelmiä toimittavan ZF:n turvallisuushallintajärjestelmien päällikkö Farid Khairallah on kommentoinut tilannetta avoimesta.

– Teollisuudessa oli muutama vuosi sitten, että tie autonomiaan on päällystetty kullalla. Nyt teollisuus tarkkailee tilannetta selväpäisemmästä ja käytännöllisemmästä kulmasta. Ei ole niin helppoa päästä perille, Khairallah kommentoi.

Khairallahin kommentit on kohdistettu niin sanottuun Tason 5 autonomiaan, eli ajoneuvo selviää itse kaikista tilanteista aina, eikä sitä ole edes varustettu polkimilla tai ohjauspyörällä.

– Nyt koko ala pohtii uudelleen strategioitaan ja mitä he haluavat tehdä tällä.

Monista autoista nykyisin löytyy Tason 2 autonomia, jossa auto pystyy seurailemaan kaistaa ja liikennettä, mutta vaatii kuljettajan länsäoloa. Tämä taso on myös useimmille autovalmistajille saavutettavissa. Toisaalta jo Taso 2 on vaatinut autovalmistajilta valtavia panostuksia ja yhteistyösopimuksia.

– Monet pelaajista eivät pysty tähän yksin. Viranomaishyväksyntä on erittäin kallista. Datan kerääminen ja varastointi on erittäin kallista. Valmistajat yhdistävät voimiin jakaakseen näiden teknologioiden julkistamiseen liittyviä investointeja, Khairallah tiivisti kakkostason autonomian ongelmia.

Täydellinen Tason 5 autonomia vaatii miljoona kertaa enemmän laskentatehoa kuin tämän päivän ajoneuvoissa ollakseen täydellisen turvallinen 100% ajasta. Järjestelmän täytyy tunnistaa ja reagoida oikein jokaiseen liikennetilanteeseen. Tällaisen laskentatehon asentaminen ajoneuvoon on, paitsi epäkäytännöllistä, myös äärettömän kallista. Pelkästään järjestelmän elektroniikka vaatisi oman jäähdytysjärjestelmän.

– Haasteena on, miten tarkistat ja sisäistät järjestelmän, jossa on 11 kameraa ja kahdeksan tutkaa ja viisi laserskanneria? Miten keräät ja hallitset tällaista dataa, Khairallah kysyi yleisöltä.

Lähde: Automotive News Kuvituskuva: Daimler

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lue myös:

Kommentoi artikkelia