9.8.2019 Ajoneuvot Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojen täydellinen autonomia, siis ongelmaton itseajaminen, on siirtynyt viime vuosien hehkutuksesta kaukaisemmaksi unelmaksi. Viime vuosien hurraahuuto täydellisen autonomian lähestymisestä on vaihtunut tänä vuonna laskeutuneeseen autonomiakrapulaan. Nyt ajoneuvojen järjestelmiä toimittavan ZF:n turvallisuushallintajärjestelmien päällikkö Farid Khairallah on kommentoinut tilannetta avoimesta.– Teollisuudessa oli muutama vuosi sitten, että tie autonomiaan on päällystetty kullalla. Nyt teollisuus tarkkailee tilannetta selväpäisemmästä ja käytännöllisemmästä kulmasta. Ei ole niin helppoa päästä perille, Khairallah kommentoi.Khairallahin kommentit on kohdistettu niin sanottuun Tason 5 autonomiaan, eli ajoneuvo selviää itse kaikista tilanteista aina, eikä sitä ole edes varustettu polkimilla tai ohjauspyörällä.– Nyt koko ala pohtii uudelleen strategioitaan ja mitä he haluavat tehdä tällä.Monista autoista nykyisin löytyy Tason 2 autonomia, jossa auto pystyy seurailemaan kaistaa ja liikennettä, mutta vaatii kuljettajan länsäoloa. Tämä taso on myös useimmille autovalmistajille saavutettavissa. Toisaalta jo Taso 2 on vaatinut autovalmistajilta valtavia panostuksia ja yhteistyösopimuksia.– Monet pelaajista eivät pysty tähän yksin. Viranomaishyväksyntä on erittäin kallista. Datan kerääminen ja varastointi on erittäin kallista. Valmistajat yhdistävät voimiin jakaakseen näiden teknologioiden julkistamiseen liittyviä investointeja, Khairallah tiivisti kakkostason autonomian ongelmia.Täydellinen Tason 5 autonomia vaatii miljoona kertaa enemmän laskentatehoa kuin tämän päivän ajoneuvoissa ollakseen täydellisen turvallinen 100% ajasta. Järjestelmän täytyy tunnistaa ja reagoida oikein jokaiseen liikennetilanteeseen. Tällaisen laskentatehon asentaminen ajoneuvoon on, paitsi epäkäytännöllistä, myös äärettömän kallista. Pelkästään järjestelmän elektroniikka vaatisi oman jäähdytysjärjestelmän.– Haasteena on, miten tarkistat ja sisäistät järjestelmän, jossa on 11 kameraa ja kahdeksan tutkaa ja viisi laserskanneria? Miten keräät ja hallitset tällaista dataa, Khairallah kysyi yleisöltä.Lähde: Automotive News Kuvituskuva: DaimlerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”