9.8.2019 Ajoneuvot Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojen täydellinen autonomia, siis ongelmaton itseajaminen, on siirtynyt viime vuosien hehkutuksesta kaukaisemmaksi unelmaksi. Viime vuosien hurraahuuto täydellisen autonomian lähestymisestä on vaihtunut tänä vuonna laskeutuneeseen autonomiakrapulaan. Nyt ajoneuvojen järjestelmiä toimittavan ZF:n turvallisuushallintajärjestelmien päällikkö Farid Khairallah on kommentoinut tilannetta avoimesta.– Teollisuudessa oli muutama vuosi sitten, että tie autonomiaan on päällystetty kullalla. Nyt teollisuus tarkkailee tilannetta selväpäisemmästä ja käytännöllisemmästä kulmasta. Ei ole niin helppoa päästä perille, Khairallah kommentoi.Khairallahin kommentit on kohdistettu niin sanottuun Tason 5 autonomiaan, eli ajoneuvo selviää itse kaikista tilanteista aina, eikä sitä ole edes varustettu polkimilla tai ohjauspyörällä.– Nyt koko ala pohtii uudelleen strategioitaan ja mitä he haluavat tehdä tällä.Monista autoista nykyisin löytyy Tason 2 autonomia, jossa auto pystyy seurailemaan kaistaa ja liikennettä, mutta vaatii kuljettajan länsäoloa. Tämä taso on myös useimmille autovalmistajille saavutettavissa. Toisaalta jo Taso 2 on vaatinut autovalmistajilta valtavia panostuksia ja yhteistyösopimuksia.– Monet pelaajista eivät pysty tähän yksin. Viranomaishyväksyntä on erittäin kallista. Datan kerääminen ja varastointi on erittäin kallista. Valmistajat yhdistävät voimiin jakaakseen näiden teknologioiden julkistamiseen liittyviä investointeja, Khairallah tiivisti kakkostason autonomian ongelmia.Täydellinen Tason 5 autonomia vaatii miljoona kertaa enemmän laskentatehoa kuin tämän päivän ajoneuvoissa ollakseen täydellisen turvallinen 100% ajasta. Järjestelmän täytyy tunnistaa ja reagoida oikein jokaiseen liikennetilanteeseen. Tällaisen laskentatehon asentaminen ajoneuvoon on, paitsi epäkäytännöllistä, myös äärettömän kallista. Pelkästään järjestelmän elektroniikka vaatisi oman jäähdytysjärjestelmän.– Haasteena on, miten tarkistat ja sisäistät järjestelmän, jossa on 11 kameraa ja kahdeksan tutkaa ja viisi laserskanneria? Miten keräät ja hallitset tällaista dataa, Khairallah kysyi yleisöltä.Lähde: Automotive News Kuvituskuva: DaimlerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLue myös:Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon