28.8.2018 Ajoneuvot Konseptiauto Audi PB18 e-tron nauraa autonomialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä liikutaan erittäinkin sporttisesti, mutta autonomiavouhotusta ei ajamiseen suunnitellusta Audi PB18 e-tronista löydy. Tulevaisuus lupailee usein sähköä ja autonomiaa, mutta Pebble Beachin tapahtumaviikolla esitelty Audi PB18 e-tron keskittyy vain toiseen. 4,53 metriä pitkä konseptiauto on kaksi metriä leveä ja tasan 1,15 metriä korkea – tai siis oikeastaan matala. Akseliväli on 2,70 metriä. Pebble Beachin lisäksi PB18 e-tronin nimi viittaa Le Mansissakin useasti menestyneeseen R18 e-tron -kilpuriin.Konseptiauton sukupuusta löytyy viime vuonna esitelty Audi Aicon. Autonomiakonseptin kanssa yhteistä on tulevaisuuteen tähtäävä voimalinja ja tietyt tyylilliset elementit, mutta autonomiakysymyksessä mallit poikkeavat toisistaan. Audi Sportin konseptiluomus on autonomiatasoltaan vitsikkäästi "taso nolla", Level Zero, eli kuljettaja on äärimmäisen tarpeellinen komponentti kaikkina hetkinä. Konseptiautoa onkin visioitu tulevaisuuden rataleluksi. Merkittävin yksittäinen kikka on tapa, jolla kuljettajan työpiste voidaan siirtää tavanomaisesta reunapaikasta keskelle autoa harvinaisimpien superautojen tavoin. Työpisteen siirtäminen onnistuu helposti, sillä hallintalaitteiden mekaaniset liitokset ovat vaihtuneet puhtaasti sähköisiin.Kuljettajan ajopiste siirrettynä keskelle autoa.Pelkäksi rata-aseeksi PB18 e-tron on kuitenkin hiukan pitkänmuotoinen, mutta Audin mukaan shooting brake -henkiseen koriin on jemmattu myös 470 litraa tavaratilaa, yhdistäen farkun ja coupén parhaat puolet. Audin mukaan auton mukana tulee räätälöity matkalaukkusarja, vaikka yhtiö epäilee tavaroiden koostuvan useimmiten vain kypärästä ja ajohaalareista. Valoissa on hyödynnetty niin uusinta OLED-tekniikkaa kuin R18-kilpurissa kokeiltuja laservaloja. Audin tuttu Singleframe-keulamaski on sekin saanut uudet mittasuhteet räväkässä konseptiautossa. Vanteet ovat 22-tuumaiset, rengaskoon ollessa edessä 275/35 ja takana 315/30.Voimalinjaltaan Audi PB18 e-tron on "kuin keskimoottorinen urheiluauto", joten auton painopiste on istuinten takapuolella. Kuljettajan hallinnassa on 500 kilowattia tehoa, joka voidaan tosin hetkellisesti korottaa 570 kilowattiin (n. 770 hv). Nelivedon jako on 150 kW etuakselille ja 350 kilowattia taka-akselille. Järjestelmän yhteisvääntö on 830 newtonmetriä. Riittävien voimavarojen turvin auto kiihtyy 0–100 km/h "hiukan yli kahdessa sekunnissa". Hiilikuidun, alumiinin ja komposiittimateriaalien ansiosta konseptiauton painon lupaillaan pysyvän 1 550 kilogramman kevyemmällä puolella.Voimvarantona sähköautolla on nestejäähdytteinen kiinteän katalyytin (solid-state) akusto, jonka kapasiteetti on 95 kWh. WLTP-syklillä mitattuna virtaa riittää yli 500 kilometrin kulkemiseen. Järjestelmä on valmiiksi suunniteltu 800 voltin latausjännitteelle, jonka turvin täyteen lataamiseen kuluu "noin 15 minuuttia". Lataaminen voidaan suorittaa myös langattomasti Audi Wireless Charging -järjestelmällä. Luonnollisesti täyssähköauto panostaa merkittävästi myös energian takaisinkeruuseen, joten kookkaita tavallisia jarruja hyödynnetään vain voimakkaimmissa jarruissa.Kuljettajan työpiste perinteisellä paikallaan.Audille PB18 e-tron tarjoaa Aiconista ja Elainesta poikkeavan näkemyksen tulevaisuuden liikkuvuudesta. Digitaalisten liikkumispalveluiden muuttaessa maisemaa kaikkien käyttäjien liikkumisen tarpeet tuskin tulevat täytetyiksi vain yhdenlaisella kulkimella.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen