28.8.2018 Ajoneuvot Konseptiauto Audi PB18 e-tron nauraa autonomialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä liikutaan erittäinkin sporttisesti, mutta autonomiavouhotusta ei ajamiseen suunnitellusta Audi PB18 e-tronista löydy. Tulevaisuus lupailee usein sähköä ja autonomiaa, mutta Pebble Beachin tapahtumaviikolla esitelty Audi PB18 e-tron keskittyy vain toiseen. 4,53 metriä pitkä konseptiauto on kaksi metriä leveä ja tasan 1,15 metriä korkea – tai siis oikeastaan matala. Akseliväli on 2,70 metriä. Pebble Beachin lisäksi PB18 e-tronin nimi viittaa Le Mansissakin useasti menestyneeseen R18 e-tron -kilpuriin.Konseptiauton sukupuusta löytyy viime vuonna esitelty Audi Aicon. Autonomiakonseptin kanssa yhteistä on tulevaisuuteen tähtäävä voimalinja ja tietyt tyylilliset elementit, mutta autonomiakysymyksessä mallit poikkeavat toisistaan. Audi Sportin konseptiluomus on autonomiatasoltaan vitsikkäästi "taso nolla", Level Zero, eli kuljettaja on äärimmäisen tarpeellinen komponentti kaikkina hetkinä. Konseptiautoa onkin visioitu tulevaisuuden rataleluksi. Merkittävin yksittäinen kikka on tapa, jolla kuljettajan työpiste voidaan siirtää tavanomaisesta reunapaikasta keskelle autoa harvinaisimpien superautojen tavoin. Työpisteen siirtäminen onnistuu helposti, sillä hallintalaitteiden mekaaniset liitokset ovat vaihtuneet puhtaasti sähköisiin.Kuljettajan ajopiste siirrettynä keskelle autoa.Pelkäksi rata-aseeksi PB18 e-tron on kuitenkin hiukan pitkänmuotoinen, mutta Audin mukaan shooting brake -henkiseen koriin on jemmattu myös 470 litraa tavaratilaa, yhdistäen farkun ja coupén parhaat puolet. Audin mukaan auton mukana tulee räätälöity matkalaukkusarja, vaikka yhtiö epäilee tavaroiden koostuvan useimmiten vain kypärästä ja ajohaalareista. Valoissa on hyödynnetty niin uusinta OLED-tekniikkaa kuin R18-kilpurissa kokeiltuja laservaloja. Audin tuttu Singleframe-keulamaski on sekin saanut uudet mittasuhteet räväkässä konseptiautossa. Vanteet ovat 22-tuumaiset, rengaskoon ollessa edessä 275/35 ja takana 315/30.Voimalinjaltaan Audi PB18 e-tron on "kuin keskimoottorinen urheiluauto", joten auton painopiste on istuinten takapuolella. Kuljettajan hallinnassa on 500 kilowattia tehoa, joka voidaan tosin hetkellisesti korottaa 570 kilowattiin (n. 770 hv). Nelivedon jako on 150 kW etuakselille ja 350 kilowattia taka-akselille. Järjestelmän yhteisvääntö on 830 newtonmetriä. Riittävien voimavarojen turvin auto kiihtyy 0–100 km/h "hiukan yli kahdessa sekunnissa". Hiilikuidun, alumiinin ja komposiittimateriaalien ansiosta konseptiauton painon lupaillaan pysyvän 1 550 kilogramman kevyemmällä puolella.Voimvarantona sähköautolla on nestejäähdytteinen kiinteän katalyytin (solid-state) akusto, jonka kapasiteetti on 95 kWh. WLTP-syklillä mitattuna virtaa riittää yli 500 kilometrin kulkemiseen. Järjestelmä on valmiiksi suunniteltu 800 voltin latausjännitteelle, jonka turvin täyteen lataamiseen kuluu "noin 15 minuuttia". Lataaminen voidaan suorittaa myös langattomasti Audi Wireless Charging -järjestelmällä. Luonnollisesti täyssähköauto panostaa merkittävästi myös energian takaisinkeruuseen, joten kookkaita tavallisia jarruja hyödynnetään vain voimakkaimmissa jarruissa.Kuljettajan työpiste perinteisellä paikallaan.Audille PB18 e-tron tarjoaa Aiconista ja Elainesta poikkeavan näkemyksen tulevaisuuden liikkuvuudesta. Digitaalisten liikkumispalveluiden muuttaessa maisemaa kaikkien käyttäjien liikkumisen tarpeet tuskin tulevat täytetyiksi vain yhdenlaisella kulkimella.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta