2.4.2020

Vaikutukset yli miljoonaan työpaikkaan – koronavirus Euroopan autoteollisuudessa

koronavirus Euroopan autoteollisuudessa

Euroopan autoalan lähes pysähdyksiin ajanut koronavirus vaikuttaa mantereen autonvalmistajia edustavan ACEA:n mukaan yli miljoonaan työntekijään. Samalla valmistumatta jää yli 1,2 miljoonaa autoa.

Euroopan autonvalmistajia edustava European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) on koonnut ympäri mannerta olevat tuotantokatkokset yhdeksi tilastoksi, Suomea unohtamatta. Pysähtyneet liukuhihnat puhuvat karua kieltä niin työpaikkojen kuin valmistumatta jäävien autojen osalta. ACEA myös varoittaa, että tilastot voivat vielä kasvaa merkittävästi, mikäli tuotantokatkokset venyvät pidemmälle huhtikuulle kotoisan Uudenkaupunkimme tavoin.

ACEA:n tilastojen mukaan tällä hetkellä koronavirus vaikuttaa ainakin 1 111 107 autonvalmistuksessa työskentelevän henkilön arkeen. Saksan autoteollisuus muodostaa tästä 1,1 miljoonan työntekijän osuudesta noin puolet, tai 568 518 työntekijän osuuden.

Loppuosuus jakautuu tasaisemmin eri maiden autonvalmistuksen kesken. Ranskassa korona näkyy 90 000 autonvalmistajan elämässä. Italian, Britannian, Ruotsin ja Espanjan kohdalla kyseessä on yli 60 000 ihmisen joukko.

Myös Suomi näkyy ACEA:n tilastoissa, järjestön arvioidessa vaikutuksen kohdistuvan "ainakin" 4 500 työntekijään. Uudenkaupungin autotehtaalla on töissä noin 4 000 henkilöä ja Salon akkutehtaalla noin 200 henkeä.

Tilastojen pienin maa, Kroatia, on edustettuna 500 työntekijällä, merkiten sähkösuperautoista tunnettua Rimac Automobilia.

ACEA huomauttaa, että sen tilastot koskevat vain autojen ja hyötyajoneuvojen valmistusta, joka työllistää kokonaisuudessaan noin 2,6 miljoonaa eurooppalaista. Koko autoalan työllistäväksi vaikutukseksi järjestö arvioi 13,8 miljoonaa henkilöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 1,2 miljoonaa autoa

Työntekijöiden lisäksi ACEA on laskenut koronaviruksen vaikutuksen alkuvuonna valmistuneisiin autoihin. 1 231 038 valmistumatta jääneen auton osuudesta neljännes kuuluu saksalaistehtaille. Tilastollisesti kärjessä on myös Espanja, jonka alueella olevista tehtaista on jäänyt rullaamatta noin 238 000 autoa. Myös ranskalaisten autotehtaiden 113 200 ajoneuvoa on merkittävä määrä.

Työntekijöitä tasaisemmin jakautuvat valmistusmäärät huomioivat tietysti myös Uudenkaupungin autotehtaan. Valmet Automotiven kohdalle ACEA arvioi noin 11 222 auton menetyksen maaliskuun loppuun mennessä. Autotehdas seisoo kuitenkin suurimman osan huhtikuusta, joten summa kasvanee vielä merkittävästi.

Eurooppaa aiemmin koronavirusepidemian kouriin joutuneessa Kiinassa helmikuussa seisahtunutta tuotantoa on käynnistetty jälleen maaliskuun jälkipuoliskolla, antaen osviittaa tuotantokatkosten mahdollisesta kestosta.

Lähde: ACEA Kuva: Moottorin arkisto

Luetuimmat