28.3.2020

Autotehtaat ja korona: linjat seisovat Euroopassa, vuorotyö jatkuu jo Kiinassa

Autotehtaat ja korona

Alihankkijoiden ja autotehtaiden uudelleenkäynnistyminen Kiinassa kertoo osaltaan siitä, milloin Euroopassakin voidaan jälleen leimata autonvalmistajien kellokortteja.

Euroopan asettautuessa syvään koronasulkuun ovat mantereella toimivat autotehtaat ajaneet käytännössä kaiken toimintansa alas. Viimeisten tuotannon keskeyttäjien joukossa olivat Jaguar Land Roverin tehtaat Isossa-Britanniassa ja Volvon Ruotsin toiminnot.

Kunnianhimoisimmissa suunnitelmissa tehtaiden uudelleenkäynnistämisiä on povailtu jo ensi viikolle, joskin maakohtainen tautitilanne, viranomaiset ja ammattiliitot varmasti monimutkaistavat tilannetta. Fiat Chrysler Automobilesin alkuperäisten suunnitelmien mukaan osan tuotannosta piti jatkua jo 27.3., mutta nyttemmin kyse on huhtikuun ensimmäisistä päivistä. Tilanne riippuu Italian virustilanteen kehittymisestä eri puolilla maata, mutta Fiatin työntekijät saavat 80% palkkakorvausta valtion kautta. Myös Volvo suunnittelee Belgian tehtaan käynnistämistä ensi viikon lopussa.

Volkswagen on kiirehtinyt tehokkaampia koronatoimia myös kotimaassaan Saksassa, sillä yhtiö menettää nykyisellään noin kaksi miljardia euroa viikossa kiinteinä kuluina.
– Emme saa tällä hetkellä liikevaihtoa muualta, kuin Kiinasta, kommentoi Saksan viruslinjaa turhan löyhänä pitävä Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess.
Volkswagen jatkoi Euroopan tehtaidensa sulkua ainakin huhtikuun 9. päivään saakka.

Useat autovalmistajat varautuvat synkeään odotteluun hakemalla ulkopuolista rahoitusta kassansa turvaksi. Esimerkiksi Toyota on hakenut 9 miljardin dollarin, FCA yli 3 miljardin dollarin ja Ford yli 13 miljardin dollarin lisärahoitusta. Myös Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler etsii 11 miljardin lisäpakettia pohjansa vankistamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aasia herää

Helmikuun ja maaliskuun alun ajan suljettuna ollut Kiinan ja muiden Aasian maiden teollisuus on kuitenkin heräilemässä täyteen tehoonsa. Volvo on käynnistänyt neljä tuotantolaitostaan Kiinassa uudelleen. Toyotan Kiinan tehtailla on siirrytty suurelta osin takaisin kaksivuorotyöhön.

Japanilaisvalmistaja arvioi samalla, että se ei joudu muuttamaan Kiinan myyntitavoitteitaan kuluvalle vuodelle, sillä työnteon myötä myös asiakkaat ovat palanneet liikkeisiin. Myös Volvo ja Daimler ovat raportoineet, että elämä Kiinassa alkaa palautua normaaleille raiteilleen useiden viikkojen jälkeen.

– Joka päivä tulee enemmän asiakkaita myymälöihin. Kysyntä on heräilemässä, mikä saa meidät optimistisiksi, kommentoi Daimlerin toimitusjohtaja Ola Källenius.

Näillä näkymin Kiinan Hubein maakunta purkaa Wuhanin kaupungin liikkumisrajoitukset 8. huhtikuuta.

Lähteet: Automotive News, Financial Times Kuva: FCA

Luetuimmat