Nokian Renkaat Green Step

Ajoneuvot Renkaat Uutinen 30.1.2022

Kotimainen vihreä rengas on sittenkin musta: Green Step

Lähes täysin kierrätetyistä tai uusiutuvista materaaleista valmistettu Nokian Renkaat Green Step on toistaiseksi vain konseptirengas. Se antaa kuitenkin viitteitä tulevasta.

Kotimainen rengasvalmistaja on tähdännyt vihreämpään suuntaan jo vuosia. Nyt Nokian Renkaat on saavuttanut uuden virstanpylvään esittelemällä tähän mennessä vastuullisimman renkaansa, joskin toistaiseksi vain konseptitasolla. Green Step -konseptirengas on kunnianhimoinen taidonnäyte kestävän kehityksen suuntaan, sillä sen materiaaleista peräti 93 prosenttia on joko kierrätettyjä tai uusiutuvia.

Vuonna 2021 Nokian Renkaat asetti kunnianhimoisen tavoitteen: 50 prosenttia sen renkaissa käytetyistä raaka-aineista on kierrätettyjä tai uusiutuvia vuoteen 2030 mennessä. Uusi konseptirengas osoittaa töitä tehdyn menestyksellä tavoitteen toteuttamiseksi.

Suomalaisittain konseptirengas on myös toisella tapaa mielenkiintoinen. Kyseessä on nimittäin talvirengas, jonka kerrotaan olevan ajokelpoinen sekä jäällä että lumella. Toki tuote on yhä musta ja pyöreä.

Nokian Tyres Green Step

Green Step eli vihreä askel

Myös auton rengas on päästölähde ja jatkossa autojen puhdistuessa lisää sen suhteellinen osuus liikenteen kokonaispäästöistä kasvaa. Tässä suhteessa nämä ponnistukset kohti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja ovat olennaisia.

Green Step -konseptirengas on kiistatta jonkinlainen osoitus Nokian Renkaiden tutkimus- ja kehitystyön tuloksista yhdistettynä yhtiön tavoitteisiin tehdä ajamisesta entistä vastuullisempaa. Tätäkin tarvitaan.

– Autoilijat ovat yhä kiinnostuneempia renkaiden vastuullisuudesta, ja tämä luo meille kysyntää kehittää näiden vaatimusten mukaisia renkaita. Lisäksi se luo toimialalle paineita kehittää entistä ympäristöystävällisempiä materiaaleja sekä teknologioita, joiden avulla renkaiden valmistus voidaan mukauttaa näihin materiaaleihin. Green Stepin kaltaisen konseptirenkaan avulla voimme rikkoa rajoja. Kaikki hyötyvät tilanteesta, ja eniten siitä on hyötyä ympäristölle, kommentoi Nokian Renkaiden kehitysjohtaja Jouko Ilomäki.

Kaikki Green Step -konseptirenkaassa käytetty kumi on luonnonkumia, ja siinä käytetään rypsiöljyn kaltaisia uusiutuvia öljyjä. Lisäksi lähes kaikki pehmitin- ja hartsiaineet sekä valmistuksen apuaineet ovat uusiutuvista lähteistä. Pinnan ja sivupinnan pääasiallisena täyteaineena toimii luonnollisesta riisinkuorituhkasta valmistettu piioksidi.

– Jokainen konseptirenkaaseen liittyvä innovaatio opetti meille jotain uutta. Esimerkiksi yksi vaativimmista tehtävistä oli synteettisen kumin korvaaminen kokonaan luonnonkumilla, ja lopulta onnistuimme siinä, kertoo Ilomäki.

Lähes kaikissa Green Step -renkaan osissa on käytetty myös kierrätysmateriaaleja. Näitä on hallittu käytöstä poistetuista renkaista sekä suoraan kierrätysterästä hyödyntämällä.

– Uskomme, että kierrätetyn kumin ja erityisesti kierrätetyn hiilimustan käyttö on tulevaisuuden trendi renkaiden valmistuksessa: vuoteen 2030 mennessä meillä on useita uusia toimittajia ja entistä edistyneempää teknologiaa. Myös joko kierrätettyjä tai uusiutuvia komponentteja sisältävien raaka-aineiden kysyntä kasvaa. Olemme hyvin iloisia siitä, että olemme jo nyt pystyneet sisällyttämään niin paljon kierrätettyjä elementtejä Green Step -konseptirenkaaseen, sanoo Ilomäki.

Nokian Renkaat Green Step logo

Nokian Renkaiden Green Step on talvirengas. Konseptirenkaassa on käytetty osin myös Nokian Renkaiden aiemmista rengasmalleista tuttuja materiaaleja.

Luonnonkumi on tärkeä materiaali kaikissa renkaissa hyödyllisten ominaisuuksiensa ansiosta. Tälläkin hetkellä Nokian Renkaat tutkii myös luonnonkumin vaihtoehtoja, kuten guayule-kasvia. Uusiutuvat öljyt ovat olleet jo pitkään käytössä, sillä Nokian Renkaista tuli vuonna 2005 maailman ensimmäinen korkea-aromaattisista öljyistä luopunut rengasvalmistaja.

– Vaikka Green Step -konseptirenkaan suunnitteluprosessi alkoi noin vuosi sitten, sen taustalla on vuosikymmenien ajan jatkunut innovointi ja ajan myötä kertynyt kestävän rengasmuotoilun asiantuntemus, kertoo Nokian Renkaiden materiaalikehityksestä vastaava johtaja Teemu Soini.

 

Jaa artikkeli

Kaikki koeajot

Uusimmat