21.6.2019 Liikenne Nokian Renkaat tähtää vihreyteen Nokian Hakkapeliitta 9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoi keinoistaan vähentää renkaista aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Suurin osa renkaiden päästöistä koostuu vierintävastuksesta johtuvasta polttoaineen kulutuksesta. Ympäristöasiat on noteerattu myös Nokian Renkailla vahvasti. Renkaiden elinkaaren kasvihuonepäästöistä 89 prosenttia koostuu renkaiden käytöstä ajoneuvoissa, 8 prosenttia raaka-aineiden valmistuksesta ja kuljetuksesta, sekä kaksi prosenttia renkaiden valmistamisesta, varastoinnista ja kuljetuksesta. Loput 0,1 prosenttia tulee käytöstä poistuvien renkaiden kierrätyksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli kolmannes päästöistä pois viidessä vuodessa Nokian Renkaat on panostanut suuresti renkaiden valmistusprosessin kasvihuonepäästöjen alentamiseen. Renkaiden valmistuksen päästöjen alentamisessa suuressa osassa on energiatehokkuus ja energian puhtaus. Näihin Nokian Renkaat on panostanut muun muassa remontoimalla tilojaan. Näillä muutoksilla Nokian Renkaiden tehtaiden CO2-päästöt yhtä rengasta kohti ovat vähentyneet 38 prosenttia viidessä vuodessa. Raaka-aineiden valmistuksessa Nokian Renkaat aikoo lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta ja edellyttää raaka-aineita valmistavilta tehtailta päästöjen seurantaa ja vähentämistä. Rengasteollisuuden merkittävin uusiutuva raaka-aine on luonnonkumi, jonka EU on listannut kriittiseksi raaka-aineeksi. Luonnokumille korvaajaa etsimässä Luonnonkumin korvaamiseksi Nokian Renkaat sponsoroi Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa paikallista yliopistoa ja maanviljelijöitä guayule-kasvin tutkimista. Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja Jukka Kasin mukaan kovia elinoloja kestävä kasvi voisi olla vaihtoehto huonosti kannattavalle viljan viljelylle. Puolen hehtaarin alueella kasvatetaan 27:ää eri lajiketta kuivuuden, kylmyyden ja kuumuuden kestävää guayulea. Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila kertoo vierintävastuksen aiheuttavan 15–20 prosenttia autojen polttoaineen kulutuksesta. Hän kertoo myös vierintävastuksen alentuneen vuodesta 2013 lähtien. Vuonna 2015 Nokian Renkaat asetti tavoitteen vähentää CO2 päästöjä liikenteessä 500 miljoonaa kiloa vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus Nokian Renkaiden tuotteista oli 91 prosenttia. Näillä A, B tai C luokan renkailla voi Nokian Renkaiden mukaan säästää yli puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Renkaat kierrätykseen Suomessa uusien renkaiden hintaan sisällytetään kierrätysmaksu, jolla rahoitetaan romurenkaiden keräys ja kierrätys. Kierrätysjärjestelmän ansiosta kuluttaja voi viedä vanhat renkaansa mille tahansa rengasliikkeelle maksuttomasti. Romurenkaita hyödynnetään muun muassa maanrakennuksessa täyttöaineena. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe