21.6.2019

Nokian Renkaat tähtää vihreyteen

Nokian Hakkapeliitta 9 Nastarengastesti
Nokian Hakkapeliitta 9

Nokian Renkaat kertoi keinoistaan vähentää renkaista aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Suurin osa renkaiden päästöistä koostuu vierintävastuksesta johtuvasta polttoaineen kulutuksesta.

Ympäristöasiat on noteerattu myös Nokian Renkailla vahvasti. Renkaiden elinkaaren kasvihuonepäästöistä 89 prosenttia koostuu renkaiden käytöstä ajoneuvoissa, 8 prosenttia raaka-aineiden valmistuksesta ja kuljetuksesta, sekä kaksi prosenttia renkaiden valmistamisesta, varastoinnista ja kuljetuksesta. Loput 0,1 prosenttia tulee käytöstä poistuvien renkaiden kierrätyksestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli kolmannes päästöistä pois viidessä vuodessa

Nokian Renkaat on panostanut suuresti renkaiden valmistusprosessin kasvihuonepäästöjen alentamiseen. Renkaiden valmistuksen päästöjen alentamisessa suuressa osassa on energiatehokkuus ja energian puhtaus. Näihin Nokian Renkaat on panostanut muun muassa remontoimalla tilojaan.

Näillä muutoksilla Nokian Renkaiden tehtaiden CO2-päästöt yhtä rengasta kohti ovat vähentyneet 38 prosenttia viidessä vuodessa.

Raaka-aineiden valmistuksessa Nokian Renkaat aikoo lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta ja edellyttää raaka-aineita valmistavilta tehtailta päästöjen seurantaa ja vähentämistä. Rengasteollisuuden merkittävin uusiutuva raaka-aine on luonnonkumi, jonka EU on listannut kriittiseksi raaka-aineeksi.

Luonnokumille korvaajaa etsimässä

Luonnonkumin korvaamiseksi Nokian Renkaat sponsoroi Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa paikallista yliopistoa ja maanviljelijöitä guayule-kasvin tutkimista. Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja  Jukka Kasin mukaan kovia elinoloja kestävä kasvi voisi olla vaihtoehto huonosti kannattavalle viljan viljelylle.

Puolen hehtaarin alueella kasvatetaan 27:ää eri lajiketta kuivuuden, kylmyyden ja kuumuuden kestävää guayulea.

Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila kertoo vierintävastuksen aiheuttavan 15–20 prosenttia autojen polttoaineen kulutuksesta. Hän kertoo myös vierintävastuksen alentuneen vuodesta 2013 lähtien.

Vuonna 2015 Nokian Renkaat asetti tavoitteen vähentää CO2 päästöjä liikenteessä 500 miljoonaa kiloa vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus Nokian Renkaiden tuotteista oli 91 prosenttia. Näillä A, B tai C luokan renkailla voi Nokian Renkaiden mukaan säästää yli puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä.

Renkaat kierrätykseen

Suomessa uusien renkaiden hintaan sisällytetään kierrätysmaksu, jolla rahoitetaan romurenkaiden keräys ja kierrätys. Kierrätysjärjestelmän ansiosta kuluttaja voi viedä vanhat renkaansa mille tahansa rengasliikkeelle maksuttomasti. Romurenkaita hyödynnetään muun muassa maanrakennuksessa täyttöaineena.

Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat