21.6.2019 Liikenne Nokian Renkaat tähtää vihreyteen Nokian Hakkapeliitta 9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoi keinoistaan vähentää renkaista aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Suurin osa renkaiden päästöistä koostuu vierintävastuksesta johtuvasta polttoaineen kulutuksesta. Ympäristöasiat on noteerattu myös Nokian Renkailla vahvasti. Renkaiden elinkaaren kasvihuonepäästöistä 89 prosenttia koostuu renkaiden käytöstä ajoneuvoissa, 8 prosenttia raaka-aineiden valmistuksesta ja kuljetuksesta, sekä kaksi prosenttia renkaiden valmistamisesta, varastoinnista ja kuljetuksesta. Loput 0,1 prosenttia tulee käytöstä poistuvien renkaiden kierrätyksestä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli kolmannes päästöistä pois viidessä vuodessaNokian Renkaat on panostanut suuresti renkaiden valmistusprosessin kasvihuonepäästöjen alentamiseen. Renkaiden valmistuksen päästöjen alentamisessa suuressa osassa on energiatehokkuus ja energian puhtaus. Näihin Nokian Renkaat on panostanut muun muassa remontoimalla tilojaan.Näillä muutoksilla Nokian Renkaiden tehtaiden CO2-päästöt yhtä rengasta kohti ovat vähentyneet 38 prosenttia viidessä vuodessa.Raaka-aineiden valmistuksessa Nokian Renkaat aikoo lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta ja edellyttää raaka-aineita valmistavilta tehtailta päästöjen seurantaa ja vähentämistä. Rengasteollisuuden merkittävin uusiutuva raaka-aine on luonnonkumi, jonka EU on listannut kriittiseksi raaka-aineeksi.Luonnokumille korvaajaa etsimässäLuonnonkumin korvaamiseksi Nokian Renkaat sponsoroi Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa paikallista yliopistoa ja maanviljelijöitä guayule-kasvin tutkimista. Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja Jukka Kasin mukaan kovia elinoloja kestävä kasvi voisi olla vaihtoehto huonosti kannattavalle viljan viljelylle.Puolen hehtaarin alueella kasvatetaan 27:ää eri lajiketta kuivuuden, kylmyyden ja kuumuuden kestävää guayulea.Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila kertoo vierintävastuksen aiheuttavan 15–20 prosenttia autojen polttoaineen kulutuksesta. Hän kertoo myös vierintävastuksen alentuneen vuodesta 2013 lähtien.Vuonna 2015 Nokian Renkaat asetti tavoitteen vähentää CO2 päästöjä liikenteessä 500 miljoonaa kiloa vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus Nokian Renkaiden tuotteista oli 91 prosenttia. Näillä A, B tai C luokan renkailla voi Nokian Renkaiden mukaan säästää yli puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä.Renkaat kierrätykseenSuomessa uusien renkaiden hintaan sisällytetään kierrätysmaksu, jolla rahoitetaan romurenkaiden keräys ja kierrätys. Kierrätysjärjestelmän ansiosta kuluttaja voi viedä vanhat renkaansa mille tahansa rengasliikkeelle maksuttomasti. Romurenkaita hyödynnetään muun muassa maanrakennuksessa täyttöaineena.Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa