21.6.2019 Liikenne Nokian Renkaat tähtää vihreyteen Nokian Hakkapeliitta 9 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nokian Renkaat kertoi keinoistaan vähentää renkaista aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Suurin osa renkaiden päästöistä koostuu vierintävastuksesta johtuvasta polttoaineen kulutuksesta. Ympäristöasiat on noteerattu myös Nokian Renkailla vahvasti. Renkaiden elinkaaren kasvihuonepäästöistä 89 prosenttia koostuu renkaiden käytöstä ajoneuvoissa, 8 prosenttia raaka-aineiden valmistuksesta ja kuljetuksesta, sekä kaksi prosenttia renkaiden valmistamisesta, varastoinnista ja kuljetuksesta. Loput 0,1 prosenttia tulee käytöstä poistuvien renkaiden kierrätyksestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli kolmannes päästöistä pois viidessä vuodessa Nokian Renkaat on panostanut suuresti renkaiden valmistusprosessin kasvihuonepäästöjen alentamiseen. Renkaiden valmistuksen päästöjen alentamisessa suuressa osassa on energiatehokkuus ja energian puhtaus. Näihin Nokian Renkaat on panostanut muun muassa remontoimalla tilojaan. Näillä muutoksilla Nokian Renkaiden tehtaiden CO2-päästöt yhtä rengasta kohti ovat vähentyneet 38 prosenttia viidessä vuodessa. Raaka-aineiden valmistuksessa Nokian Renkaat aikoo lisätä uusiutuvien materiaalien osuutta ja edellyttää raaka-aineita valmistavilta tehtailta päästöjen seurantaa ja vähentämistä. Rengasteollisuuden merkittävin uusiutuva raaka-aine on luonnonkumi, jonka EU on listannut kriittiseksi raaka-aineeksi. Luonnokumille korvaajaa etsimässä Luonnonkumin korvaamiseksi Nokian Renkaat sponsoroi Espanjan Santa Cruz de la Zarzassa paikallista yliopistoa ja maanviljelijöitä guayule-kasvin tutkimista. Nokian Renkaiden tuote- ja teknologiajohtaja Jukka Kasin mukaan kovia elinoloja kestävä kasvi voisi olla vaihtoehto huonosti kannattavalle viljan viljelylle. Puolen hehtaarin alueella kasvatetaan 27:ää eri lajiketta kuivuuden, kylmyyden ja kuumuuden kestävää guayulea. Nokian Renkaiden laatu- ja vastuullisuusjohtaja Teppo Huovila kertoo vierintävastuksen aiheuttavan 15–20 prosenttia autojen polttoaineen kulutuksesta. Hän kertoo myös vierintävastuksen alentuneen vuodesta 2013 lähtien. Vuonna 2015 Nokian Renkaat asetti tavoitteen vähentää CO2 päästöjä liikenteessä 500 miljoonaa kiloa vuoteen 2020 mennessä. Vuonna 2018 alhaisen vierintävastuksen renkaiden osuus Nokian Renkaiden tuotteista oli 91 prosenttia. Näillä A, B tai C luokan renkailla voi Nokian Renkaiden mukaan säästää yli puoli litraa polttoainetta sadalla kilometrillä. Renkaat kierrätykseen Suomessa uusien renkaiden hintaan sisällytetään kierrätysmaksu, jolla rahoitetaan romurenkaiden keräys ja kierrätys. Kierrätysjärjestelmän ansiosta kuluttaja voi viedä vanhat renkaansa mille tahansa rengasliikkeelle maksuttomasti. Romurenkaita hyödynnetään muun muassa maanrakennuksessa täyttöaineena. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Nokian Renkaat Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe