4.2.2021

KTM 1290 Super Adventure S – Lisää mukavuutta ja turvallisuutta

KTM 1290 Super Adventure S

KTM:n adventure-malliston lippulaiva 1290 Super Adventure S uudistuu perusteellisesti saaden mm. uuden rungon, kehitetyn elektroniikkapaketin ja paremman ergonomian.

KTM:n yli 1 000-kuutioisten seikkkailupyörien mallisto siirtyy kolmanteen sukupolveen. Syksyllä 2012 ensiesitelty malli kulki ensimmäiset kaksi vuotta 1190 Adventure -nimen alla, mutta kaudeksi 2015 iskutilavuus kasvatettiin 1301 kuutiosenttimetriin ja nimi muutettiin muotoon 1290 Super Adventure. Sama nimi säilyy yhä, vaikka pyörä uudistuukin runkoa ja varusteita myöten varsin perusteellisesti kaudelle 2021.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskyky luokkansa kärkeä

Euro 5 -päivityksen saava moottori pysyy iskutilavuudeltaan ennallaan, samoin teho- ja vääntölukemat. 160 hevosvoiman huipputeho jää hieman tämän segmentin tehokkaimmille malleille, 165-hevovoimaiselle BMW S 1000 XR:lle ja 170-hevosvoimaiselle Ducati Multistrada V4:lle. Vääntöä KTM:n moottori tarjoaa Bemaria ja Ducatia enemmän, ja seikkailupyörien luokassa KTM:n ilmoittaman 138 newtonmetrin yläpuolelle yltää vain BMW R 1250 GS:n 143 newtonmetrin lukema. Kokonaisuutena KTM edustaa siis suorituskyvyn ehdotonta yläpäätä luokassaan. KTM:n mukaan moottori on nyt 1,6 kiloa kevyempi uudelleen suunnitellun öljynkiertojärjestelmän ja ohuempien moottorin lohkojen ansiosta.

KTM 1290 Super Adventure S

Parannusta painojakaumaan ja ajettavuuteen

Ohjauksen kiinnityspistettä rungossa on siirretty 15 millimetriä taaksepäin ja moottoria on kallistettu kaksi astetta lisää eteenpäin. Takahaarukka on aiempaa pidempi. Muutosten luvataan parantavan painojakaumaa, pyörän käsiteltävyyttä kaarreajossa sekä vakautta kiihdytyksissä. Lisäksi takarunko on muotoiltu uudelleen istuinkorkeuden madaltamiseksi. Ergonomiaa on parannettu myös tankin ja katteiden uudella muotoilulla.

Elektroniikkapakettia on päivitetty ja KTM nimittääkin sitä apujärjestelmien uudeksi sukupolveksi. Luistoneston parametrit on päivitetty, ja lisävarusteena saatavassa Rally-asetuksessa se puuttuu ajamiseen aikaisempaa vähemmän. Uusinta uutta edustaa yhdessä Boschin kanssa kehitetty adaptiivinen vakionopeussäädin, joka säätää automaattisesti turvallisen etäisyyden edellä ajavaan liikenteeseen. Järjestelmässä on viisi kuljettajan valittavaa tasoa. Jousituksena on WP:n valmistama semiaktiivinen järjestelmä.

KTM 1290 Super Adventure S

Myös TFT-mittaristoa ja valikkojärjestelmiä on kehitetty selkeämmiksi. Uudelleen muotoillut jäähdyttimet ohjaavat jäähdytysilman paremmin pois kuljettajan jaloista. Moottorijarrutuksen määrää säätelevä MSR-järjestelmä on lisävaruste, samoin kytkimettömän vaihteiden vaihdon mahdollistava quickshifter. Uusi 1290 Super Adventure S saapuu Suomeen maaliskuussa 2021.

KTM 1290 Super Adventure S

Moottori: 1 301-kuutioinen V2
Teho: (118 kW) 160 hv / 9 000 r/min
Vääntö: 138 Nm / 6 500 r/min
Voimansiirto: yhdistelmäluistokytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1 557 mm
Istuinkorkeus: 849/869 mm
Tankin tilavuus: 23 litraa
Kuivapaino: 220 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Luetuimmat