27.3.2022

KTM 790 Duke palaa täyttämään aukkoa mallistossa

KTM 790 Duke

KTM 790 Duke palaa pienen tauon jälkeen mallistoon. Erityisesti itävaltalaisvalmistaja kosiskelee sillä A2-kortillisia kuljettajia.

Scalpel-nimellä tunnetun KTM 790 Duken ensimmäinen visiitti markkinoilla jäi varsin lyhyeksi. Se esiteltiin kaudeksi 2018 ja jo kaksi vuotta myöhemmin sen yläpuolelle esiteltiin Super-Scalpeliksi kutsuttu 121-hevosvoimainen 890 Duke R ja vuotta myöhemmin 115-hevosvoimainen 890 Duke, jolloin 790 poistui vähin äänin markkinoilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

KTM:n ensimmäinen rivikakkonen

KTM 790 Duke

105-hevosvoimainen 790 Duke oli kaikesta huolimatta merkittävä malli itävaltalaisvalmistajalle, olihan se yksisylinterisistä ja V2-moottoreista tunnetun merkin ensimmäinen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustettu malli. Suosio oli alusta asti hyvä, ja 790 Dukea ehdittiinkin myydä 29 000 kappaletta. Moottorikoon ja tehon kasvattaminen tuli nopeasti aiheelliseksi, kun kilpailijat tekivät samoin. Nyt KTM on päättänyt palauttaa 790 Duken mallistoon täyttämään 44-hevosvoimaisen 390 Duken ja 890 Duken välistä aukkoa.

Euroopassa sovitettu A2-kortillisille

Erityisesti KTM kosiskelee 790 Dukella A2-kortillisia kuljettajia. Siksi teho onkin sovitettu Euroopan versiossa 95 hevosvoimaan eli 70 kilowattiin, joka on maksimiteho A2-luokkaan kuristamiseksi. Muualla maailmassa 790 Duke myydään 105-hevosvoimaisena versiona.

KTM 790 Duke

Vakiovarustukseen kuuluu mm. kaarre-ABS-jarrut, kallistuksen huomioiva luistonesto, kolme ajotilaa sekä viiden tuuman TFT-värimittaristo. Lisähintaan saatavilla on mm. Kahteen suuntaan toimiva quickshifter-vaihdeavustin, vakionopeussäädin, neljäs Track-ajotila sekä rengaspainevalvonta ja KTM My Ride -yhteys mittariston ja älypuhelimen välille.

KTM kertoo 790 Duken saapuvan jälleenmyyjille kesäkuun 2022 aikana.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Luetuimmat