5.9.2021

KTM RC 390 pikkusportti kasvaa isommaksi

KTM RC 390 A2 pikkusportti

KTM haluaa tarjota yksisylinteristen pikkusporttien ystävillekin hienoa tekniikkaa ja ratkaisuja isommista malleista.

A2-korttiluokan 35 kilowatin maksimitehoraja estää KTM:ää kasvattamasta huipputehoa RC390-mallissaan. Itse asiassa KTM joutuu rajaamaan huipputehon aiempaan tapaan 32 kilowattiin, sillä alhaisen painon takia RC390 ylittäisi muuten A2-luokan suurimman sallitun tehopaino-suhteen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskykyä paremmalla väännöllä

Suorituskyvyn kasvulle on löydetty toinen ratkaisu. Euro5-päivityksen yhteydessä moottorin hengitystä on parannettu 40 prosenttia suuremmalla airboxilla ja uudella pakoputkistolla, joiden ansiosta vääntöä on moottorissa nyt enemmän. Kun vielä katteetkin on muotoiltu aggressiivisemmiksi ja aerodynaamisemmiksi, niin tuloksena on lisää huippunopeutta.

KTM RC 390 A2 pikkusportti

Ajo-ominaisuuksien parantamiseksi vanteet on vaihdettu Moto3-tyylisiin vanteisiin, joilla pyörivää massaa on säästetty huimat 3,4 kiloa. Myös uudistettu runko on 1,5 kiloa kevyempi. Jopa etujarruista on säästetty painoa, sillä ByBre-jarrut ovat nyt 960 grammaa kevyemmät.

Jousituksena on uusi WP Apex, jossa etupään USD-teleskoopissa on kolmekymmenpykäläinen säätö sekä puristus- että paluuvaimennuksissa. Takapäässä on säädettävän esijännityksen ohella viisipykäläinen paluuvaimennuksen säätö.

Luokassaan erikoista elektroniikkaa

Elektroniikkapuolella KTM tarjoaa nyt tässä kokoluokassa ominaisuuksia, joita harvoin nähdään saman hintaluokan kilpailijoissa. Sekä ABS-jarrut että luistonesto huomioivat sivuttaiskallistuksen, lukkiutumattomissa jarruissa on myös Supermoto-asento ja lisävarusteena on saatavilla kytkimettömän vaihteiden vaihdon molempiin suuntiin mahdollistava quickshifter+ -vaihdeavustin. Mittaristoksi on vaihdettu kookas väri-TFT-näyttö.

KTM RC 390 A2 pikkusportti

Parhaiten uutuuden tunnistaa uudistuneesta etupään muotoilusta. Pienet pyöreät ajovalot on korvattu muista KTM-malleista tutulla ilmeellä. Katteet antavat paremman suojan ajoviimaa vastaan ja mukavuutta tuo myös 10-litraisesta 13,7-litraiseksi kasvanut tankki, joka yhdessä pienentyneen polttoainekulutuksen ansiosta pidentää tankkausvälejä selvästi.

Uusi KTM RC390 on saatavilla maaliskuusta 2022 alkaen. Hinta vahvistetaan myöhemmin.

Moottori: yksisylinterinen, nestejäähdytteinen nelitahtimoottori, 373cc
Teho: 32 kW (44 hv)
Vääntö: 37 Nm
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto

Tankin tilavuus: 13,7 litraa
Istuinkorkeus: 824 mm
Kuivapaino: 155 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM

Luetuimmat