4.12.2020

Kun Audi ei enää riitä, astuu ABT RS5 hätiin

ABT RS5

ABT RS5 latoo tiskiin 530 hevosvoimaa niille, joille 450-hevosvoimainen Audi RS5 tuntuu tylsältä. Samalla saa halutessaan hiilikuitua ja vanteet.

ABT RS5 tarjoaa lisää, kun Audi RS5 alkaa kaipaamaan piristysruisketta. Saksan Kempenistä kotoisin oleva ABT on maailman suurin Audiin ja Volkswageniin keskittynyt tuning-yritys. Nyt se esittelee esimerkkinä tarjonnastaa erään asiakkaalle tehdyn ABT RS -mallin, joka on viimeistelty vihreällä metallivärillä "Sonoma Green".

Heinäkuussa Kempenistä kuului kova ääni farmarikorisen ABT RS6 -mallin muodossa. RS6 tuo ABT Power R -paketilla asiakkaan käyttöön peräti 740 hevosvoimaa ja yli 900 newtonmetriä. Pienempi RS5 joutuu tyytymään vähempään.

ABT RS5

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

ABT RS5 & Power S

Vihreä ABT RS5 on varustettu ABT Power S -päivityksellä, josta seuraa lukemat 530 hevosvoimaa (390 kW) ja 680 newtonmetriä. Moottorinohjausta säätämällä, hyödyntämällä vettä välijäähdyttimessä ja ilmanottoa parantamalla kerrotaan saavutettavan nuo 80 hevosvoimaa ja 80 newtonmetriä Audin alkuperäistä suuremmat lukemat. ABT kertoo tämän näkyvän myös suoritusarvoissa ja lupaa auton kiihtyvään paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 3,6 sekunnissa – eli 3 kymmenystä Audin lähtökohtaa ripeämmin.

Rajoitettu huippunopeus (250 km/h) voidaan nostaa lukemaan 300 km/h, mutta vain tehtaan hiilikuitukeraamijarruilla varustettujen yksilöiden osalta. Ajettavuutta on tässä yksilössä terävöitetty ABT:n korkeussäädettävällä alustalla, jolla on mahdollista saavuttaa korkeintaan 25 millimetriä madallusta. Samalla kallistuksenvakaajat ovat aiempaa jäykemmät juurikin kaarteissa tapahtuvan kallistelun vähentämiseksi.

ABT RS5

Tämä vihreä autoyksilö on varustettu 21-tuumaisilla ABT Sport GR -alumiinivanteilla, joiden mattakultainen väri tuntee nimen "Racing Gold Matt". Vanteiden nimi tuo nykyään mieleen Toyotan sporttimalliston, mutta tämä ei liene tarkoituksellista. Auton ulkokuorta on koristeltu runsaasti hiilikuitupalasia sisältävällä aerodynamiikkapaketilla, jonka tärkein vaikutus lienee juurikin ulkonäkö.

Sisätilojen puolella hiilikuituteema jatkuu. Kiiltävää lakattua hiilikuitupintaa on istutettu kaikkialle minne mieleen on juolahtanut. Kojelaudan osat, ratti, vaihteenvalitsin sekä jopa istuimen kuoret on kylkiä myöden päällystetty hiilikuidulla. Valmistajan mukaan tämä mahdollistaa auton ajamisen tyylillä, joka on hieman ikävästi sanottu kaikista joiden autojen sisätilat eivät tursua kiiltäväksi lakattua hiilikuitupintaa.

Kuvat ja lähde: ABT

Luetuimmat